En kikk på nye BMW i4

 

Frem til nå har BMW i4 kun blitt vist frem som en konseptbil, men i dag rullet den endelige produksjonsmodellen ut på scenen under årskonferansen til BMW Group. BMW i4 lanseres senere i år, som den fjerde helelektriske modellen fra BMW.

 

 

– Samtidig som vi åpner for bestilling av helt nye BMW iX, så trekker vi dagens andre kanin opp av hatten og deler de første bildene av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

 

 

Konseptbilen BMW i4 Concept så dagens lys i mars 2020. Ett år senere presenteres altså produksjonsmodellen på scenen…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Frem til nå har BMW i4 kun blitt vist frem som en konseptbil, men i dag rullet den endelige produksjonsmodellen ut på scenen under årskonferansen til BMW Group. BMW i4 lanseres senere i år, som den fjerde helelektriske modellen fra BMW.

 

 

– Samtidig som vi åpner for bestilling av helt nye BMW iX, så trekker vi dagens andre kanin opp av hatten og deler de første bildene av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

 

 

Konseptbilen BMW i4 Concept så dagens lys i mars 2020. Ett år senere presenteres altså produksjonsmodellen på scenen under årskonferansen til BMW Group. Likhetene med konseptbilen er mange.

 

 

Fjerde helelektriske BMW
BMW i4 er en helelektrisk firedørs Gran Coupé og blir tilgjengelig i forskjellige versjoner med rekkevidde på opptil 590 km (WLTP). Med effekt på opptil 530 hk, vil BMW i4 akselerere fra 0-100 km/t på rundt 4 sekunder.

 

 

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. De første bilene vil rulle inn på norske veier i fjerde kvartal, sier Tegneby videre.

 

 

Balansert sprinter
Enda mer imponerende enn selve akselerasjonen, er kjøreresponsen i BMW i4. Et helt eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Sammen med et nyutviklet antispinn-system som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen.

 

 

Men – akselerasjon på en rett linje er ingen målestokk for en BMW. Ytelsene må spille på lag med reaksjonene fra styring og bremser. Forutsetningene for den ettertraktede smidigheten og presisjonen er forankret i konseptet BMW i4 bygges på; lang akselavstand, bred sporvidde, egen hjulstilling, store dekkdimensjoner, høy torsjonsstivhet, lavt tyngdepunkt og vektbalanse.

 

 

BMW 3- og 4-serie har alltid vært rettesnoren for den ideelle balansen mellom dynamiske egenskaper og komfort i sitt segment. Med helt nye BMW i4 defineres målestokken nok en gang – med ren elektrisk kjøreglede. En av modellene som kommer er en M Performance-modell. Dermed har det tyske selskapets store elektriske satsning nå også nådd de mest sportslige modellene.

 

 

Først og fremst en umiskjennelig BMW
Den særegne kjøredynamikken til BMW i4 bygger på at de dynamiske egenskapene aldri går på bekostning av kjørekomforten. Den helelektriske firedørs Gran Coupéen er først og fremst en umiskjennelig BMW, bygget for småturer så vel som for langkjøring.

 

 

BMW i4 bygges på femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er nyutviklet og gjør det mulig for BMW å ta et nytt og viktig fremskritt med de elektriske drivlinjene.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen