Fiat Talento – Romslig kassebil

 

Fiat har et stort utvalg innen nyttekjøretøy med Fiat Doblò i front. Vi skal imidlertid opp en bilklasse og teste storebror Fiat Talento. Varebilprogrammet starter med lille Fiat Fiorino. Denne modellen blir ikke tatt inn til landet på grunn av manglende plass til den særnorske «norgeskassen». Fiat Doblo er derimot en kjenning vi har testet tidligere. Selve kraftkaren og den største kassebilen heter Ducato, men det er også en Pickup ved navn Fiat Fullback i sortimentet.

 

Testmodellen Fiat Talento er laget med tanke på vare- og persontransport. Lokale forhandlere har også et samarbeid med ombygger, slik at bilen…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Fiat har et stort utvalg innen nyttekjøretøy med Fiat Doblò i front. Vi skal imidlertid opp en bilklasse og teste storebror Fiat Talento. Varebilprogrammet starter med lille Fiat Fiorino. Denne modellen blir ikke tatt inn til landet på grunn av manglende plass til den særnorske «norgeskassen». Fiat Doblo er derimot en kjenning vi har testet tidligere. Selve kraftkaren og den største kassebilen heter Ducato, men det er også en Pickup ved navn Fiat Fullback i sortimentet.

 

Testmodellen Fiat Talento er laget med tanke på vare- og persontransport. Lokale forhandlere har også et samarbeid med ombygger, slik at bilen kan skreddersys til hvilken som helst håndverksgruppe – komplett med skuffer eller hyller.

 

Fiat Talento leveres i to lengder, lengste utgave kan også bestilles med forhøyet tak. Begge biler rommer tre Europaller.

 

 

Fleksibel

Fiats varebil-serie dekker de fleste behov og Fiat Talento er et godt eksempel på en fleksibel modell med gode tilpasningsmuligheter. Vi må nevne to lengder med henholdsvis 5,2 M3 og 6 M3 lasterom. De med behov for større lasterom kan krysse av for Fiat Talento L2H2, da får man en bil med forhøyet tak. Dermed øker lasterommet til 8,2 M3.

Nyttelasten er oppgitt til 1,2 tonn, rent praktisk vil Fiat Talento romme tre Europaller, som kan lastes igjennom doble skyvedører på siden eller via den sidehengslede bakdøren.

Vi nevnte innledningsvis fleksibilitet til å tilpasses forskjellige yrkesgrupper og derfor er også en lasteluke på plass, slik at 4.15 meter lange gjenstander kan lastet inn i bilen, som plastrør, listverk eller 2×4” konstruksjonsvirke transporteres med lukkede bakdører uberørt av vær og vind.

 

Den vanlige takhyllen mangler, det er isteden laget en rekke andre oppbevaringsplasser.

 

 

Romslig innvendig

Fiat Talento er romslig innvendig siden skilleveggen er montert langt bak. Med dette får våre tre seter lang vandringsvei og Talento passer dermed også de storvokste.

Man sitter høyt med god oversikt over veibanen, kneet kommer heller ikke i nærkontakt med tenningsnøkkel (enkelt konkurrenter tester tydeligvis ikke med storvokste førere, det har Fiat gjort). Så langt er alt på stell. Da er det bare å starte opp en ny Fiat EcoJet diesel på 125 Hk. 1,6 liter EcoJet, en Euro-6 motor bygget på Multijet-prinsippet. Navnet EcoJet er treffende siden motoren bruker 15 prosent mindre drivstoff i forhold til 1.6-liter MultiJet II.

Fiat Talento har forresten tre motoralternativ på programmet med enkelt eller Twin-turbo fra 95 til 145 hk.

 

To sidehengslede bakdører gir god tilkomst, legg også merke til vår bil har bekledning i lasterom.

 

 

6-trinns girkasse

Varebilene har gjennomgått en rivende utvikling. Nå skal vi ikke gå så langt som å påstå at det er personbilkomfort, men Fiat Talento er god å kjøre.

De med kjennskap til Fiat Doblò vil kjenne seg igjen Talento. Vi ble glad i den 6-trinns manuelle girkassen, for på motorvei ruller Talento av gårde på lavt turtall og relativt lite støy slipper inn. Foruten å være satt opp som et rullende kontor, er en rekke praktiske kjøreassistenter på plass for å hjelpe til i hverdagen. Hengerstabilitet -assistanse er praktisk på en bil med 2-tonns hengervekt, likså bakkestart assistanse. Istedenfor 4×4 har Fiat satset på Traction +, som øker fremkommelighet ved vanskelige kjøreforhold som leire eller snø.

Vi har fokusert på varebilutgaven av Fiat Talento, men må nevne personbilen også. Lang utgave leveres også som personbil med tre seterader med opptil 9-seter. Flerbruksløsninger er på plass sammen med 1.8M3 lasterom.

 

Vår bil har bare en skyvedør, men Talento kan leveres med skyvedør på begge sider.

 

 

Konklusjon

Fiat er en stor aktør innen nyttekjøretøy Internasjonalt. Her i Norge er nesten alle bobiler bygget på Fiat chassis. Varebilen Fiat Talento er godt tilpasset alle yrkesgrupper med alle assistenter du forventer i en varebil sammen med gode kontorløsninger. Talento er også god å kjøre både i by og på langkjøring, sammen med godt plassutnyttet førermiljø, blir Talento en behagelig arbeidsplass.

 

Lasteluken er åpen, det betyr plass til gjenstander på opptil 4,15 meter.

 

 

Fakta Fiat Talento

  • Motor: R4 Diesel
  • Slagvolum: 1,6-liter
  • Effekt: 125 hk
  • Moment: 320 Nm
  • Gir: 6-trinns manuell
  • 0-100 km/t: 10,5 sekunder
  • Toppfart: 155 km/t
  • Forbruk blandet: 0,61 l/mil
  • Co2 utslipp: 153 g/km
  • Egenvekt: 1.890 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 5,39 m
  • Bredde: 1,95 m
  • Høyde: 1,97 m
  • Akselavstand: 3,49 m
  • Utstyrsnivå: Varebil pluss
  • Lastevolum: 6M3
  • Pris fra: Kr 254,900, – eks. MVA
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 299.000,- eks. MVA

 

Hel tett skillevegg er på plass mellom kupe og lasterom.

 

Fiat Talento er også et rullende kontor, midtsete kan felles ned og benyttes til skrivebord eller spisebord i lunsjen. Under sete er det også oppbevaringsplass.

 

Avansert teknologi er på inntog i nyttekjøretøy også, 7 toms touchskjerm er nyttig, men holder for både mobil og nettbrett kan enkelt installeres.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen