Hver bil sin egen historie

 

Bilinteressert fra fødselen må være en dekkende beskrivelse på Klaus Otto Klausen fra Greåker. Den lille krabaten kjempet en desperat kamp for å bli født i baksetet på fars Austin 10, men sykehuset vant med noen minutter. Siden er det bare bil som gjelder.

 

 

Fortell oss hvilken bil du kjører, så skal jeg si deg hvem du er…
NAVN: Klaus Otto Klaussen
BIL: Skoda. Opel Kaptein. Austin 10 og Honda
FAKTA: Klausen har mange biler, og det spesielle er at bilene har en historie som følger med. Av den grunn klarer Klausen heller ikke…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Bilinteressert fra fødselen må være en dekkende beskrivelse på Klaus Otto Klausen fra Greåker. Den lille krabaten kjempet en desperat kamp for å bli født i baksetet på fars Austin 10, men sykehuset vant med noen minutter. Siden er det bare bil som gjelder.

 

 

Fortell oss hvilken bil du kjører, så skal jeg si deg hvem du er…
NAVN: Klaus Otto Klaussen
BIL: Skoda. Opel Kaptein. Austin 10 og Honda
FAKTA: Klausen har mange biler, og det spesielle er at bilene har en historie som følger med. Av den grunn klarer Klausen heller ikke å kvitte seg med alle bilene.

 

 

Starten på livet og opplevelser gjennom livssyklusen former oss. Klaus Otto Klausen samler på biler som har formet hans liv. Egentlig ikke bare bil, for i garasjen finner vi hans første kjøretøy med ratt, en rattkjelke, fra 1950 som er brennmerket med navn og familiens telefonnummer 297.

 

I garasjen eller verkstedet om du vil er det behagelige 18 grader året rundt. Her utføres arbeidet med å tilbakeføre gamle biler til kjørbare eksemplarer. Alle med sin egen historie.

 

Skoda
Honda Accord fra 1977 og Skoda Octavia 1961 modell står side om side sammen med alt man behøver av verktøy for å restaurere i garasjen.

 

-Skoda er vel ganske sjelden i veteran-kretser?
-Ja, men de finnes. Denne fant jeg hensatt, selger tenkte å bruke den til delebil og det viste seg at den var komplett, men preget av å ha stått lagret i mange år.

 

Dekket av støv
-Bilen var dekket av støv både inne og utvendig. Jeg trakk Skodaen opp på hengeren med fire låste hjul og reagerte på dekkene som var kjent fra min tid som Skodaselger. Bilen ble straks mer interessant, originale dekk var så dårlige på den tiden at ingen byttet til samme merket når de var utslitt.

 

Etter en grundig rengjøring innvendig kom speedometeret til syne, det viste bare 47. 000 kilometer og dekkene ga en god indikasjon på at dette var riktig kilometerstand. Salgsbrosjyren viste forresten at akkurat denne bilen kostet kr 13.400, – ny hos forhandler.
– En original bil med lav kilometerstand ga mersmak. Nostalgien tok overhånd, jeg bare måtte kjøpe en Skoda 1000 MB fra 1966 også. Den sto 40 år på låve og gir gode minner. I 1965 begynte jeg å jobbe som bilselger på Rygge Auto og solgte Skoda 1000 MB, men nå står det en identisk bil i garasjen.

 

Bryllup
-Har alle dine biler minner fra spesielle hendelser i livet?
-Mulig det er ubevisst, men jeg liker å samle biler med historier, innrømmer Klausen.
En Opel Kaptein fra 1957 fant vårt intervjuobjekt på en låve i dårlig forfatning. Etter intens jobbing ble bilen benyttet til å kjøre Klausens datter til hennes bryllup. I dag er det faktisk nøyaktig 25 år siden. Bilen har loggført alle bensinfyllinger de siste 80.000 kilometerne og original salgsbrosjyre ligger i hanskerommet sammen med verkstedhåndboken.

 

-Legg også merke til vår Vespa 50 i garasjen, den har også en artig historie. Kona kjøpte sin Vespa 50 ny i 1967. I alle disse årene har den startet på første forsøk og er dermed vanskelig å selge.
-Nesten det samme med politimotorsykkelen BMW R75. Denne fant jeg i Skåne for over 20 år siden. Et restaureringsprosjekt med en solid oljedam under. Etter innkjøpt for ca. 500 koner i deler og mye arbeid, så har den vært en trofast følgesvenn. Det blir bare et par turer i året, men slike sykler er ikke lett å finne. Og derfor vil jeg ikke kvitte meg med sykkelen.

 

Rosinen i pølsa
-Helt innerst i garasjen står det en bil vi ikke drar kjensel på. Har denne bilen også en spesiell tilknytning til deg?
– Bilen er en Austin 10 og akkurat denne modellen har sterkest familietilknytning av alle. Min far fikk innvilget løyve til bilkjøp, valget falt på Austin 8 solgt av Evald Strand i Sandesund. Det var familiebilen både mor og far kjørte i oppveksten. Jeg hadde et sterkt ønske om å finne min fars bil når jeg ble voksen, men det viste seg at bilen var hugget. Austin 8 og 10 er identiske biler, så denne er identisk med bilen jeg vokste opp i.
– Jeg har et bilde av mor bak rattet, mange år senere kjørte jeg opp til samme sted og fotograferte min Austin 10 fra samme vinkel. Begge bildene står ved siden av hverandre i familiealbumet, slike minner er verdt å ivareta

 

Kjøpte lik bil
– Jeg ble nærmest født i baksetet på en Austin og bilen gir meg gode familieminner fra et langt liv hver gang jeg åpner døra til garasjen, så dette er trolig den mest verdifulle i samlingen, men vi skal ikke glemme min Honda Accord fra 1977 heller. Samme bil var familiebil i tre år, så når denne Accord-en dukket opp mange år senere med bare 47.000 km på telleren tok minnene overhånd igjen. Det ble kjøp av lik bil.

 

 

Klaus Otto Klausen samler både biler og minner. Når samme bilnummer, som far hadde på sin Austin 8 var ledig, ble det helt naturlig at nummeret fikk plass på min Opel Kaptein før andre snappet det. Bilnummeret er også en del av historien.

 

 

Klaus har samlet på den originale salgsbrosjyren til sin 1957 modell Opel Kaptein sammen med logg over alle bensinfyllinger de seneste 80.000 km.
Innerst står Klaus sin Austin 10, helt identisk med bilen han vokste opp med i barndommen, alle bilene i hans eie er preget av minner, men denne har gjort størst inntrykk.
Bilde fra 1946 med Klaus mor bak rattet på sin Austin, i 2011 var Klaus tilbake på samme plass med sin identiske Austin 10.
Klaus Skoda 1000 MB fra 1966 har holdt seg godt, men så har den vært lagret på en låve i over 40-år.
Vespa 50 fra 1967 er også et kjært minne, kona kjøpte den ny og brukes fremdeles.
Skoda 1000 MB fra 1966 er identisk med de modellene Klaus solgte under sin første jobb som bilselger.
kr 13.400, – for en ny bil får oss til å mimre, gamle biler bare stiger i verdi ….
Kosekroken hvor kompiser stikker innom på en kopp kafe og en bilprat, Klaus er av den gjestfrie typen som liker besøk. Kunnskapsrik er han også, i vinter skal en motor overhales og mekanikerkunnskapene er selvlært.
Klaus viser frem premien for fineste Veteran på Skoda treff 2020, morsom når men restaurerer selv.
Klaus samler minner fra barndommen også, første kjøretøy med ratt har hedersplass på veggen. Navn og telefonnummer er brent inn i treverket og fremdeles synlig.
Det er helt naturlig at familiebilen fra 1977 har minner, når en identisk strøken Honda Accord fra 1977 dukket opp slo Klaus til, helt strøken denne modellen også.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen