Leverer 100.000 nye elbiler i år

BMW Group markerte i går kveld det runde tallet med å lyse opp sitt ikoniske hovedkvarter i München, bedre kjent som «firesylinderen», til å etterligne fire batterier.

På verdensbasis står BMW Group nå for 10 prosent av salget av elektrifiserte biler. Siden lanseringen av BMW i3 i 2013, har BMW så langt levert over 200.000 elektrifiserte biler på verdensbasis.

– Vi leverer hva vi lover. Når vi kan levere 100.000 elektrifiserte biler på ett år er det en viktig milepæl for oss. Samtidig er det bare begynnelsen på noe som har…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW Group markerte i går kveld det runde tallet med å lyse opp sitt ikoniske hovedkvarter i München, bedre kjent som «firesylinderen», til å etterligne fire batterier.

På verdensbasis står BMW Group nå for 10 prosent av salget av elektrifiserte biler. Siden lanseringen av BMW i3 i 2013, har BMW så langt levert over 200.000 elektrifiserte biler på verdensbasis.

– Vi leverer hva vi lover. Når vi kan levere 100.000 elektrifiserte biler på ett år er det en viktig milepæl for oss. Samtidig er det bare begynnelsen på noe som har vært viktig for oss lenge. Fokus på elektromobilitet vil være målestokken for fremtidig suksess i vår bransje, sier BMW Group sin toppsjef Harald Krüger.

Norge leder an

  • Nærmere 10 prosent av alle nye elektrifiserte BMW’er og MINI’er i 2017, registrert på verdensbasis, er norske.
  • Av de 200 000 elektrifiserte bilene BMW Group har levert siden 2013, har Norge bidratt med rundt 10 prosent.
  • I dag ruller det nå mer enn 13 000 BMW i3 på norske veier. Over 4600 har blitt registrert i år.
  • 2017 blir nok et rekordår for BMW i3, med 22 prosent høyere registrering enn i forrige rekordår i 2016.
  • I Norge er 70 prosent av alle registrerte BMW’er hittil i 2017 elektrifiserte.
  • For MINI er tallet 50 prosent. Andelen vil øke betraktelig når den første helelektriske MINI lanseres i 2019.

Elektrifisert fremtid
I 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helektriske. Fra 2021 vil den femte generasjonen av den elektriske drivlinje- og batteri-teknikken være tilgjengelig på markedet. Modulene skal være skalerbare, slik at hver nye bilmodell kan utstyres med hvilken som helst drivlinje. BMW Groups fremtidige elektriske modeller vil ha en rekkevidde på opp til 700 km, mens de kommende plug-in hybridene vil ha en elektrisk rekkevidde på opp til 100 km.

BMW har allerede har sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9, hvilket bærer bud om at BMW Group tenker stort om satsningen på elektrifiserte biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen