Youtuber Joachim «Noobwork» Haraldsen fikk prøve seg på glattkjøringsbanen med og uten ESC. Forskjellen var enorm.
Kjært barn har mange navn: ESP, ESC, antisladd og stabiliseringskontroll. Uansett hva man kaller det elektroniske stabiliseringsprogrammet, så er det hevet over enhver tvil at det redder liv. Og det er faktisk ikke mer enn rundt ti år siden at dette systemet ble standard på de fleste biler som selges i Norge.
Continental er mest kjent som en dekkprodusent, men det tyske konsernet også en av verdens største produsenter av sikkerhetsutstyr for biler, for eksempel ESC (Electronic Stability Control), som Continental kaller sin elektroniske stabiliseringskontroll.
ESC fungerer slik at sensorer registrerer når bilen mister grepet. Når det skjer griper ESC-systemet inn og bremser de hjulene som trengs for å få bilen på rett kjøl igjen. Motorkraften reduseres også, og med årene har ESC-systemene blitt bedre og bedre.
– Vår internasjonale visjon, Vision Zero, jobber for en fremtid med null skadde, null drepte og null ulykker i trafikken. Vi i Continental tror dette er mulig, blant annet takket være avanserte sikkerhetssystemer i bilene, forteller product manager hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
For å demonstrere hvor viktig det er med ESC fikk youtuber Joachim «Noobwork» Haraldsen prøve seg på glattkjøringsbanen på Vålerbanen tidligere i år. Først kjørte han gjennom svingen med alle assistansesystemer slått på. Farten var 70 km/t, og selv om det var glatt klarte han å holde seg i riktig kjørefelt, takket være ESC-systemet som forhindret en sladd.
Etter å ha fått en «hemmelig oppskrift» klarte «Noobwork» å skru av hele ESC-systemet på testbilen som ble brukt. Han kom inn i den samme svingen i samme hastighet, og denne gangen hadde han ingen sjans til å holde seg på veien. Forskjellen var enorm, og «Noobwork» sklei rett av glattkjøringsbanen.
– Uansett hva jeg prøvde å gjøre. Svinge, gasse eller bremse. Du kjører bare rett av. Tenk om det hadde stått en bussholdeplass der jeg dro av med ti mennesker som stod og ventet på bussen, og du kommer der med en bil på to tonn og smeller inn. Det er ikke noe hyggelig å tenke på, sier Joachim «Noobwork» Haraldsen.
Nå var demonstrasjonen til «Noobwork» heldigvis på en glattkjøringsbane med mye plass, og med ESC-systemet slått på ble det heller ingen sladd, og det viser hvor viktig det er med assistansesystemer som man i dag finner på de fleste moderne biler.
Sjekk videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=2UHpIAXocoo