Mercedes-Benz EQC – Endelig!

 

Mercedes er endelig på banen med elbilen EQC. Dette blir første bil ut fra EQ-serien som flere modeller vil springe ut ifra etterhvert.

 

Det er alltid spennende med biler som skal danne grunnlag for senere modeller. Mercedes EQC bygges på en fleksibel modulplattform den deler med GLC. Med Mercedes EQC inntog i modellporteføljen vil Mercedes få full kontroll over hele byggeprosessen med batteriproduksjon via et heleid selskap. Nye Mercedes EQC er en elektrisk utgave av GLC. Modellen konkurrerer med Jaguar I-PACE og Audi e-tron i Premium markedet.

 

 

 

Vår lanseringsmodell
De første 1886-bilene ut fra…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mercedes er endelig på banen med elbilen EQC. Dette blir første bil ut fra EQ-serien som flere modeller vil springe ut ifra etterhvert.

 

Det er alltid spennende med biler som skal danne grunnlag for senere modeller. Mercedes EQC bygges på en fleksibel modulplattform den deler med GLC. Med Mercedes EQC inntog i modellporteføljen vil Mercedes få full kontroll over hele byggeprosessen med batteriproduksjon via et heleid selskap. Nye Mercedes EQC er en elektrisk utgave av GLC. Modellen konkurrerer med Jaguar I-PACE og Audi e-tron i Premium markedet.

 

Mercedes har denne gang laget en elektrisk utgave av Mercedes GLC med navn EQC til fordelaktig pris. Elbilmarkedet for Premium modeller vil merke konkurransen fra nykommeren.

 

 

Vår lanseringsmodell
De første 1886-bilene ut fra fabrikk er rene introduksjonsmodeller uten mulighet til å forandre utstyrsnivå. En av disse er demobil denne gang. Produksjonsmodellene derimot tilpasses kunde på vanlig måte med tanke på interiør og utstyr. Prismessig starter nye Mercedes EQC på kr. 619.900, -. Mercedes EQC er altså meget konkurransedyktig på pris og rekkevidde.

 

Et kamera i front jobber sammen med navigasjon og nå er det slutt på å telle opp til tredje arm i rundkjøring, kamera viser deg veien.

 

 

Stort batteri likevel
Mercedes oppgir batteriet til 80 kWt. Tallet blir fullstendig misvisende siden Mercedes er en av få produsenter som oppgir netto batterikapasitet, mens andre bruker brutto.
Vi ønsker en felles målemetode for sammenligning. Husk: Større batterikapasitet betyr et langt dyrere batteri. Mercedes EQC har 80 kWt batterikapasitet tilgjengelig (netto) til å drive motor og elektronikk, høyst sannsynlig langt høyere bruttokapasitet siden alle produsenter har en utilgjengelig buffer på topp og bunn av batteriet.

 

Ved å bruke søkeordet «Tesla Bjørn Mercedes EQC range test» på YouTube så ser vi hvordan rekkevidde fungerer i praksis. Testen viser at Mercedes EQC går lengst med 420 km fra et 80 kWt batteri (netto), I-Pace 380 km fra 81.8 kWt batteri (netto) og E-tron 370 km fra 83,6 kWt batteri (netto).
I e-tron er batteriet oppgitt til hele 95 kWh brutto, men netto blir bare 3,6 kWt mer enn Mercedes EQC. Tallene blir derfor misvisende ved å sammenligne netto og brutto, så se på nettotallene i stedet.

 

Vår demobil er en av 1886 lanseringsutgaver med samme interiør og utstyr, denne serien er ferdig produsert, nye kunder vil ha mulighet til å skreddersy sin bil på vanlig måte.

 

 

Komfort
Mercedes EQC er en fullverdig firehjulstrekker med god bakkeklaring. Ikke la deg lure av målene her heller siden Mercedes er ærlig og oppgir bakkeklaring med lastet bil. To elmotorer på hver sin aksel gir deg 0-100 på 5,1 sekunder, det er mer enn nok for en bil beregnet til vanlig kjøring på vei.
Understellet mangler luftfjæring på framakselen og er ikke utstyrt med adaptivt understell. Det betyr at kjøre-modus ikke har innvirkning på understellet, men har luftfjæring bak med automatisk justering ved last av bil. Vi var spent på om vi ville savne akkurat dette. Vel, Mercedes EQC er satt opp for komfort. Bilen flyter godt og ujevnhetene blir godt absorbert, tyngdepunktet er meget lavt siden batteriene ligger i bunn av bilen og lavt tyngdepunkt reduserer sideveis bevegelser i sving, men på virkelig ujevnt underlag med skarpe svinger savnet vi et stivere understell.
Spørsmålet er hvor ofte man forviller seg ut på slike veier, vi gjør det for å teste. Man vil trolig sette langt større pris på den gode lyddempningen i bilen og alle disse små, men viktige tingene Mercedes er så flinke til å utvikle samt 1800 kg hengerfeste.

 

En SUV beregnet for vinterbruk må ha en ski luke …

 

 

Online
Mercedes EQC er online hele tiden. Det betyr at bilen får beskjed fra navigasjonssystemet at du nærmer deg en bratt nedoverbakke. Bilen øker selv regenerering (motorbrems) helt automatisk. Mercedes EQC tilpasser seg således veien automatisk, like enkelt er det også å lade via IONITY ladestasjoner. Navigasjonen bringer deg frem til nærmeste ledige ladepunkt, så du behøver bare å kople til kabelen siden bilen kommuniserer med ladestasjonen og ordner betalingen selv. Start lading fra bilen eller telefon som også gir deg all informasjon om ladeprosess.
Informasjonssystemet er også velkjent, det samme som ble lansert i A-klasse. Vi kjører med andre ord en vanlig elektrifisert Mercedes, som alle gamle og nye kunder kjenner seg igjen i. Kjøreegenskapene er også velkjente slik at det ikke blir så stor overgang til elbilen. En tyskbygget modell med samme Mercedes DNA som resten av modell spekteret vil trolig være en smart strategi med tanke på godt salg.

 

Ekte Premium interiør, her var det forresten benyttet myke eksklusive materialer helt til bunnen av dørene.

 

 

Konklusjon
Det er stort når Premium-produsenten Mercedes virkelig satser på elbiler. EQC er først ut, innen 2022 skal Mercedes ha sju egne elbiler og nykommeren EQC begynner bra med rett pris og god rekkevidde. Mercedes har også beholdt sitt DNA i kjøreegenskapene slik at overgang til elbil er liten.

 

Fakta Mercedes EQC

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 408 hk
  • Moment: 760 Nm
  • Gir: automat
  • 0-100 km/t: 5,1 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk blandet: 2,50-2,23 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.495 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Lengde: 4,76 m
  • Bredde: 1,88 m
  • Høyde: 1,62 m
  • Akselavstand: 2.87 m
  • Utstyrsnivå: Lanseringsutgave
  • Bagasjerom volum: 500 liter
  • Pris fra: Kr 616.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 729.760, –

 

Mercedes gjør ladningen enklere ved at bilen er online med IONITY ladestasjoner, betalingsløsning er innebygget i bilen og du kan følge med ladestatus på telefon.

 

Vår lansering utgave hadde disse spesielle setene med 1886-logo siden det bare blir produsert 1886 biler med denne kombinasjonen og vi tipper disse vil bli et samleobjekt.

 

LED lys sparer strøm og passer perfekt til en elektrisk utgave.

 

Batteriene er gjemt under gulvet, likevel er det dype brønner i baksetet slik at baksete passasjerene har god støtte under låret.

 

To separate skjermer styrer informasjonsflyten, de betjenes enkelt og på samme måte som din smarttelefon.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen