Er angrerett nødvendig?

 

Flere bilmodeller må i dag bestilles på forhånd uten at kjøperen verken har sett eller prøvekjørt bilen. Nå diskuteres det om angrerett er nødvendig for kunden å få inn i kjøpskontrakten.

 

NAF og Forbrukerrådet er av den oppfatning at angrerett er en nødvendighet når situasjonen er som den er med bestilling og levering av nye biler. Flere av importørene mener at angrerett ikke er nødvendig. Hos bilforhandlerne viser det seg at praksisen også er noe forskjellig.

 

Bør kreve angrerett
-Har du kjøpt bil uten å ha prøvekjørt den eller prøvesittet i bilen, bør du kreve angrerett,…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Flere bilmodeller må i dag bestilles på forhånd uten at kjøperen verken har sett eller prøvekjørt bilen. Nå diskuteres det om angrerett er nødvendig for kunden å få inn i kjøpskontrakten.

 

NAF og Forbrukerrådet er av den oppfatning at angrerett er en nødvendighet når situasjonen er som den er med bestilling og levering av nye biler. Flere av importørene mener at angrerett ikke er nødvendig. Hos bilforhandlerne viser det seg at praksisen også er noe forskjellig.

 

Bør kreve angrerett
-Har du kjøpt bil uten å ha prøvekjørt den eller prøvesittet i bilen, bør du kreve angrerett, mener Vigdis Svennungsen, som er leder av NAF Advokat.

 

Det blir mer og mer vanlig å kjøpe bil etter kun å ha sett på bilder eller informasjonsvideoer. Kanskje har det vært mulig å sitte i bilen, ta og føle på bilen, men prøvekjøring i gammel god forstand er uaktuelt. Bilen som bestilles kommer ikke før om flere måneder fram i tid. Livssituasjonen kan blant annet ha endret seg radikalt i løpet av ventetiden.

 

Mulig å vente
Importørene mener at det er opp til kundene å handle eller ikke. Det er nemlig mulig å vente med kjøp til bilen fysisk finnes i butikk og prøvekjøring er tilgjengelig.

 

I noen tilfeller må de som ombestemmer seg betale gebyrer for å bryte kontrakten. Ifølge www.motor.no kan det dreie seg om opptil åtte prosent av kjøpesummen, som fort beløper seg til 50-60. 000 kroner eller mer.

 

Åpner for gebyrer
-Forbrukerkjøpsloven åpner for gebyrer ved avbestilling, men ingen hadde sett for seg omfanget av den nye situasjonen, hvor det ikke er mulig å prøve bilene før kjøpet, og leveringen kommer jo lenger frem i tid, sier Vigdis Svennungsen.

-Det er nesten frekt av bilforhandlerne å ta så store gebyrer ved avbestilling på dette grunnlaget, legger hun til.
NAF lover å se nærmere på saken. Forbrukerrådet sier seg i utgangspunktet enig med NAF.

 

Usikker kunde
Praksisen blant bilforhandlerne er noe forskjellig. Mens noen står på sitt og aksepterer ikke avbestilling uten kostnader, så er andre noe romsligere.
-Vi aksepterer at en usikker kunde får en angrefrist i kontrakten. Da vil vi ikke kreve gebyrer, sier konsernsjef, Arvid Sulland i Sulland Gruppen. Samtidig påpeker Sulland at det ville bli håpløst om alle skal kunne angre seg ved nybilkjøp.

 

 

Ikke all risiko alene
-Vi bestiller jo bilene fra fabrikk og må betale for bilen. Vi kan ikke ta all risiko alene, sier Arvid Sulland.
Hos RSA opplyses det at ingen kunder vil bli presset til å kjøpe en bil som de kanskje ikke liker.

 

-Vi er opptatt av fornøyde kunder og inngåtte kontrakter fram til demo- og kundebiler kommer, kan derfor kanselleres uten økonomiske konsekvenser for kunden, sier RSAs salgssjef, Simen Wøien Christensen til www.motor.no. RSA har flere aktuelle modeller, blant annet BYD-Tang.

 

Fotos: Skoda Enyaq, Volkswagen ID. 3, BYD-Tang og Ford Mustang Mach-e er blant bilene som bestilles før de kan prøvekjøres. Dette gjelder langt flere bilmodeller og praksisen knyttet til en avbestilling er litt forskjellig. 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen