Hele 60 prosent lader ulovlig

Runar Aasen hos LYN Elektro anbefaler elbil- og hybridbileiere å anskaffe seg veggladeboks. – Bruk ikke stikkontakt. Det er livsfarlig, sier Aasen.

 

Det kan være livsfarlig å lade elbiler og hybridbiler i en vanlig stikkontakt. Den jordede husholdningskontakten bør være historie og det er bare en skikkelig veggladeboks som gjelder. Nylig brant en bolig ned etter lading i et ikke-egnet ladeuttak.

 

-Det er flere viktige grunner til at man bør unngå vanlig stikkontakt for elbillading. Verken det elektriske anlegget i boligen, eller ladekabelen som følger med, har kapasitet til å lade bilen på lang sikt. Dette handler om…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Runar Aasen hos LYN Elektro anbefaler elbil- og hybridbileiere å anskaffe seg veggladeboks. – Bruk ikke stikkontakt. Det er livsfarlig, sier Aasen.

 

Det kan være livsfarlig å lade elbiler og hybridbiler i en vanlig stikkontakt. Den jordede husholdningskontakten bør være historie og det er bare en skikkelig veggladeboks som gjelder. Nylig brant en bolig ned etter lading i et ikke-egnet ladeuttak.

 

-Det er flere viktige grunner til at man bør unngå vanlig stikkontakt for elbillading. Verken det elektriske anlegget i boligen, eller ladekabelen som følger med, har kapasitet til å lade bilen på lang sikt. Dette handler om sikkerhet for deg og din familie, forklarer Runar Aasen hos LYN Elektro overfor Motormagazinet.

 

 

 

Kan bli varmeutvikling

Vanlige stikkontakter er ikke laget for kontinuerlig last. Det kan føre til varmeutvikling, som kan ende med brann. Stikkontakter kan heller ikke fjernstyres eller overvåkes.

-Elbilbatterier er større enn andre elektriske apparater og krever derfor solide kurser. Det er for øvrig ikke tillatt å lade mer enn 10 amper i stikkontakter og elbilene kan ofte ha opp til 16 amper, sier Aasen.

 

 

 

Ikke til daglig bruk

-Hva med Mode-2 ladekabelen som følger med bilen?

-Denne kabelen er ment som en nødlader eller en kabel som kan benyttes på reise. Den er ikke ment til daglig bruk og dette er det åpenbart flere elbileiere som ikke vet.

-Gir bilbransjen for lite informasjon om dette med hjemmelading når de selger el- og hybridbiler?

 

 

 

Har mange fordeler

-Det er vanskelig for meg å uttale noe bastant om, men det kan nok virke slik. Har man råd til å kjøpe en bil til flere hundretusen kroner, så bør man uansett ha råd til å kjøpe en trygg og sikker ladestasjon.

 

 

 

En fastmontert ladestasjon har blant annet disse fordelene:

  • Type-2 uttak er spesielt utviklet for lading av elbiler.
  • En dedikert kurs gir rask, sikker og rygg lading.
  • Installasjonen har jordfeilvern.
  • Tydelig kommunikasjon om tilstand og eventuelle feil.
  • Gir pålitelig og stabil lading, tilpasset husets elanlegg.
  • Muligheter for kommunikasjon/betalingsløsninger, som er tilpasset borettslag, sameier og arbeidsplasser.
  • En dedikert installert ladestasjon kan øke verdien ved salg av boligen.

 

 

60 prosent lader ulovlig

-Men dette handler primært om sikkerhet, slik at du kan sove godt om natta og sikre dine verdier. Det er ikke registrert noen tilfeller av brann, eller branntilløp, ved bruk av ladestasjon med Type 2-kontakt, sier LYN Elektros Runar Aasen.

 

I følge direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) lades cirka 60 prosent av el- og hybridbiler i Norge ulovlig i dag. Ved tilsyn oppdager DSB ofte varmgang, smelteskader og branntilløp etter lading av el- og hybridbiler..

 

Det er varslet at det kommer nye forskrifter knyttet til elbilading, men når disse kommer er foreløpig uvisst.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen