ŠKODA lanserer to nye modeller av bestselgeren OCTAVIA: Nå kan RS-utgaven leveres med hele tre drivlinjer, og offroad-utgaven, SCOUT, lansers med mer komfort og moderne nettjenester – og med flere motoralternativer enn noen gang.
- Den nyeste motorteknologien, både for bensin- og dieselmotorene
- Sjette generasjon multiplateclutch gir firehjulsdrift med perfekt veigrep under alle forhold
- RS med hele tre motoralternativer – og firehjulsdrift
– ŠKODA OCTAVIA RS, RS iV og OCTAVIA SCOUT gjør den nye generasjonen av bestselgeren vår komplett. Det gleder meg at vi viderefører RS-arven og ikke minst at den nå blir tilgjengelig som ladbar hybrid. I tillegg er det svært positivt at den norgesvennlige SCOUT-modellen nå blir tilgjengelig med flere drivlinjer. Dette gjør at OCTAVIA-familien har mer mangfoldig enn noen gang tidligere: ladbar hybrid, mildhybrid, bensin eller diesel, med to- eller firehjulsdrift. OCTAVIA har vært en viktig modell for oss i lang tid, og det kommer den til å fortsette å være. En svært attraktivt alternativ for de som ønsker alt det ŠKODA er gode på, men som ikke har anledning til å kjøre helelektrisk, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.
RS- og SCOUT-modellene har vært topputgavene i OCTAVIA-familien i flere generasjoner. Den nye ŠKODA OCTAVIA RS iV er den første RS-modellen fra ŠKODA som kommer som ladbar hybrid. Den yter 245 hk (180 kW), og har en elektrisk rekkevidde på over 50 km. Nå får den følge også av en kraftfull bensinmotor, og en dieselmotor.
2,0 TDI-motoren yter 200 hk (147 kW), og leveres med firehjulsdrift. Den nye EVO-utgaven av 2,0 TSI-motoren yter 245 hk (180 kW). Den leverer kreftene via forhjulene. Til nye OCTAVIA SCOUT er det hele fem motoralternativer, og 1,5 TSI kan leveres med 48-volt mildhybridteknologi.
OCTAVIA SCOUT får «Rough-Road»-pakken som standard. Det gir 15 mm økt bakkeklaring (totalt 163 mm), og ekstra beskyttelse under bilen. Med det største motoralternativ kan den trekke hengervekt på opptil 2000 kg. OCTAVIA SCOUT med firehjulsdrift får en drivstofftank på 55 liter – 10 liter mer enn standardutgaven av ŠKODA OCTAVIA.
Firehjulsdriften er av sjette generasjon multiplateclutch. Den er 0,8 kg lettere enn forgjengeren, og har en intern styringsenhet som gir raskere respons. Ny lavfriksjonsolje og andre tekniske forbedringer gjør enheten mer effektiv, noe som gir lavere drivstofforbruk.
Begge de nye modellene nyter godt av oppgraderingene i dagens OCTAVIA-generasjon: Større innvendig plass, mer komfort, flere premiumelementer og høyere sikkerhetsnivå – både aktivt og passivt, og moderne nettbaserte tjenester.
Salget er nå åpnet for både OCTAVIA RS og SCOUT. For OCTAVIA RS, er fraprisen kr 473.000 for iV 245 hk.OCTAVIA SCOUT begynner på kr 497.000 for 200 hk TDI 4×4 DSG. Produksjonen av de andre to motorene starter på nyåret.
De nye motoralternativene OCTAVIA RS:
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TDI | |||
Maksimal effekt | [kW] | 180 | 147 | ||
[PS] | 245 | 200 | |||
Maksimalt dreiemoment [Nm] | 370 | 400 | |||
Kraftoverføring | 7-trinn DSG | 7-trinn DSG | |||
Drift | Front-wheel | All-wheel | |||
Toppfart [km/h] | 250 | 243 (238) | |||
Akselerasjon 0–100 km/h [s] |
6.7 | 6.8 |
Motorer tilgjengelige i OCTAVIA SCOUT:
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | |
Maksimal effekt | [kW] | 140 | 110 | 147 |
[PS] | 190 | 150 | 200 | |
Maksimalt dreiemoment [Nm] | 320 | 360 | 400 | |
Kraftoverføring | 7-speed DSG | 7-speed DSG | 7-speed DSG | |
Drift | All-wheel | All-wheel | All-wheel | |
Toppfart [km/h] | – | 211 | 230 | |
Akselerasjon 0–100 km/h [s] |
– | 8.7 | 6.8 |