Norges rimeligste bilabonnement

 

SEAT Norge lanserer en abonnementstjeneste for bil, med to ingredienser som frem til nå har manglet i dette markedet: Kun fullelektriske biler og et prisnivå som appellerer til folk flest.

 

SEAT lanserer nå Frii, en bilabonnementstjeneste hvor den nye elbilen SEAT Mii electric blir tilgjengelig for bare kroner 1990,- pr. måned, uten binding, men med praktisk talt alle kostnader inkludert. Med Frii kan du etter én måned si opp avtalen akkurat når du ønsker, da følger én måneds standard oppsigelsestid. Månedsprisen ligger langt under hva som har vært tilgjengelig i dette markedet til nå, og inkluderer viktige elementer…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

SEAT Norge lanserer en abonnementstjeneste for bil, med to ingredienser som frem til nå har manglet i dette markedet: Kun fullelektriske biler og et prisnivå som appellerer til folk flest.

 

SEAT lanserer nå Frii, en bilabonnementstjeneste hvor den nye elbilen SEAT Mii electric blir tilgjengelig for bare kroner 1990,- pr. måned, uten binding, men med praktisk talt alle kostnader inkludert. Med Frii kan du etter én måned si opp avtalen akkurat når du ønsker, da følger én måneds standard oppsigelsestid. Månedsprisen ligger langt under hva som har vært tilgjengelig i dette markedet til nå, og inkluderer viktige elementer som forsikring og service. Forsikringsavtalen er spesielt fremforhandlet med IF Mobility for SEATs Frii-kunder.

– Reaksjonen vi har møtt i våre enkle pre-tester i markedet er at det må være mye med liten skrift. Men det er det altså ikke, utover vanlige standardvilkår. Frii er så billig som det først fremstår, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT i Norge i Harald A. Møller AS.

 

SEAT har ambisjoner om å utforske den reelle interessen for bilabonnement i Norge, ved å tilby helt nye elbiler til en pris som gjør at kundene kan ta seg råd til den fleksibiliteten en slik tjeneste innebærer. Bilene blir tilgjengelige etter førstemann til mølla-prinsippet, men SEAT Norge har allokert et solid antall biler til Frii.

– SEATs Frii er nye fullelektriske biler, uten binding, praktisk talt alt inkludert, til en pris markedet ikke har sett maken til, sier Ågotnes.

 

Pris er et element Ågotnes mener er helt vesentlig når man tilbyr produkter til en målgruppe som ikke ønsker å bindes opp av tradisjonelle kjøps- eller leasingavtaler

– Vår Frii-tjeneste er en fullblodsvariant som tilbyr splitter nye elbiler til envesentlig lavere pris enn andre forsøker å treffe den samme målgruppen med. Vi ser at produktet appellerer til unge, urbane og spontane målgrupper. De ønsker tilgang til elbiler, de ønsker fleksibilitet, men våre undersøkelser viser at målgruppen ikke ønsker å bruke 7-8000 kroner i måneden på bil. Kroner 1990,-, derimot, tror vi blir mer interessant, sier Ågotnes.

 

Utfordrer markedet

SEATs norske operasjon i Harald A. Møller AS har SEAT-konsernet i Barcelona i ryggen i et prosjekt som både utfordrer og utforsker mulighetene i det norske bilmarkedet. Det norske markedet er elektrifisert og digitalisert, noe som var tungtveiende da SEAT pekte ut Norge som testmarked for konsepter som siden kan rulles ut i andre land. Erfaringene fra bilabonnementstjenesten Frii påvirker derfor hvordan bilabonnement-markedet kan se ut internasjonalt i fremtiden.

– Skal vi lære om potensialet i markedet for bilabonnementstjenester, må vi lansere alternativer tilpasset forventningene målgruppen har til slike produkter. Det gjør vi med Frii, og vi har ambisjoner om at det vi kommer til markedet med nå gir verdifull innsikt, samtidig som SEAT kan komme på radaren til enda flere i Norge, sier Ågotnes.

 

SEAT er et av Europas raskest voksende bilmerker, og med markedets i snitt yngste nybilkjøpere, er merket dessuten utpekt til å være Volkswagen-konsernets spydspiss i satsingen på mikromobilitet. Nye måter å både dele og eie bil er også en del av SEATs tilnærming til fremtidens mobilitet.

 

Nå ruller SEAT ut sine første elbiler, først Mii electric med en elektrisk rekkevidde på inntil 259 km etter WLTP-standarden. Det er SEAT Mii electric som blir tilgjengelig i Frii-konseptet SEAT Norge nå lanserer. Neste elbil ut fra SEAT er el-Born, bygget på Volkswagen-konsernets attraktive elbilplattform MEB.

– SEAT har sterkt internasjonal medvind, og med den elektriske offensiven vokser ambisjonene selvsagt også for det norske markedet. Samtidig er oppdraget vårt hele veien å utfordre den tradisjonelle delen av bransjen, noe vi tror Frii kommer til å gjøre til gangs, sier Ågotnes.

 

SEAT Norge åpnet for salg av Mii electric for kort tid siden, med en startpris som la seg under alle de direkte konkurrentene. SEAT Mii electric starter på kroner 179.900,- inkludert frakt og levering i Norge. Nå åpnes det for bestilling av Frii-abonnement fra mandag 28. oktober.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen