Verdenspremiere for fremtidsbilen

 

Volkswagen presenterer på bilutstillingen i Geneve det fjerde medlemmet i I.D. familien – I.D. VIZZION. Den fullstendig selvkjørende konseptbilen med kunstig intelligens viser hvor fascinerende fremtidens mobilitet kan bli.

 

Nedtellingen er i gang. Fra 2020 kommer Volkswagen fortløpende til å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family». Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger. Først ut var kompaktbilen I.D. i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ som tok publikum med storm. Tredje modell ut var I.D.…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Volkswagen presenterer på bilutstillingen i Geneve det fjerde medlemmet i I.D. familien – I.D. VIZZION. Den fullstendig selvkjørende konseptbilen med kunstig intelligens viser hvor fascinerende fremtidens mobilitet kan bli.

 

Nedtellingen er i gang. Fra 2020 kommer Volkswagen fortløpende til å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family». Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger. Først ut var kompaktbilen I.D. i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ som tok publikum med storm. Tredje modell ut var I.D. CROZZ, som er en kompakt SUV.

Nå på bilutstillingen i Geneve presenterer Volkswagen det fjerde familiemedlemmet i I.D. familien – den selvkjørende I.D. VIZZION. Dette er en fremtidens luksussedan, autonom og stemme- og bevegelsesstyrt. Kunstig intelligens gjør at I.D. VIZZION har læringsfunksjon. Dette er en fasinerende fremtidsbil fra Volkswagen. En fremtidens bil som vil frigjøre tid for passasjerene til andre formål. Volkswagen ser for seg at I.D. VIZZION vil fungere utmerket både som privatbil og i en delingsflåte. Dette er den største av de fire modellene presentert i I.D. familien og gir en helt unik åpen innvendig plass, som en interaktiv lounge.

 

Avansert teknologi

Kommunikasjon med I.D. VIZZION skjer via AR-teknologi (augmented reality). Det er som å se inn i år 2030, hvor bilen er fullt ut tilkoplet. Bilens kommunikasjonsteknologi blir som en vert, en virtuell assistent med læringsfunksjon og som kan svare empatisk. Ideen er at I.D. VIZZION skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende (nivå 5) og blir som en privatsjåfør. Den ”digitale sjåføren” tar, med sine mange sikkerhetssystemer, kontrollen over bilen – helt uten ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. For både ”sjåføren” og resten av passasjerene betyr dette en helt ny dimensjon av komfort og sikkerhet. Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.

En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.

I.D. VIZZION kommer med helt spesielle lyselementer. Fra en LED-opplyst Volkswagen logo i fronten, til interaktive lys langs siden av bilen, gjennom dørhåndtakene og bakover når bilen kjenner igjen brukerne via ansiktsscanning eller via en elektronisk nøkkel.

Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer. Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i fremtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

 

Volkswagen viser med I.D. VIZZION hvilket utrolig potensiale som ligger i MEB-arkitekturen. Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025. Fremtidens mobilitet blir uten tvil fascinerende, stillegående, utslippsfri, mer effektiv og tryggere enn noensinne.

Volkswagen jobber hardt med å videreutvikle moderne biler på alle områder, og målet er å ta i bruk innovativ teknologi for å gjøre biler renere og sikrere samt mye mer brukervennlige og komfortable. Med dette på plass vil bilen bli en enda viktigere brikke i fremtidens mobilitetslandskap, og bilbruk vil også bli tilgjengelig for grupper som ikke kan kjøre i dag – for eksempel på grunn av alderen.

 

Bruk av kunstig intelligens (AI)

Konseptbilen I.D. VIZZION er en av de første bilen som viser potensialet i å bruke kunstig intelligens. Bilen er utstyrt med selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønster. Over tid vil slike systemer fortsette å lære seg mer, noe som gjør dem i stand til å reagere på nye situasjoner. I dette ligger det en revolusjon innen programmering. Morgendagens maskinlæring er et viktig steg mot bruk av kunstig intelligens i et lengre fremtidsperspektiv. I.D. VIZZION blir dermed fremtidens intelligente sjåfør. Veien dit kan deles inn i tre etapper; bruk av konvensjonell programmering som i dagens biler, maskinlæring i morgendagens biler og kunstig intelligens i fremtiden.

 

Lang rekkevidde

Fullelektrisk bil med lang rekkevidde Den 5.11 meter lange bilen har en total effekt på 225 kW og en toppfart på 180 km/t. Lithium-ion-batteriene har en kapasitet på 111 kWh. Batteripakken ligger flatt i bunnen av bilen og sikrer god stabilitet og en ideell vektdistribusjon. De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet i alle situasjoner. Motoren foran yter 75 kW og den bakre yter 150 kW. Til sammen utgjør gir de 225 kW systemeffekt. I.D. VIZZION har en rekkevidde på inntil 665 kilometer (NEDC). Bilen kan lades med induksjonslading eller vanlig kabel (CCS-standard).

I.D. VIZZION viser veldig tydelig hvilket potensiale som ligger i Volkswagens heleelektriske arkitektur, kalt MEB. Den er den teknologiske ryggraden i fremtidens elektriske modeller fra Volkswagen, og vil gjøre det mulig å tilby biler med lang rekkevidde og god plass til en optimal pris. Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller, og det vil starte med kompaktbilen I.D. i 2020 – før den elektriske SUV-en I.D. CROZZ og I.D. BUZZ følger like etter. 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen