Blir størst på elbiler

Hyundai har tatt en ledende posisjon på elektriske biler, og har med de populære modellene IONIQ electric og KONA electric bevist at merket setter nye standarder for effektivitet og rekkevidde. Ambisjonen internasjonalt er å bli blant de tre største i verden på elbil.

De to elektriske modellene IONIQ electric og KONA electric har blitt store salgssuksesser, og i 2019 har Hyundai tatt steget helt opp blant de største merkene i Norge.

– Hyundai viser at vi mener business med våre elbiler. Ikke bare er drivlinjene våre helt i tet rent teknologisk, men vi lager også fantastisk gode elbiler som…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundai har tatt en ledende posisjon på elektriske biler, og har med de populære modellene IONIQ electric og KONA electric bevist at merket setter nye standarder for effektivitet og rekkevidde. Ambisjonen internasjonalt er å bli blant de tre største i verden på elbil.

De to elektriske modellene IONIQ electric og KONA electric har blitt store salgssuksesser, og i 2019 har Hyundai tatt steget helt opp blant de største merkene i Norge.

– Hyundai viser at vi mener business med våre elbiler. Ikke bare er drivlinjene våre helt i tet rent teknologisk, men vi lager også fantastisk gode elbiler som er fullspekket med det aller siste av utstyr innen sikkerhet, komfort og underholdning. Derfor bør ikke våre ambisjoner de neste årene være overraskende for noen, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Så langt i 2019 har Hyundai tatt en posisjon blant de fem største merkene i Norge. Ser man på elbil alene, er Hyundai nest største merke. En solid leveringstakt inn i året betyr at godt over 1.250 nordmenn har fått sin nye elbil fra Hyundai på bare få uker etter nyttår.

– Veksten vi opplever i Norge i øyeblikket er på mange måter en refleksjon av hva vi forventer for elbil internasjonalt de neste årene, sier Knudsen i Hyundai.

Det siktes til selskapets ambisiøse mål om å være en verdens tre største produsenter av elbiler innen 2025.

Med andre ord skal det lanseres en rekke nye modeller i markedet i løpet av de neste årene, og allerede neste år vil den første Hyundai-modellen på en helt ny elektrisk plattform lanseres. Denne plattformen vil danne grunnlaget for flere nye modeller de kommende årene.

– Posisjonen vi har tatt på elbil er fremoverlent og ambisiøs, og vi vet at vår teknologi ligger helt foran. Det er ingen grunn til å tro at det er en posisjon vi vil gi fra oss fremover, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

Markedets bredeste elektriske portefølje

I tillegg til en omfattende satsning på elbil, er Hyundai den bilprodusenten som tilbyr det bredeste utvalget av elektrifiserte drivlinjer som helhet. Hyundai tilbyr hele bredden, fra hybrider og ladbare hybrider, til rene elbiler og hydrogenelektriske biler. For sistnevnte er ambisjonene frem mot 2030 enorme.

Hyundai lanserte blant annet den mest avanserte hydrogenelektriske bilen på markedet i 2018; familiebilen NEXO. Sammen med våre elbiler har NEXO høstet en rekke gode omtaler og priser, og markerer en revolusjon for hydrogen som energibærer i elbil.

KONA electric ble dessuten kåret til årets SUV 2019 på det nordamerikanske markedet for kort tid siden, og IONIQ har blant annet vunnet prisen for årets bil i Norge i 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen