Tiden raser av gårde og nå er femte generasjon Honda CR-V på plass. Honda CR-V er bilen som startet SUV-feberen i Norge på 90-tallet.
Mange husker de forhatte SUV-ene som raskt ble hatobjekt nummer 1 for mange. Tilnavnet «børstraktor» ble ofte benyttet i denne sammenhengen. Ved sin ankomst snudde Honda CR-V opp ned på denne fremstillingen, for CR-V ble en bil for folk flest. Honda CR-V ble raskt en storselger med praktisk plassutnyttelse og 4×4, perfekt til våre snødekte vinterveier. Drivstofforbruket var på høyde med vanlige biler, og dermed la Honda CR-V grunnlaget for den mestselgende bilklassen her i landet.
Evolusjon
Honda CR-V henger fremdeles med etter så mange år. Femte generasjon er en helt ny bil, men man skal være vel bevandret i Hondas verden for å se de helt store forandringene på vår demobil.
Bilbransjen følger den samme markedsføringsplanen med alle bestselgere. Forandringer må være lite synlige siden kundene er fornøyd med forrige utgave og bare ønsker en ny bil tilnærmet lik deres gamle modell. Slik er det med nye Honda CR-V også, selv om bilen er helt ny fra innerst til ytterst.
En tredje seterad
Enkelte forandringer vil et generasjonsskifte alltid innebære. Baksetepassasjerer vil sette pris på lengre akselavstand og at innvendig plass er bedre utnyttet til gode for passasjerer på 2019- modellen. Dette betyr i praksis at baksete passasjerer over gjennomsnittshøyde sitter godt.
En egen utgave med tre seterader er på plass. De bakerste setene passer best for de kortvokste og blir en nødløsning til korte turer. Denne nye utgaven av CR-V er også modernisert med forbedret aerodynamikk og LED-hovedlys, og en grill med aktivt spjeld som lukkes når det trengs.
Diesel er ute …
Under panseret finnes ingen dieselmotor, men Honda satser isteden på en 1,5-liters turbo VTEC bensinmotor på henholdsvis 173 og 193 hester avhengig av girkasse.
Siden Otto-motorens forbrenning ikke er optimal igjennom hele turtallsregisteret løser Honda problemet ved at Hondas VTEC motor skifter mellom to sett av kamakselknaster på ulike motorturtall. Teknologien innebærer lavt bensinforbruk og lave utslipp.
Komplett
Endelig kommer 2019-utgaven av CR-V med en helt komplett modell-rekke ved at innstegsmodellen til kr. 414.400,- med 2WD er tilbake, etter et opphold Bilister med behov for 4WD kan velge mellom 5- og 7-seter mens hybriden er på plass i februar/mars. På den måten er Honda rustet til å dekke en bred kundegruppe. Hondas egenutviklede 4WD-system har gjennomgått en oppgradering denne gang.
Til vanlig har man 80 prosent kraft på forhjulene og 20 prosent bak, men ved stigning forskyver bilen tyngdepunktet bakover etter fysikkens lover. 4×4-systemet fordeler også kreftene bakover i bratte bakker automatisk, slik at bilens tyngdepunkt og kraftfordeling vil være i harmoni uansett kjøreforhold. Ved hjulspinn fordeles kreftene ut til hjulene med best feste raskere enn tidligere også
Høyreist
På veien merker man oppgraderingen ved bedre støydemping enn tidligere. Det er særlig hjulstøy fra bakhjulene man har dempet. Den spesielle CR-V opplevelsen på veien er beholdt med samme DNA som på 90-tallet, men at den nye Honda CR-V har gjennomgått en forbedring merkes godt.
2019- utgaven har benyttet flere lettvekts komponenter, senket tyngdepunktet selv om bilen har en anelse høyere bakkeklaring enn tidligere. Dette medførte at vår bil faktisk var artig å kjøre på svingete veier. Et lettere og mer rigid karosseri, sammen med det helt nye hjulopphengsystemet, virker positivt inn på kjøreopplevelsen. En opplevelse som er mer sporty enn tidligere.
En oppgradering av Agile Handling, som er en utvidelse av den elektroniske stabilitetskontrollen, medfører også mindre krengning i skarpe svinger.
Smakssak
Ved aktiv kjøring på svingete veier ville vi valgt manuelt gir. Med det er vel bare et fåtall som er opptatt av å utfordre en familiebil maksimalt i racing tempo.
Til vanlig kjøring fungerer Hondas CVT automat meget godt. Det er først ved forbikjøring man merker at motoren ruser opp. CVT kassen har forøvrig kunstige trinn, slik at man merker girskifte og er bedre enn CVT-kassen på HR-V. Denne girkassen får også en oppgradering i disse dager. Nye Honda HR-V skal vi teste ved en senere anledning.
Konklusjon
Honda CR-V holder på tradisjonene ved å lage en diskre oppgradering. De har også en egen tilnærming til sine kunder ved at man ikke hopper på de nyeste teknologiske utviklingene før de er gjennomprøvd. Dermed beholdes Honda-kundene lenge, fordi dette er en driftssikker bil. I år er også Hondas egenutviklede firehjulsdrift forbedret. Samme design, men likevel helt ny under skallet.
Fakta Honda CR-V
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1.5-liter
- Effekt: 193 hk
- Moment: 243 Nm
- Gir: CVT automat
- 0-100 km/t: 10,0 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Forbruk blandet: 0,71 l/mil
- Co2 utslipp: 162 g/km
- Egenvekt: 1.573 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,60 m
- Bredde: 1,86 m
- Høyde: 1,68 m
- Akselavstand: 2,66 m
- Utstyrsnivå: Executive
- Bagasjerom volum: 561 liter
- Pris fra: Kr 414.400, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 562.400,-