2020-utgaven av Jaguar I-Pace kommer med to positive nyheter: Kundefordelen på kr. 53,000, – fortsetter for Nordic Edition-pakken og pluss at bilen har åtte prosent forbedret rekkevidde.
Det er en god stund siden vi hadde gleden av å kjøre lanseringsutgaven av Jaguar I-Pace. Den gangen var ventelisten lang og spørsmålet var når bilen ble levert. Naturligvis laget Jaguar en lanseringsutgave med alt utstyr. Dette har siden blitt konkurrentenes mal når ventelistene er lange, fordi det er enklere å lage like biler enn å skreddersy hver enkelt bil.
Ventetiden på Jaguar I-Pace er over, og bil leveres omgående. Derfor skal vi se litt nærmere på den mer folkelig priset Nordic Edition, hvor man har lagt vekt på å lage en bil tilpasset norske forhold til langt gunstigere pris enn ved lansering.

Alt du behøver
Norgesutgaven leveres i bare fire farger og har et fast S-utstyrsnivå. Man kan derfor ikke velge luftfjæring i denne pakken som ble lansert i 2019, og vi var spent på om denne prisgunstige utgaven ville bli videreført i 2020. Dette bekreftet importøren, men hvor langt inn i 2020 man fortsetter kampanjen vil tiden vise …
Jaguar kjører i skrivende stund også en vinterkampanje på SE og HSE utstyrsnivå, så her gjelder det å følge med for å gjøre en god handel.
Vår Jaguar I-Pace Nordic Edition inneholder følgende utstyr over vanlig S: Cold Climate Pack,Drive Pack, Exterior Mirror – Auto-dim & Power fold, Privacy glass, Headlamp washer, 8-way heated semi-powered front seats, Premium LED headlights with signature DRL, Powered tailgate/bootlidopening, Panoramic roof (panorama glasstak. Dette gir kr. 53,000, – i kundefordel.

Elbil fra bunn av
Jaguar I-Pace er i utgangspunktet godt utstyrt selv med laveste utstyrsnivå S. I Nordic Edition-pakken får man på toppen.
Lyset slipper inn gjennom det store panoramataket, vi bytter til Vinyl på Dab-en og dermed er vi i lydløst i gang igjennom byen. Det er en helt spesiell følelse å kjøre Jaguar I-pace siden dette er en av de få elbiler på markedet som er bygget som elbil fra bunn av. Karosseriet inneholder hele 93 prosent aluminium og er meget lett, ca. 290 kg. Dette merkes når vi lukker døren og åpner panseret. Batteripakken er også i aluminium og heises på plass i bunn av bilen, og skaper et lavt tyngdepunkt.

På veien
Jaguar I-Pace Nordic Edition føles faktisk lettere enn sine 2133 kg på veien. Høy vekt er alltid en ulempe, men et fantastisk understell oppveier tyngden selv uten luftfjæring. På motorveien duver Jaguar I-Pace behagelig og ujevnhetene dempes.
Vi har vært igjennom alle typer veier, fra motorvei til hullete grusvei til hytta, og lang fjæringsvei gir en følelse av første klasse på et så utfordrende underlag. Vi må imidlertid huske at Jaguar /Landrover er utviklet over samme lest med fremragende terrengegenskaper.
I mørket kommer også Premium LED headlights with signature DRL til sin rett, automatisk veksling mellom nær og fjernlys, LED-lysene lyser langt ut til sidene slik at man får en god oversikt, også over dyr som er på vei ut i kjørebanen.
En annen egenskap er frontruten som filtrerer blendene lys fra møtende trafikk. Jaguar I-Pace Nordic er en bil vi ikke har lyst til å levere tilbake etter endt prøvetur!

Forbedret rekkevidde
Den andre store nyheten denne gang var nyheten om åtte prosent forbedret rekkevidde. Nyheten innholdt ved første blikk uforståelig informasjon siden I-Paces 47 mil WLTP rekkevidde ikke økes. Derimot har Jaguar brukt sine erfaringer fra Jaguar I-PACE eTROPHY-race-serien.
Jaguars ingeniører har analysert data fra mer enn 80 millioner kilometer på racerbaner, for å optimalisere styringen av batteri og firehjulssystemer. Dette er grunnlaget for en programvareoppdatering, å forbedre effektiviteten under vanlig kjøring med hele åtte prosent. De første kundene har allerede merket forskjell og gir gode tilbakemeldinger om forbedret rekkevidde under vanlig kjøring.

Konklusjon
Den folkelige Nordic Edition-utgaven av Jaguar I-Pace gir en langt rimeligere inngang til det ettertraktede Jaguar-navnet. Nordic Edition har alt det utstyret man behøver, de unike kjøreegenskapene medfører at du kan nyte et perfekt oppsatt understell og en helt unik bil i aluminium. Jaguar I-Pace er også bygd for terrenget hvor den kan forsere elver med 48 cm vann.

Fakta Jaguar I-Pace Nordic Edition
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 400 hk
- Moment: 696 Nm
- Gir: automat
- 0-100 km/t: 4,8 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Forbruk blandet: 2,12 kWt/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.133 kg
- Tilhengervekt: 750 kg
- Lengde: 4,68 m
- Bredde: 2,01 m
- Høyde: 1,56 m
- Akselavstand: 2,99 m
- Utstyrsnivå: Nordic Edition
- Bagasjerom volum: 656/1453 liter
- Pris fra: Kr 659.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 659.900, –





