Dramatisk nedgang i bilsalget i Europa

SEAT er tilbake i det norske markedet og bilen kan kun kjøpes på nett.
Illustrasjonsfoto.

 

Bilsalget i Europa i april falt som en stein på grunn av coronapandemien. I Spania og Italia kjøpte nesten ingen ny bil i forrige måned. Totalt gikk bilsalget i Europa ned med hele 76 prosent i aprilmåned.

 

Tilbakegangen i nybilsalget i Spania var på 96,5 prosent. I Italia var tilbakegangen enda større, det vil si 97,6 prosent.

 

Imidlertid ble de store markedene i bil-Europa også hardt rammet. I Tyskland var tilbakegangen på 60,1 prosent og Frankrike har en tilbakegang på 88,8 prosent.

 

I en pressemelding fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA) heter det at man…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Illustrasjonsfoto.

 

Bilsalget i Europa i april falt som en stein på grunn av coronapandemien. I Spania og Italia kjøpte nesten ingen ny bil i forrige måned. Totalt gikk bilsalget i Europa ned med hele 76 prosent i aprilmåned.

 

Tilbakegangen i nybilsalget i Spania var på 96,5 prosent. I Italia var tilbakegangen enda større, det vil si 97,6 prosent.

 

Imidlertid ble de store markedene i bil-Europa også hardt rammet. I Tyskland var tilbakegangen på 60,1 prosent og Frankrike har en tilbakegang på 88,8 prosent.

 

I en pressemelding fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA) heter det at man aldri sett en slik månedlig fall i etterspørselen noen gang.

 

Det jobbes nå med forskjellige typer redningspakker til bilindustrien og bilbransjen. I Frankrike foreslås det spesielle subsidier knyttet til kjøp av elbiler.

 

Oversikten til ACEA viser at Norge er det landet som har kommet best ut av coronakrisen. Salgsnedgangen i Norge i april var på 34 prosent. Elbilene stod for 49,4 prosent av nybilsalget i Norge i april. Det ble registrert 7 425 personbiler i Norge forrige måned. Det er en nedgang på 3 830 biler sammenlignet med april i fjor.

 

Så langt i år har bilsalget i Europa ått tilbake med 39,1 prosent. I Norge er nedgangen etter fire måneder 20 prosent.

 

Utfordringen videre blir å få i gang bilfabrikkene, slik at produksjonen tar seg opp og det blir muligheter til å selge nybil med ikke altfor lange leveringstider.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen