Mazda MX-5 – Verdens mest solgte roadster

 

 

Suksessoppskriften er enkel: Mazda MX-5 er lett og lav med motor foran og drivhjul bak. 50/50 vektfordeling på front og bakaksel gir en masse kjøreglede til bare kr. 352,400, -.

 

Design og kjøreglede har vært Mazdas varemerke siden de skilte lag med Ford. Nå har de stått alene en god stund og har dermed også full kontroll over egen utvikling. Denne utviklingen har medført utmerkelsen «Årets Bil 2015-2016» i Japan.

 

 

 

 

Utmerkelser på designfronten er det også blitt. Fjerde generasjon av den ikoniske MX-5 har vunnet prisen: «Red Dot: Best of the Best». Om…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Suksessoppskriften er enkel: Mazda MX-5 er lett og lav med motor foran og drivhjul bak. 50/50 vektfordeling på front og bakaksel gir en masse kjøreglede til bare kr. 352,400, -.

 

Design og kjøreglede har vært Mazdas varemerke siden de skilte lag med Ford. Nå har de stått alene en god stund og har dermed også full kontroll over egen utvikling. Denne utviklingen har medført utmerkelsen «Årets Bil 2015-2016» i Japan.

 

 

Mazda MX-5 måler under 4 meter i lengderetning, likevel sitter jeg godt i setene uten plassproblem. Denne bilen kan også de rundt 1,90 m kjøre.

 

 

Utmerkelser på designfronten er det også blitt. Fjerde generasjon av den ikoniske MX-5 har vunnet prisen: «Red Dot: Best of the Best». Om det er det prisbelønte KODO – Soul of Motion-designet – som bidrar positivt til utmerkelsene skal være usagt, men vår demobil gir deg en illusjon av å være i bevegelse, selv om den står stille…

 

Topputgaven

SKYACTIV-teknologien er på plass i vår demobil. Som vanlig venter en topputgave på oss. RF har fast tak som felles ned i bagasjerommet elektrisk, topputgaven leveres med – 2-liters sugemotor på 160 hk, en rimeligere variant med soft-top er også tilgjengelig.

Mazda MX-5 er etter min mening vellykket designmessig. Nå gjelder det å komme seg ned i bilen som ser usedvanlig liten ut. På første forsøk sitter jeg fast, men med sete helt tilbake, er alt klart til prøvekjøring.

 

Lyden fra eksosanlegget er merkbar når vi kjører nedcabbet.

 

 

Go-cart

Sittestilling er meget lav. Dette føles allerede som en herlig sportsbil og enda bedre blir det når vi kommer inn i svingete partier. Mazda MX-5 har mange av de samme egenskapene til Go-karten. Lav vekt med stramt understell, medvirker til at Mazda MX-5 ligger usedvanlig godt på veien.

Presis kvikk styring utmerker seg på svingete partier og opplevelsen blir forsterket ved at vi føler ujevnheter i veibanen godt igjennom våre 205/45 R17 dekk. Oppskriften til en sportsbil er fulgt til punkt og prikke. Motoren på 160 hk liker turtall og dermed får man følelse av god gammeldags racing med høyt turtall og medfølgende lydbilde fra eksosanlegget.

 

Vår RF-utgave var ikledd Recaro seter i svart Alcantara, de følger med i sportspakke 2.0.

 

 

Old school

Med 50/50 vektfordeling er understellet nærmest perfekt til aktiv kjøring. Mange vil ønske flere hester i motoren, men siden bilen ligger så godt i svingene tar du med deg god fart ut av sving som igjen vil oppveie noe av behovet for mer effekt.

O-100 går på 7,3 sekunder, så dette er ikke i nærheten av de raskeste elbilene, men det er meget stor forskjell siden føreren i mange andre biler blir passasjer under akselerasjon. Dobbelkløtsj-girkasser og elektromotorer medfører at fører bare holder i rattet og automatikken sørger for resten.

 

Bagasjeplass blir redusert med fast tak, 127 liter i kofferten, men det er også oppbevaringsløsninger inne i bilen.

 

 

I Mazda MX-5 komme ekte kjøreglede tilbake ved at føreren er aktiv i akselerasjons-prosessen. Inn med første gir, det kommer et lite pip fra bak dekkene før bilen suger seg fast i asfalten. Deretter må man passe på å legge inn neste gir før turtallsperren ved hjelp av en kortsteget girkasse og slik fortetter vi gjennom girene. Dette er ekte «old school» bilkjøring.

Denne opplevelsen er også en medvirkende årsak til at Mazda MX-5 er lett å like. Føreren og bilen blir i ett og man kan si at Mazda MX-5 kler man på seg på samme måte som sin favorittjakke. Man får et familiært forhold til bilen som vekker følelser.

 

Vår utgave hadde elektrisk ståltak som felles ned i kofferten, men det finnes også soft top.

 

 

Sikkerhet

Selv en leken sportsbil er spekket med ny teknologi i form av i-ACTIVSENSE-sikkerhetsfunksjoner. Med effektive varslingssystemer med filskiftevarsler, fjernlyskontroll, adaptive kurvelys, varsel for kryssende trafikk bak bilen osv.

På den stadig viktigere kommunikasjonssiden er Mazda MX-5 utstyrt med MZD-Connect. MZD Connect kombinerer kommunikasjon, underholdning og navigasjon. Nyt musikk via FM- og DAB-radio eller koble til din smarttelefon via Bluetooth så kan du bl.a. strømme din favorittmusikk. Med handsfree Bluetooth-tilkobling kan du også enkelt få tilgang til dine kontakter og ringe og motta telefonsamtaler.

 

40-profil gir deg god kontakt med underlaget, Mazda MX-5 har en del likheter med Og-kart på svingete veier. Lav vekt, skarp styring og en god følelse av veibanen som forplanter seg igjennom bilen.

 

 

Konklusjon

Mazda MX-5 er ikke den raskeste sportsbilen på markedet, ei heller statusbil, til det er den for rimelig, men en folkelig sportsbil man får et familiært forhold til. Oppsettet er klassisk med lav vekt, bakhjulsdrift, 50/50 vektfordeling og en bør velge manuell girkasse til denne bilen. Da får du en utgave som er et klassisk eksempel på hva aktiv bilkjøring skal være, underholdende med fører i fokus.

 

 

Fakta Mazda MX-5

  • R4 bensin
  • 2.0-liter
  • 160 hk
  • 200 Nm
  • 6 trinns manuell
  • 7,3 sekunder
  • 215 km/t
  • 0,64 l/mil
  • 154 g/km
  • 1.055 kg
  • ikke oppgitt
  • 3,91 m
  • 1,73 m
  • 1,25 m
  • 2,31 m
  • RF
  • 127 liter
  • Kr 352,400, –
  • Kr 423.400,-

 

 

Mazda har to helt egenutviklede fordeler, Skyactive-teknologi og KODO – Soul of Motion design.

 

Låsbar luke inne i bilen til å legge fra deg verdisaker kan være smart når man kjører nedcabbet. Man feller ikke opp tak bare for et lite stopp, da kan det være smart med et privat oppbevaringsrom.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen