Tre års ventetid over

 

Motormagazinet har fulgt utviklingen av Audi e-tron i tre år, og endelig skal vi teste Audis elektriske SUV.  Helt nye Audi e-tron vil for øvrig være mal for konsernets elbilsatsning.

 

Flere elbiler fra Audi kommer senere, 2021 modell Audi Q3 e-tron er allerede varslet via pressemeldinger, og innen 2025 vil Audi ha hele 12 elektriske bilmodeller.

Audi e-tron er en formidabel suksess allerede. Ordreboka viste over 7 500 reserverte eksemplarer under avduking av Audi e-tron i Motormagazinet nr.7, 2018.  Likevel kan Audi e-tron leveres i løpet av relativt kort tid. De første modellene på norsk jord var lanseringsutgaver,…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Motormagazinet har fulgt utviklingen av Audi e-tron i tre år, og endelig skal vi teste Audis elektriske SUV.  Helt nye Audi e-tron vil for øvrig være mal for konsernets elbilsatsning.

 

Flere elbiler fra Audi kommer senere, 2021 modell Audi Q3 e-tron er allerede varslet via pressemeldinger, og innen 2025 vil Audi ha hele 12 elektriske bilmodeller.

Audi e-tron er en formidabel suksess allerede. Ordreboka viste over 7 500 reserverte eksemplarer under avduking av Audi e-tron i Motormagazinet nr.7, 2018.  Likevel kan Audi e-tron leveres i løpet av relativt kort tid. De første modellene på norsk jord var lanseringsutgaver, men nå er det flere valgmuligheter via Audi e-tron 55, Audi e-tron 55 Advanced Plus og toppnivå Audi e-tron 55 Exclusive , samt en rekke tilvalg, inkludert en All inclusive-pakke.

 

Premium hele veien på Audis nye elbil også.

 

 

Ny teknikk

Vi valgte denne gang en lanserings utgave Audi e-tron 55 Edition One til prøve kjøring på grunn av de virtuelle speilene inne i bilen. Vi var derfor spent på hvordan speilene virket i praksis. Speilene er et godt eksempel på Audis strategi hvor ny teknikk lanseres først i Audi.

Matrix-lys var en suksess tidligere og konkurrentene fulgte etter. Audi e-tron er spekket med avansert teknikk. Litium-ion-batteriet i nye Audi e-tron lagrer hele 95 kWh energi brutto, og er konstruert for eksepsjonell lang levetid.

I den nyeste WLTP-kjøresyklusen har e-tron en rekkevidde på over 400 km, og batteriets avanserte termostyring gjør det mulig for e-tron å lade med 150 kW på nye hurtigladestasjoner.

 

Batteriene trenger plass, likevel har man 600 liter til rådighet i bagasjerommet.

 

 

Quattro

Ingeniørene har også jobbet iherdig med å overføre Quattro 4×4-system til Audi e-tron 55 siden nyutviklede e-tron har elektrisk fremdrift. Elektrisk Quattro består av to kraftfulle, men stillegående elektriske motorer som gir tilnærmet samme kjøreopplevelse vi kjenner fra ordinær Quattro med forbrenningsmotor.

Audis elektriske Quattro firehjulstrekk har et enestående grep og dynamiske kjøreegenskaper, samt at den sikrer at bilen til enhver tid distribuerer kreftene mellom de to akslene på best mulig måte – og det i løpet av et brøkdels sekund.

Hengerfeste med 1800 kg tilhengervekt er tilvalg, dermed blir Audi e-tron 55 en komplett elektrisk SUV til alle formål.

 

Digitalt instrumentpanel er på plass, da velger man hvilken informasjon man ønsker på bildet.

 

 

Forskjellige kjøreprogram

Sju kjøreprogram gir deg den ideelle innstillingen for alle kjøreforhold og ulike terrengtyper siden understellet forandrer både høyde og dempning sammen med dreiemoment. Vi oppdaget raskt at det er fornuftig å justere kjøremodus selv på forskjellige underlag.

Supermyke Comfort var lite egnet til aktiv kjøring på veier med telehiv, bevegelsene ble for store. Løsningen kom i form av stramme Dynamic. Samme program ble foretrukket på vår vanlige runde bestående av krappe svinger.

siden Audi e-tron er meget tung SUV – med nesten 2,7 tonn vekt – merkes tyngden ved nedbremsing. Man må beregne tidligere bremsepunkt enn i en lett bil. Det var også uvant at bremseklossene ikke aktiveres før ved 0,3 G.

Elektromotorene bremser isteden og man må bruke kraft ved full nedbremsing. I byen er vi igjen over på auto kjøremodus, Audi e-tron tar oss nærmest lydløs frem på en behagelig måte. Vi benytter hendlene på rattet for å øke motorbremsen, som regenererer bremseenergi effektivt tilbake til batteriet. Hvordan man setter opp motorbrems er selvsagt en smakssak. Vi foretrekker å bruke fotbremsen minst mulig i ren bykjøring. Dette er bare personlige valg som ikke har stor betydning for strømforbruket, siden bremsepedalen regenererer energi på samme måte som å øke motorbremsen.

 

Dette er første gang vi blir kjent med virtuelle speil, videokamera på utsiden gir også luftmotstand dermed er det usikkert hvor stor innvirkning speilene har på rekkevidden.

 

 

Motorvei

Ute i motorveishastighet er Audi e-tron meget behagelig med kjøreprogrammet Comfort innkoplet. Audi e-tron blir myk og luftfjæringen svelger ujevnheter meget godt. Lang akselavstand i kombinasjon med batterier i bunn av bilen medfører lavt tyngdepunkt, noe som gir en stabil bil selv med mykeste innstilling.

På motorvei kommer også lyddempningen til sin rett. De som følte Audi Q7 som støysvak vil få en aha- opplevelse i Audi e-tron. Usedvanlig godt lyddempet, er vår konklusjon.

De Virtuelle innvendige speilene, som egentlig er et videokamera, er uvant ved filskifte på motorvei. Rutinene er så innarbeidet over mange år at plasseringen blir feil. Innvendig bakspeil, blinklys, utvendig speil og deretter dødvinkel før filskifte, er rutinen. Problemet består i at speilets er plassert på døren og dermed må vi se ned og opp når rutinen blir fulgt. Vanlig speil i samme siktelinje, som dødvinkel, fungerer bedre.

 

Forbruket er preget av testkjøring, 3,25 kWt mil er vesentlig høyere enn offisielle tall på 2,56 kWt/mil WLPT. Tallene kan virke ubegripelig for mange, en 1000 watts varmeovn på fullt i en time gir et forbruk på 1 kWt, disse tallene er enklere å forstå

 

 

4×4 Quattro firehjulstrekk

Audi e-tron er konstruert for langt tøffere tak enn dårlige hytteveier. I offroad-modus kan bilen heve seg hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.

Derimot fant vi denne gang isdekte veier på landsbygda, hvor vi fikk en viss følelse av 4×4 systemet. En helt nesten lydløs igangkjøring avbrutt av et par klikk fra et relé, var alt som vitnet om at firehjulsdriften fordelte krefter til hjulene med best feste før vi skjøt av gårde.

 

Det føles uvant med speil inne i bilen, denne mye teknologien krever trolig en del tilvenning.

 

 

Konklusjon

Audi Q7 var vår favoritt blant SUV-ene til Audi. Nå har man laget en elektrisk utgave, riktignok noe kortere, men med meget god innvendig plass. Støydempingen er fantastisk. Audi e-tron innehar alle elementer man kan ønske fra en SUV, inkludert kjøreprogram til alt fra offroad-modus til motorvei og Quattro 4×4-system. 150 kW hurtiglading er på plass sammen med 1.800 kg tilhengervekt.

 

Audi e-tron takler alt fra motorvei til offroad med en rekke kjøreprogram som også forandrer dempingen av understellet. Bildet viser mykeste innstilling Comfort.

 

 

 

Fakta Audi e-tron

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 400 hk
  • Moment: 664 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 5,7 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk blandet: 2,56 kWt/mil WLPT
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.654 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Lengde: 4,90 m
  • Bredde: 1,93 m
  • Høyde: 1,62 m
  • Akselavstand: 2,92 m
  • Utstyrsnivå: Edition One
  • Bagasjerom volum: 600 liter
  • Pris fra: Kr 651.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 869.000, –

 

 

Nye Audi e-tron plasserer seg mellom Q7 og Q5 i størrelse med lengde på 4,90.

 

Audis mektige grill er på plass i e-tron også.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen