Mazda i mange år

 

I Sarpsborg er Mazda-salg nesten synonymt med Vegar Johnsen. Han har vært trofast mot det japanske bilmerke og solgt det helt siden 2005. Først hos Nordtug Bil og nå hos Brennes Auto.

-Det var egentlig en tilfeldighet at jeg havnet i bilbransjen, selv om jeg hadde tenkt tanken en stund før det ble en realitet, forteller Vegar Johnsen til Motormagazinet.

 

 

Vegar Johansen jobbet for Trond Frigaard, men ble syk og måtte omskoleres. Det ble bilselgerskolen og deretter jobb i bilforretning. En jobb Johnsen stortrives i.

-Etter endt utdannelse skulle jeg dra rundt å spørre om en praksisplass.…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

I Sarpsborg er Mazda-salg nesten synonymt med Vegar Johnsen. Han har vært trofast mot det japanske bilmerke og solgt det helt siden 2005. Først hos Nordtug Bil og nå hos Brennes Auto.

-Det var egentlig en tilfeldighet at jeg havnet i bilbransjen, selv om jeg hadde tenkt tanken en stund før det ble en realitet, forteller Vegar Johnsen til Motormagazinet.

 

 

Vegar Johansen jobbet for Trond Frigaard, men ble syk og måtte omskoleres. Det ble bilselgerskolen og deretter jobb i bilforretning. En jobb Johnsen stortrives i.

-Etter endt utdannelse skulle jeg dra rundt å spørre om en praksisplass. Siden jeg hadde kjøpt bil hos Nordtug Bil som 18-åring reiste jeg dit først. Etter å ha snakket med Jan og Ole Petter Nordtug ble det jobb med en gang. Jeg begynte dagen etter og ble der til Brennes Auto kjøpte virksomheten av Nordtug.

 

Flotte år hos Nordtug

-Jeg hadde mange flotte år hos Nordtug Bil og har mye å takke dem for, men det skal også sies at jeg trives godt hos Brennes Auto. Miljøet er noe større og det er litt flere strenger å spille på, sier Vegar Johnsen.

-Har dere økt Mazda-salget etter flyttingen til Brennes Auto?

-Ja, vi har økt salget. Det kommer nok blant annet av kundetilstrømming i dette store og flotte anlegget er større enn det var der vi kom fra.

 

Litt spenning

Mazda ligger naturligvis Vegars hjerte nær etter så mange år med salg av nettopp dette merke. Salget har altså vært bra så langt i år, men det er knyttet spenning til hva de siste månedene bringer. Økte priser og utfordringer knyttet til levering innen rimelig tid er spenningsmomenter.

-Erfaringen er imidlertid at det vil gå ganske greit fremover. Situasjonen vi har er ganske identisk med det flere andre merker har.

-Vanskelig å selge kun fossile biler i et marked der elbiler og hybrid tar over mer og mer av salget?

-Både ja og nei. Til nå har det ikke vært noe problem, men det kan jo komme. Husk at det fortsatt er mage som ikke har behov for elbiler og hybrid, men de må ha fossil bil av hensyn til mye langkjøring. Mazda kommer nok med elbilvarianter i 2019 eller 2020.

 

Løkkevika og Liverpool

Når Vegar Johnsen ikke er hands on med bilsalg, er det hytta i Løkkevika som er selve livet. Familien tilbringer store deler av året her og når dett leses har de akkurat flyttet hjem til Kurland.

-Jeg senker skuldrene og slapper godt av i Løkkevika. Det er drømmestedet for oss, sier han.

Ellers er Vegar Johnsen mer enn gjennomsnittlig interessert i engelsk fotball og Liverpool er favorittlaget. Johnsen skryter også av Sarpsborg 08s prestasjoner.

-Det er helt ufattelig hva klubben har fått til, fastslår han uten å blunke.

 

Fakta

NAVN: Vegar Johnsen

ALDER: 48 år:

STILLING: Mazda-ansvarlig

BOR: Sarpsborg

FAMILIE: Samboer, ett barn

FRITIDSINTERESSER: Idrett, spesielt fotball og Liverpool

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen