Skip to content

MotormagazinetMotormagazinet
Motormagazinet
Nyheter om bil, båt og motor

  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Fredrikstad
FacebookTwitter
Søk
  • Nyheter
  • Biltester
  • Nyttekjøretøy
  • Reise
  • Entusiasten
  • Profilen
  • Papirutgave
    • Motormagazinet Sarpsborg
    • Motormagazinet Halden
    • Motormagazinet Fredrikstad

Kan spare mye vann

I stedet for å la vannet som legger seg på frontruta gå til spille, har to tyske barn kommet opp med en oppfinnelse som tar vare på vannet i bilens spylevæsketank. Dette er en idé som ifølge beregninger kan spare milliarder av liter med vann hvert eneste år.

Det er søskenparet Daniel (11) og Lara Krohn (9) fra Jülich i Tyskland som står bak oppfinnelsen som Fords ingeniører nå prøver ut på en Ford S-MAX.

– Vi satt i bilen når det pøste ned med regn. Det var vann overalt bortsett fra i spylevæsketanken. Den var tom. Søsteren min og jeg syntes dette var morsomt, og plutselig kom vi på at regnet som falt ned kunne brukes om igjen, sier Daniel.

– Rart at ingen har tenkt på det før

Det var under en familietur i fjor sommer de fikk ideen. Faren hadde tom spylevæsketank. Til tross for at det regnet fikk han ikke fjernet møkk som la seg på frontruta med vindusviskerne.

– Vi syntes det var rart at ingen hadde tenkt på å ta vare på regnvannet før. For å teste vår oppfinnelse skrudde vi fra hverandre en lekebrannbil, tok pumpa fra denne og satt den på en modellbil inni et akvarium. Vi la så til et filtersystem for at vannet skulle være rent. Det virket kjempebra, legger søsteren Lara til.

De unge oppfinnerne har allerede vunnet en regional forskningspris for sin oppfinnelse. Fords ingeniører syntes ideen var så god at de tilbød seg å installere den i en vanlig S-MAX. For å ta vare på vannet, koblet de sammen området under frontruta med gummislanger som leder vannet til bilens spylevæsketank.

Verdens vanndag

– Daniel og Laras ide har bokstavelig talt vært rett foran nesen på sjåfører i mange tiår. I løpet av fem minutter med regn er spylevæsketanken fylt opp. Det er helt genialt, sier ansvarlig for eksteriørdesign i Ford Europa, Theo Geuecke.

I dag er det Verdens Vanndag. Dette er FNs dag for å skape oppmerksomhet om mangelen på drikkevann flere steder rundt i verden.

Bruk av vann i biler er forventet å bli høyere fordi bruken av kameraer og sensorer – som må holdes rene – øker. Fords ingeniører jobber derfor også med måter å fange opp vann, via både regn og fuktighet.

Kunne spart seks milliarder liter årlig

I dag bruker hver bil i gjennomsnitt 20 liter vann hvert år på å holde frontruta ren. Hvis systemet til de to unge oppfinnerne hadde vært i alle de 291 millioner bilene som kjører rundt på europeiske veier, ville det spart nesten seks milliarder liter vann hvert år.

– Dette er en brilliant ide. Innovasjoner som dette er helt essensielt for å ta vare på vannet vårt. Vi må alle endre vårt forbruk av vann, men vi trenger også smarte ideer som denne fra Daniel og Lara, sier direktør for den ideelle organisasjonen Waterwise, Nicci Russell. I et tett samarbeid med britiske myndigheter og andre organisasjoner har de som mål å redusere vannforbruket i Storbritannia.

Category: UkategorisertBy Harald Brorstad23. March 2018
Del på

Author: Harald Brorstad

Post navigation

PreviousPrevious post:Planlegg påskereisen, sjekk veg- og trafikkforholdNextNext post:SEAT snart tilbake i Norge

Les mer om

Skal ha fokus på Opel hos Mobile Fredrikstad
24. October 2019
Stavanger er Norges smarteste by
12. August 2019
Ny elektrisk Mini
9. August 2019
Markerer 10 års- jubileum for i-MiEV
12. June 2019
Planlegger 36 000 nye ladepunkter
12. June 2019
Får heldigitalt instrumentpanel
12. June 2019
DP Reklamebyrå
Sandesundsveien 2
1724 Sarpsborg
Telefon +47 913 53 111

TIPS OSS:
post@motormagazinet.no
Ansvarlig redaktør:
Jon Henriksen
Mob. 913 53 111

Redaksjon:
Frode Skarpnord - 473 44 621
Øivind Karlsen - 489 52 028
Salgssjef
Tore Nystrøm - 901 49 757

Salg
Stig Grindahl 480 68 283
Grafisk designer
Mona Jansen - 915 45 044

Art director
Harald Brorstad - 915 87 001
Motormagazinet