Ford Mondeo hybrid – en grønnere utgave

 

Hybridteknologien er på fremmarsj. Motormagazinet har tidligere kjørt Ford Mondeo hybrid, og nå lanseres en miljøvennlig stasjonsvogn.

 

Den grønne bølgen sveiper over landet. Alle utslipp begrenses ved å utnytte drivstoffet maksimalt. Ford er også inne i denne omstillingsprosessen og lanserer Ford Mondeo hybrid i stasjonsvogn-utgave.

Bilen blir produsert med batteriet delvis under bagasjeromsgulvet, slik at det er lett å skyve inn en barnevogn eller det du ønsker av bagasje. Hybriddriften har to kraftkilder: En konvensjonell bensinmotor og en batteridrevet, elektrisk motor. Sammen gir motorene en effekt på 187 hester.

Systemet skifter automatisk mellom drivlinjene eller bruker en kombinasjon…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Hybridteknologien er på fremmarsj. Motormagazinet har tidligere kjørt Ford Mondeo hybrid, og nå lanseres en miljøvennlig stasjonsvogn.

 

Den grønne bølgen sveiper over landet. Alle utslipp begrenses ved å utnytte drivstoffet maksimalt. Ford er også inne i denne omstillingsprosessen og lanserer Ford Mondeo hybrid i stasjonsvogn-utgave.

Bilen blir produsert med batteriet delvis under bagasjeromsgulvet, slik at det er lett å skyve inn en barnevogn eller det du ønsker av bagasje. Hybriddriften har to kraftkilder: En konvensjonell bensinmotor og en batteridrevet, elektrisk motor. Sammen gir motorene en effekt på 187 hester.

Systemet skifter automatisk mellom drivlinjene eller bruker en kombinasjon av begge til fremdrift. Nedbremsing som vanligvis gir energi i form av helt bortkastet varme på bremseskivene blir fanget opp av elektromotoren og tilbakeført til batteriet, som energi man benytter senere. 90 prosent av denne energien blir fanget opp og tilbakeført i nye Ford Mondeo hybrid.

 

Ford Mondeo hybrid har også gjennomgått en oppdatering med tanke på sporty design, bak finner vi nye C-formede baklys.

 

 

Liten plassreduksjon

Litium-ion batteriet på 1,4 kWt er plassert i gulvet bak baksetene og medfører ingen stor plassreduksjon. Hybriden har 403 liter bagasjeplass under bagasjeromstrekket, mot 500 liter i den vanlige utgaven.

Slås baksetene ned er det plass til 1508 liter med bagasje på det flate gulvet. Det er også ekstra plass under gulvet i hybridutgaven. Bensinmotoren på 2,0 liter er spesialutviklet til hybriddrift sammen med elmotoren. Manuelt gir og hybriddrift fungerer ikke sammen, derfor er eneste girkassevalg en optimalisert eCVT automatgirkasse.

 

Batteriet innvirker ikke på bakseteplass, her vil de over normalhøyden kose seg.

 

 

Oppdatering

Det er flere nyheter enn hybridsystemet på Ford Mondeo denne gang. Interiøret er friskere med nye setestoffer. Det samme er dørhåndtak og flere unike detaljer for de tre forskjellige variantene, Titanium, ST-Line og Vignale. Hele kupeen har fått en kvalitetsheving som gir enda mer Premium enn tidligere.

Utvendig legger vi merke til det nye frontdesignet, som består av en endret grill med unike detaljer for hver av de tre variantene. Frontstøtfangeren har blitt endret og fått en ny og mer sportslig fremtoning. I tillegg til nye tåkelys og LED-kjørelys. Bak har bilen fått nye C-formede baklys. Utstyrsnivået er også unikt for hybrid-utgaven, for man hopper over ST-Line utstyrsnivå og går rett på Titanium og Vignale.

 

Litt av bagasjerommet må ofres på grunn av batteripakken under gulvet, Hybriden har 403 liter bagasjeplass, mot 500 liter i den vanlige utgaven.

 

 

Toppmodellen

Ford Mondeo er en romslig stasjonsvogn på hele 4,86 meter med plass til barnefamilier og andre kundegrupper med behov for komfort og romslig plass, samt med lavt drivstofforbruk. Naturligvis har man vurdert kundegruppen og laget et understell tilpasset komfort.

Hjulstøy er dempet, faktisk så godt at vi stoppet for å sjekke dekk. Vi kjørte på sommerdekk som støyer langt mer enn vinterhjul, dermed blir bilen enda roligere under vinterhalvåret.

Vår Vignale har også alt man behøver av utstyr inkludert kjøreassistenter og medvirker til at Ford Mondeo hybrid stasjonsvogn føles majestetisk. Vignale- utstyrsnivå koster mer, men gir også bedre innbyttepris. Når vi er inne på pris må det anføres at vårt særnorske avgiftssystem er snill mot hybrider siden forbruk og utslipp er lavt. Hybriden gir deg masse bil for pengene.

 

Topputgaven er bare lekker, hele kupeen har fått en kvalitetsheving med bedre materialer denne gang.

 

Spent

Under test av Ford Mondeo sedan brukte bilen svært lite drivstoff og vi var spent på om det samme gjaldt stasjonsvognen, som forøvrig er utstyrt med enda nyere teknologi. Fabrikken oppgir 0,44 l/mil med et forventet CO2-utslipp på 101 g/km.

Ford har benyttet alle triks i boka for å skape en så miljøvennlig stasjonsvogn som mulig; elektrisk drevet luftavkjøling, elektrisk servostyring og spesielle kjøle- og vakumsystem som også benytter varmen fra eksosen til å varme opp kupeen, og en raskere varm bil er jo noe alle kan tenke seg midt på vinteren. Vi kjørte på 0,54 l/mil under prøveturen, da burde rundt 0,5 liter pr mil være innen rekkevidde.

Nye Mondeo kommer ikke bare som hybrid, men også med 2,0 liters dieselmotor, åttetrinns automat og firehjulstrekk som tilvalg. Det er Fords 2-liters EcoBlue 190-hesters dieselmotor som skal på plass i Mondeo for første gang. Motoren tilfredsstiller de strenge Euro 6d utslippskravene.

 

Kjører man toppmodellen må det markedsføres.

 

 

Konklusjon

Ford har hengt seg på den grønne bølgen og kommer til å levere flere hybrider og elektriske biler fremover. Avgiftene slår gunstig ut for Ford Mondeo hybrid. Bilen har både lavt forbruk, utslipp og avgiftsats som igjen gir deg masse bil for pengene. Ulempen med batteri i bagasjerommet er nå så liten at fordelen vinner over ulempen.

 

Oversiktlig og lettleste menyer på berøringsskjermen.

 

 

Fakta Ford Mondeo

  • Motor: R4 bensin + el
  • Slagvolum: 2,0-liter
  • Effekt: 187 hk
  • Moment: 173 Nm
  • Gir: eCVT Automat
  • 0-100 km/t: 9,4 sekunder
  • Toppfart: 187 km/t
  • Forbruk blandet: 0,49 l/mil
  • Co2 utslipp: 113 g/km
  • Egenvekt: 1.716 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,86 m
  • Bredde: 1,82 m
  • Høyde: 1,50 m
  • Akselavstand: Ikke oppgitt
  • Utstyrsnivå: Vignale
  • Bagasjerom volum: 403 /1508 liter
  • Pris fra: Kr 460.000, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 525.700, –

 

 

Med nedfelte bakseter vokser plassen til 1508 liter.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen