I dag er det verdens elbildag, og elbilentusiaster over hele verden feirer at det er flere elbiler på veiene. Men husker de samme entusiastene at dekk for elbiler krever spesielle egenskaper?
– Vi heier på elbiler og biler som slipper ut mindre klimagasser, men er samtidig opptatt av at sikkerheten ivaretas. Elbiler bør derfor bruke dekk som er laget for å tåle høyere vekt, høyt dreiemoment, som er stillegående og sørger for lang rekkevidde, sier produktsjef i Continental Knut Knudsen.
Elbiler og hybridbiler er ofte tyngre enn biler som går på bensin og diesel, de har mer dreiemoment, de er stillegående og rekkevidde er alfa og omega. Derfor er det også viktig at dekkene som brukes har egenskapene som kreves for denne type kjøretøy. I tillegg skal dekkene selvsagt fortsatt ha de tradisjonelle egenskapene som god sikkerhet på tørr og våt vei, kort bremselengde og hindre vannplaning.
– I takt med utviklingen av flere elbiler på veiene, jobber også vi i Continental kontinuerlig med å utvikle nye dekk for elbiler og hybridbiler, sier Knudsen.
En viktig årsak til at elbiler og hybridbiler bør ha spesialtilpassede dekk er den høye vekten. Batterier veier mye, og på de største elbilene anbefales derfor dekk med XL-symbolet på sideveggen, som indikerer en høyere belastningsindeks.
– Et annet poeng er det høye dreiemomentet, som kan føre til ekstra slitasje på dekkene. For at dette ikke skal bli et problem trenger man dekk med en spesiell gummiblanding, samt at mønsteret og konstruksjonen av dekket er laget for å tåle biler med høyt dreiemoment, forteller Knudsen.
Ettersom en elbil har minimalt med motorstøy, så er det også viktig at bilene blir utstyrt med dekk som støyer minst mulig. Dette kan oppnås med skumgummi på innsiden av dekket, slik Continental bruker i sin ContiSilent-teknologi.
– Ved første øyekast ser et dekk som er laget for å brukes på blant annet elbiler ut som et hvilket som helst annet dekk. Mønsteret, og informasjonen på sideveggen likner på konvensjonelle dekk. Men vi har nå utviklet spesialtilpassede dekk for el- og hybridbiler siden vi lanserte Conti.eContact i 2012, og nå utvikler vi også egne dekk for elbusser og elektriske lastebiler. Dette er for eksempel høye og smale dekk, som på grunn av sin lave rullemotstand også vil forlenge rekkevidden.
Også Continental EcoContact 6 med sin svært lave rullemotstand er et populært valg for eiere av elbiler og hybridbiler. Også SportContact 5 er et energieffektivt dekk for mer sporty biler, som for eksempel Tesla Model S.
– Totalt produserer vi i dag rundt 100 forskjellige dekktyper som passer godt for elbiler og hybridbiler, og flere vil det bli i takt med utviklingen av flere elbiler på veien. Dessverre opplever vi at ikke alle forstår at elbiler også trenger dekk med egenskaper som er tilpasset nettopp den type biler, men vårt inntrykk er heldigvis at forståelsen er økende, avslutter Knut Knudsen.
Når det gjelder vinterdekk finnes det ikke like mange dekk som er spesialtilpasset elbiler.
– Det som er viktig når du skal velge vinterdekk til elbilen er å velge et dekk som passer ditt kjøremønster. Er elbilen en typisk bil nummer to som brukes i byen, eller er det familiebilen som brukes på langtur? Det kan være med å avgjøre hvilke dekk du bør velge, avslutter Knut Knudsen.