Vanlig VW T-Roc selger godt til tross for ulempen med bare forbrenningsmotor på programmet. Nå har det dukket opp en helt annen T-Roc, nemlig R-utgaven.
VW T-Roc har vi kjørt tidligere. Bilen er høyreist med grei størrelse og en rekke motor/girkassekombinasjoner. Dette er en bil man ikke behøver å krype ned i, for man setter seg rett inn.
Fornuftig innstegspris på kr. 370.000 er alltid et pluss. VW T-Roc R derimot er noe helt annet, samme karosseritype og mål, men utvilsom entusiastenes modell. Denne lille R-bokstaven indikerer en 2-liters bensinmotor på 300 hk og 400 Nm dreiemoment. Det betyr 0-100 på 4,8 sekunder godt hjulpet av 4MOTION firehjulsdrift og syvtrinns DSG-automat. Ligger du bak en T-Roc R på veien så varsler to doble avgassrør og R-diffusor i kontrastfarge om at dette er noe helt spesielt.

Petter Solberg
En spesiell bil krever noe helt ekstraordinært for å gi en fullverdig pakke. Det er ikke nok å putte inn en 300 hk motor i motorrommet, resten av bilen må også tilpasses. Det er her den ikke ukjente nordmannen Petter Solberg kommer inn i bildet, for Solberg har vært med i utviklingen av R-utgaven av T-Roc sammen med Volkswagens racerfører Benjamin Leuchter.
Petter Solberg har som kjent hatt et tett samarbeid med Volkswagen Motorsport. Testene har blant annet blitt utført på Nürburgring Nordschleife. Av den grunn burde det være klart for absolutt alle at R-utgaven av T-Roc er helt spesiell og en anelse norsk i tillegg.

På plass
Bli ikke skremt av prisen på demobilen, for på vanlig måte ønsker man å vise frem alt av utstyr VW T-Roc R kan tilby. Bilen kan bli din for under 600.000 kroner om du foretar fornuftig utstyrsvalg. Det er ikke bare motor og understell som er forandret på R-utgaven, setene har også fått spesielt god sidestøtte for rygg og hofter slik at man sitter godt i skarpe svinger. i tillegg til en tydelig R-logo.
Vi fyrer opp og en overraskende mektig romling fra bakenden brer seg inn i kupeen. Lyden forandres også via kjøreprogrammene allerede ved tomgang. Vi hopper over Eco og de andre kjedelige kjøreprogrammene og begynner kjøreturen i Racing-kjøremodus. Lyden fra P-performance Akrapovic eksosanlegg i titan bør oppleves ved fullt gasspådrag, og ved å slippe opp gasspedalen hører man eksplosjoner fra bakenden akkurat som på racerbanen. Kjøreturen kan ikke starte stort bedre, de 42 000 kronene Titan-anlegget koster, er verdt pengene bare på grunn av lydbildet.

T-Roc R på hjemmebane
Ute på svingete veier er T-Roc R virkelig på hjemmebane. Her kan man gi fullt gasspådrag ut av svingen helt uten «Torque steer». Det er nok mulig å kjøre på bane med en hånd på rattet siden 4MOTION-systemets differensial ikke drar i rattet, slik det er vanlig med høy motoreffekt.
T-Roc R går nærmest på skinner og er en kombinasjon av Performance utgave i Racing modus og snill bybil i ECO eller normalt kjøreprogram. Vår bil var også utstyrt med adaptivt sportsunderstell til kr.8.900,-. Understellet forandres via de forskjellige kjøreprogrammene.

Titan eksosanlegg
I Race modus strammes bilen opp ved at understellet blir strammere, styring mer presist og motoren legger seg på et høyere turtall og girkassen skifter lynraskt. Heldigvis kommer denne bilen med Launch Control også. Denne spesielle utgaven av T-Roc krever gode bremser, derfor har man kostet på seg grove skiver og bremsekalipere med R-logo som synes godt igjennom felgen.
På motorvei velger vi normal innstilling, langt mykere understell og motoren spinner rundt på lavt turtall. Lyden fra eksosanlegget blir også dempet. Ved å velge dette oppsettet med titan eksosanlegg og adaptivt understell, får man en vanlig T-Roc til normal bruk, men en meget artig Performance-modell i Racing modus.

Konklusjon
VW T-Roc R er og blir en entusiastmodell for de med sans for en helt spesiell kjøreopplevelse, R-utgaven har lite til felles med vanlig T-Roc med tanke på den racing opplevelsen bilen gir deg. Kjøreprogrammene medvirker til at dette er en bil både til banekjøring og snill bykjøring i Normal-kjøreprogram. Enkelte kryss på utstyrslisten kreves. Titan eksosanlegg og adaptivt understell, er viktig for å få maksimalt ut av T-Roc R.

Fakta VW T-Roc R
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 300 hk
- Moment: 400 Nm
- Gir: 7-trinns automat
- 0-100 km/t: 4,8 sekunder
- Toppfart: 250 km/t
- Forbruk blandet: 0,87 l/mil
- Co2 utslipp: 198 g/km
- Egenvekt: 1.500 kg
- Tilhengervekt: 1.700 kg
- Lengde: 4,24 m
- Bredde: 1,81 m
- Akselavstand: 2,59 m
- Utstyrsnivå: T-Roc R
- Bagasjerom volum: 392 / 1237 liter
- Pris fra: Kr 544.000, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 679.954, –



