Citroëns store SUV C5 kommer har kommet i ladbar utgave med hele 50 km. rekkevidde på ren strøm. Dette rekker fint til daglig bruk for de fleste. 225 hester og pris under 400 000 kroner åpner opp for en bred kundegruppe.
Citroën har gått egne veier med mange merkelige løsninger opp igjennom årene, enten elsket eller så hatet man bilmerket. Ingen middelvei. Dette har trolig satt seg fast i hukommelsen. Fremdeles lager Citroën annerledes bierl, og du verden så godt det fungerer.
Kvaliteten på de nye bilene er like god som søstermerkene Peugeot, Opel og DS fra samme konsern. Merkene deler plattform, motorer og drivverk. Men Citroën satser på utsøkt kjørekomfort.
Seter konkurrerer med tv-stolen
Det er artig med dynamiske kjøreegenskaper, men vi stanger alltid i kø, og derfor forsvinner grunnlaget for å utforske yttergrensene til bilens kapasitet på svingete veier. Citroën tenker litt annerledes. Bilen tar deg fra A til B så behagelig og mykt som overhodet mulig, og likevel ivaretas gode svingegenskaper. Til dette formålet benyttes seter og et spesielt understell.
Advanced Comfort-setene virker kanskje litt snodige ved første blikk. De er brede og myke med god fjæring – nesten som din favorittstol foran TV. Formpresset skum er ikke stilen i Citroën C5 Aircross Hybrid, men isteden brukes mykt strukturert skum.
Forsetene kan leveres med setevarme og massasjefunksjon. Når vi flytter til baksetet får jeg samme gode følelse, sitteputen gir støtte til låret helt frem til kanten. Brønnen til føttene er dyp og setet høyt, likevel har våre 1, 88 centimeter luft mellom hode og tak. De tre separate baksetene er også fleksible. Setene skyves 150 mm. i lengderetning, stilles inn i fem posisjoner og legges ned til et flatt gulv. Utvilsomt et baksete for langtur som er tilpasset voksne.
Hydraulisk putefjæring
Motormagazinet har kjørt Citroën-modeller med progressive Hydraulic Cushions tidligere. Testen ga oss et bilde på hvordan Citroën taklet ujevnheter i veibanen i forhold til den andre bilmerker. Denne gang kjører vi samme vei med Citroën C5 Aircross Hybrid, og vi var spent på om batterityngden ,og plassering av 13,2 kilowatt batteri under sete, forandrer veifølelsen i hybriden.
Citroën er klar over utfordringen med batteriet, derfor er nye C5 Aircross SUV Hybrid optimalisert med en ny Multilink. Dette oppsettet fungerer. Ujevnheter blir filtrert i understellet via den hydrauliske putefjæringen i demperne. Videre demper sete også ujevnheter, slik at fører og passasjer kan nyte kjøreturen. Store ujevnheter, som irriterende fartsdumper, blir behageligere å forsere. Systemet virker godt også på brostein med to trinn demping.
Enkel
Instrumentene har fliser slik vi er vant med i Windows, enkelt og greit. Behovet for Head up-display faller bort siden den store skjermen over rattet er digital, man velger selv informasjon i synsfeltet inkludert navigasjon og skiltgjenkjenning.
Filassistenten er også enkel å deaktivere med knapp til venstre uten å gå inn på menyer, så informasjonsbetjeningen er enkel og lettlært. Bare en liten bagatell minner om gamle Citroën. DAB kanaler skiftes på høyre side av rattet, mens lyden justeres på venstre. Knappene derimot er enkle å betjene. Kjøreprogrammene likeså, ELECTRIC, HYBRID eller SPORT velges med bryter ved girspak.
Lades på under 2 timer
I praksis er trolig hybridsystemets effektivitet viktigst for mulige kunder. Man starter vanligvis på ren strøm, batteriet rekker til vanlig kjøredistanse i Norge, som er rundt 50 km om dagen. Bensinmotoren starter automatisk ved tomt batteri og forvandler Citroën C5 Aircross til sel ladende hybrid, hvor rulle og bremseenergi blir tilbakeført til batteri istedenfor å gå til spille.
Energien brukes til fremdrift. Batteriet lades fra en 32 A vegglader på under to timer eller fire til sju timer avhengig av typen stikkontakt. Citroën C5 Aircross Hybrid har 20 forskjellige kjøreassistentfunksjoner tilgjengelig. Parkeringsassisten får være i fred, men derimot er intelligente fjernlys et praktisk verktøy. AppleCarPlay™ og Android Auto er også på plass, slik at din egen telefon speiles i berøringsskjermen.
Konklusjon
Citroën C5 Aircross Hybrid er Citroën første ladbare hybrid. Bilen legger malen for hva vi kan forvente av andre modeller fra produsenten. Komfort er satt i høysetet, usedvanlig behagelige seter sammen med et understell som filtrerer bort ujevnheter gir deg en meget behagelig kjøretur.
Fakta Citroën C5 Aircross Hybrid
- Bensin + Elektrisk
- 1.6-liter
- 225 hk
- 360 Nm
- 8-trinns automat
- 8,7 sekunder
- 225 km/t
- 0,14 l/mil
- 32 g/km
- 1.770 kg
- 1.300 kg
- 4,50 m
- 1,96 m
- 1,65 m
- 2,73 m
- Shine
- 460 / 1.510 liter
- Kr 399.900, –
- Kr 471.200, –