Ford Explorer er en kjent og kjær modell som har hengt med siden 1991. De som har behov for en stor SUV, som tåler tøffe tak i terrenget og 7-seter i kombinasjon med en drivstoffgjerrig ladbar hybrid, har endelig fått muligheten i Ford Explorer.
Ford Explorer er stor, over fem-meter lang, to-meter bred og har vært utstyrt med noen artige motorer opp igjennom årene. 5-liters small block i (1996–2001) får hjertet til å pumpe raskere, men dagens utgave – som er sjette generasjon Ford Explorer – leverer langt bedre effekt enn fortidens V8 på 210 hk. Årets ladehybrid henter kraft fra en 3,0-liter EcoBoost turbo bensinmotor i kombinasjon med elektrisk motor. Det betyr 457 Hk kombinert og hele 825 NM i dreiemoment.

Slagordet størst, sterkest og tøffest mangler en viktig ingrediens, nemlig 7-seter.
42 km på strøm
Den nye Ford Explorer er bygget helt ny fra bunn av med de nyeste kjøre assistentene og kommunikasjonsteknologi. Årets store nyhet blir hybridutgaven som kjører opptil 42 km på ren elektrisitet med eget EV kjøreprogram.
I normalmodus velger datamaskin mellom strøm og bensinmotor, selv for effektiv framdrift og lavt forbruk. Som vanlig med ladbare hybrider samler Ford Explorer bremse- og rulleenergi tilbake til batteriet, og benytter strømmen til fremdrift senere.
Ford ønsker å utnytte egennavnet Explorer maksimalt. Bilen er bygget for å ta deg frem i all form for terreng, hvor du kan få frem eventyrlysten og virkelig benytte bilen til å utforske nye steder. Dette gjøres like godt med henger på 2500 kg bak – med egent kjøreprogram for campingvogn eller dobbel hestehenger.

Enormt bagasjerom med hele 2.274 liter. Setene du ser på bakerste seterad lar seg heve/senke elektrisk via knapp på siden.
En rekke kjøreprogram
Nye Explorer har hele sju ulike kjøremoduser, som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige underlag. Velg mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco», «Dyp snø og Sand». Kjøreprogrammene styrer det intelligente firehjulstrekksystemet via hjelp av en rekke sensorer, som måler og analyserer data om alt fra lufttemperatur og veigrep til fart og eventuell hengerlast hvert 10. millisekund.
En helt ny elektromekanisk kløtsj sørger også for at kreftene mellom for- og bakhjulene sømløst justeres på 100 millisekunder.
I bratte nedoverbakker, under vinterhalvåret, er det bare å kople inn nedoverbakke assistenten, for elektronikken tar deg trygt ned uten at du behøver å bruke brems. Det er faktisk langt tryggere enn å kjøre selv.

På tur til et stille vann langt fra bebyggelse eller tøffet tak med dobbel hestehenger bak, som navnet indikerer er Ford Explorer laget for å være en fleksibel bil med fleksibelt bruksområde.
100 hk elmotor
Vår testbil er en GT-Line-utgave. I normalmodus merkes øyeblikkelig at dette er en stor og bred bil, som krever litt tilvenning via høyre speil for at avstand til kantstein på høyre side sitter som den skal i bytrafikk.
Siden vi starter med fullt batteri, besørger elmotoren på 100 hester for fremdriften. God lyddempning og et relativt mykt understell gir deg den luksuriøse følelsen vi forventet.
Med gasspedalen plantet i teppet ut på motorvei, så jobber alle de 457 hestene med å skyve vår Explorer fremover, 0-100 går på seks sekunder.

Ford Explorer er meget godt utstyrt, forsetene leveres med både varme og kjøling, massasje og 10-veis elektrisk justering for maksimal komfort. Oppvarmede seter i 2. rad, trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt og elektrisk justering av rattstammen er noen av komfortfunksjonene som leveres som standard.
Ikke undermotorisert
Explorer er ikke undermotorisert på noen måte. Herlig akselerasjon akkompagnert med brølet fra V6 Twin Turbo blir aldri feil. En anelse amerikansk følelse åpenbarer seg også i motorveishastighet, hvor Explorer duver behagelig. Det eneste som savnes, er en økt servotrykk som medfører at bilen blir lettere på rattet i denne hastigheten.
Styringen fremstår som europeisk, men det er våre preferanser.

Setene skyves frem på skinner slik at det er lettere tilkomst til bakerste seterad.
Ut på svingete veier føles bilen også bra med tanke på at den er utstyrt med vanlige fjærer. Kjøreprogrammet Sport har ingen innvirkning på understellet. En stor, tung SUV vil aldri inneha sportslige kjøreegenskaper i svinger, noe krengning må man regne med når bilen veier over 2.5 tonn med fører, men vi forventet faktisk større bevegelser.
Husk at Ford Explorer er bygget for tøffe tak med solid bakkeklaring og oppgitt vadehøyde på 45 cm. Explorer takler alt fra by til landevei med en rekke avanserte førerassistanseteknologier, som gjør det enklere å manøvrere den store SUV-en i et urbant miljø, inkludert nytt sikkerhetssystem ved rygging, bilen bremser selv ved en hindring.

Ford Explorer kommer med en full fakke av godsaker, plug in hybrid, stor V6, 10-trinns automatgir og 4×4 med en rekke kjøreprogram.
Konklusjon
Ford Explorer som 7-seters Hybrid med 457 Hk er unik på markedet i dag. Ladehybriden gir i tillegg meget lave driftskostnader med ren strøm til daglig og Explorer forvandles til vanlig selvladende hybrid ved tomt batteri. Perfekt til langtur.
Ford Explorer
- Motor: Bensin + Elektrisk
- Slagvolum: 3.0-liter
- Effekt: 457 hk
- Moment: 825 Nm
- Gir: 10-trinns automat
- 0-100 km/t: 6,0 sekunder
- Toppfart: 230 km/t
- Forbruk blandet: 0,29 l/mil
- Co2 utslipp: 71 g/km
- Egenvekt: 2.466 kg
- Tilhengervekt: 2.500 kg
- Lengde: 5,04 m
- Bredde: 2,04 m
- Høyde: 1,78 m
- Akselavstand: 3,21 m
- Utstyrsnivå: ST-Line
- Bagasjerom volum: 7-seter 330 / nedfelt 2.274 liter
- Pris fra: Kr 901.500, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 902.500, –

Bang & Olufsen er kjent for god lyd og B&Os lydløsninger av høy kvalitet er spesielt tilpasset hver enkelt Ford-modell.

3-liters V6 må betegnes som stor motor i disse dager, effekten er på hele 457 Hk kombinert og 825 NM i dreiemoment.

Bilens Litium-ion batteriet på 13,6 kWh kan enkelt lades fra en hjemmelader, med tilkoplet ladekabel brukes telefonappen til å forvarme/kjøle bilen på samme måte som rene elbiler.