Ladbar hybrid med 300 hk og elektrisk rekkevidde på hele 63 kilometer burde friste mange. Legg til firehjulsdrift, så er kundegruppen enda bredere for Opel Grandland.
Opel Grandland X HYBRID4 er en perfekt bil i vinterlandet Norge, klar for all slags vær. Avgiftsmessig kommer Opel Grandland X HYBRID4 meget hyggelig ut med over 80,000 kroner i lavere avgift enn samme bil med 130 hk bensinmotor.
Vi skal ikke ødelegge dagen med å regne ut hvilken avgift en bensinmotor på 300 hk vil innebære i Opel Grandland X, bare konkludere med at hybridsystemet gir mye effekt for pengene. I tillegg vil Opel Grandland X HYBRID4 kjøres som en ren elbil til daglig siden rekkevidden overstiger nordmenns daglige kjørelengde i gjennomsnitt. Tallene varierer fra 32 til 55 km, og strømforbruket koster trolig under kr 2/mil.
Fra elbil til hybrid på langtur
Hybridteknologien medfører også et behagelig drivstofforbruk ved bruk av bensinmotor på langtur. De offisielle tallene fra WLTP viser at Grandland X Hybrid4 har et forbruk på 0,13 liter per mil og Co2-utslipp på 31-30 gram per kilometer (WLTP blandet kjøring) igjennom den offisielle løypa.
Disse tallene gir intet godt bilde av fordelen med hybridløsningen fra tørre tall. Ved å starte på fullt batteri ble det loggført 0,45 l/mil fra Sarpsborg til Nesbyen i hybrid-kjøreprogram.
Hurtiglading
Opel Grandland X HYBRID4 kan også lades på samme måte som elbilene via alle offentlige ladestasjoner langs veien med vekselstrøm eller hjemme med en ladekabel eller vegglader. Sistnevnte løsning er økonomisk overlegen, mange har trolig en vanlig kontakt for motorvarmer på jobb også.
Ved å lade på jobb øker man også den daglige rekkevidden på ren strøm til 12 mil.
Hybridteknologien i Opel Grandland X HYBRID4 gir deg lang rekkevidde på strøm, bare 2.400 kroner i avgift og lavt bensinforbruk på langtur. Ulempen er høyere pris enn modellene med rene diesel/bensinmotorer.
Opel ønsker å være best på lys og seter
Opel Grandland X HYBRID4 leveres bare med de to dyreste utstyrsvariantene siden dette er en toppmodell. På sedvanlig Opel-vis er det lagt stor vekt på gode lys og seter. Hovedlysene lyser opp veien 30 prosent sterkere enn halogen og er av typen full LED med adaptivt frontlyssystem AFL.
Det betyr i praksis ni LED prismer som samarbeider med bilens kamera i frontruten, slik at fører ikke behøver å blende ned lysene for møtende trafikk. Systemet gjenkjenner selvkjøring på motorvei eller by, og velger det beste lyset i åtte forskjellig program. På motorvei legger elektronikken til et lys-prisme som lyser opp veiskulderen i tillegg til å blende ned for møtende trafikk.
Blinker man til høyre tennes et nytt lys-prisme som lyser opp høyre side. Ni prismer i hvert hovedlys gir en rekke lyssettingskombinasjoner. Man vil alltid ha optimalt lys under alle forhold helt automatisk. Opel har i en årrekke vært i teten når det gjelder å utvikle gode bilseter, Opel Grandland X HYBRID4 leveres med Ergonomiske sportsseter foran i stoff/kunstskinn, Jet Black (TATO) i Premium og Ergonomiske sportsseter i skinn, Jet Black (TAT4) i ultimata.
Moderne kjøreegenskaper
Siden Opel Grandland X HYBRID4 bygges på den nye PSA-plattformen EMP2, er man sikret moderne kjøreegenskaper på veien. I byen kjører vi på ren strøm, nesten lydløst og et godt avdempet understell gir deg en avslappet opplevelse som øker komforten.
Det gjelder ikke bare i byen siden elmotoren jobber på motorveien også, men ved fullt gasspådrag ut i akselerasjonsfeltet, starter bensinmotoren og alle de 300 hestene flytter bilen fra 0-100 på 6,1 sekunder. Moderne, godt støydempet og en enorm trygghet kjennetegner denne moderne hybriden, som er helt uavhengig av ladekø ved hurtigladestasjonene på langtur.
Konklusjon
Opel Grandland X HYBRID4 inneholder alt en kan forvente av en moderne hybrid. 300 hester i kombinasjon med firehjulstrekk og 63 km rekkevidde på ren strøm. Adaptivt frontlyssystem AFL virker helt automatisk og sammen med et komfortabelt understell gir den deg en følelse av luksus.