Forbundskansler Angela Merkel og toppleder for Volkswagengruppen Herbert Diess er til stede for å overvære at den første bilen ruller av produksjonslinjen i Zwickau i dag, 4. november 2019. Dette markerer starten på den største elektrifiseringsoffensiven i verden.
- Systemskifte: Fabrikken i Zwickau blir den største og mest effektive elbilfabrikken i Europa
- Klimanøytral produksjon: ID.3 er den første bilen som produseres karbonnøytralt
- Elektrisk mobilitet for millioner: Volkswagen ID.3 er den første av rundt 70 MEB-biler som skal lanseres innen 2028
- Fabrikken i Zwickau er den første av 8 produksjonssteder over hele verden som skal produsere elbiler på MEB-basis.
– ID.3 blir et viktig bidrag for å gi e-mobiliteten sitt gjennombrudd. Den gjør miljøvennlig, individuell mobilitet oppnåelig for millioner av mennesker, og er en milepæl for vårt konsern på veien mot å bli klimanøytral innen 2050, sier toppleder i Volkswagenkonsernet, Herbert Diess.
ID.3 er den første modellen ut av en helt ny generasjon elbiler, en del av Volkswagens globaleelektriske offensiv. Volkswagen er også den første volumprodusenten som bygger om en hel fabrikk fra forbrenningsdrivlinjer til e-mobilitet. Den trinnvise ombyggingen startet i 2018, og vil bli fullført i 2021. Da er Zwickau-fabrikkenbygget om tilå bli den største og mest effektive elbilfabrikken i Europa.
– Produksjonsstarten av ID.3 åpner en ny æra for Volkswagen, sammenlignbar med den første Bobla og den første Golfen. Zwickau vil bli den ledende fabrikken for den nye tiden i bilindustrien: Fabrikken bygges om fra 100% forbrenningsmotorer til 100% elektriske drivlinjer. Vi initierer derfor et systemskifte i bilindustrien som vil slå ut i full blomst i de kommende tiårene, sier Thomas Ulbrich, styremedlem i Volkswagen med ansvar for e-mobilitet.
Ombygging til Europas største elbilfabrikk
Omstillingen av fabrikken i Zwickau gjøres trinnvis, og samtidig med normal produksjon. Ombyggingen startet for litt over to år siden. Siden den gang er karosseriverket, lakkavdelingen og logistikken kraftig modernisert og fornyet. Blant annen måtte hele transportsystemet i fabrikken tilpasses elektriske biler.
Den første av to produksjonslinjer er nåbygget om til elbilproduksjon. Den første ID.3-bilen rullet av båndet i dag, 4. november 2019, like over klokken 12. Med rundt 1700 roboter, førerløse transportsystemer og helautomatiske produksjonsprosesser viser Zwickau vei for fremtidsrettet volumproduksjon av elektriske biler.
Samtidig vil produksjonen av den klassiske Golf stasjonsvogn fortsette til midten av 2020. Da vil også den andre produksjonslinjen bli omstilt til elbilproduksjon, og settes i drift i samme år. Endringene av fabrikken i Zwickau går helt etter planen. Det siste utbyggingstrinnet er i 2021: Da vil Zwickau-teamet kunne bygge opptil 330 000 helelektriske biler per år. Fra da av vil fabrikken produsere seks modeller basert på den modulære plattformen for elektriske biler (MEB), for tre av merkene i konsernet: Volkswagen, Audi og SEAT.
Tolv nye haller og bygninger
I tillegg til ombyggingen av produksjonslinjene, bygges det til sammen tolv nye haller og bygninger i Zwickau for å kunne øke den daglige produksjonskapasiteten fra 1 350 biler til 1 500 biler. Det største enkeltprosjektet er utvidelsen av pressverket: Fra 2021 vil så godt som alle pressede deler til bilene som bygges i Zwickau være produsert på stedet. Investeringene i pressverket alene er på 74 millioner euro, der en ny høykapasitetspresse står for en stor del av kostnadene. Den nye prosessen med å konvertere rent stål til ferdige karosserideler er helautomatisert.
Til sammen bygges det 50 000 nye kvadratmeter til produksjonen av elektriske biler i Zwickau. Rundt 50 partnerfirma deltar i ombyggingen.
Bærekraftig produksjon
ID.3 er den første bilen fra Volkswagen som fra grunnen av er utviklet for å være karbonnøytral gjennom hele produksjonen og livsløpet. Vårt prinsipp erå kutte alle utslipp der det er muligførst. Der det ikke er mulig, investerer vi i klimaprosjekter for å kompensere utslippene, sier Diess.
All elektrisk kraft til fabrikken i Zwickau kommer fra fornybare kilder. I tillegg har fabrikken et avansert kraftvarmeverk med varmegjenvinning. Bygninger og produksjonsutstyr optimeres for energieffektivitet, noe som reduserer både det elektriske effektbehovet og behovet for oppvarming.
Også deenergikrevende høyvoltsbatteriene til ID.3 produseres med 100% miljøvennlig energi. I batteriproduksjonen er det likevel klimagassutslipp som ikke er mulig å unngå. Derforstøtter Volkswagen mellom annet det anerkjente «KatinganMataya ForestProtection»-klimaprosjektet på den indonesiske øya Borneo.
MEB-produksjon over hele verden
Produksjonsstarten i Zwickau markerer starten på Volkswagens transformasjon til e-mobilitet. I fremtiden vil Volkswagen bygge elektriske biler ved 8 MEB-fabrikker over hele verden: I Europa, Asia og Nord-Amerika. Sammen vil disse fabrikkene utgjøre verdens største produksjonsnettverk for elektriske biler.
Etter konverteringen av Zwickau til en ren elbilfabrikk, vil også fabrikkene i Emden og Hannover i Tysklandbli bygget om for volumproduksjon av elektriske biler på MEB-basis. I Kina bygges de to fabrikkene i Anting/ Shanghai og Foshanom nå, for produksjonsstart i 2020. I Nord-Amerika investerer Volkswagen rundt 800 millioner dollar i fremtidigelbilproduksjon ved Chattanooga-fabrikken.
Alle disse produksjonsstedene vil nyte godt av erfaringene og «know-how» fra teamet i Zwickau.