Nå kommer Peugeot 308 i en ny og forbedret versjon med en rekke nye assistentsystemer og to nye drivlinjer.
Peugeot 308 har blitt tatt godt imot både på det norske og europeiske markedet etter lanseringen i 2013. Den ble også kåret til Årets bil i 2014. Nå kommer en ny og forbedret versjon av Peugeot 308 som byr på mer moderne teknologi i flere former, samt et oppdatert utseende.
Den oppdaterte fronten med integrerte LED-lys i hovedlyktene skaper en lett gjenkjennelig front – både på dagtid og i mørket. Den nye støtfangeren med større luftinntak og mer aggressive former understreker bilens sportslige egenskaper, og sørger samtidig for en effektiv kjøling av motoren.
Nye Peugeot 308 er utstyrt med en lang rekke førerassistentsystemer av nyeste sort. Dette inkluderer blant annet Active Safety Brake med avstandsvarsling, aktiv filskiftevarsler og adaptiv cruisekontroll med stoppfunksjon (med automatgir).
For å gjøre parkeringen enda enklere er nye Peugeot 308 utstyrt med ryggekamera med 180° visning og park assist som måler størrelsen på parkeringsplassen og styrer bilen inn automatisk.
For å møte kundenes økende behov for tilkobling, er i-Cockpiten i nye 308 utstyrt med blant annet Mirror Screen som speiler telefonens skjerm på bilens nye 7-tommers berøringsskjerm. Systemet er kompatibelt med Mirrorlink, Android Auto og Apple Carplay. Det nye NAC navigation 3D-navigasjonssystemet med stemmekontroll er koblet til TomTom Traffic sanntidstjeneste slik at man til enhver tid har oversikt over trafikksituasjonen på den planlagte ruten.
Nye og effektive drivlinjer
BlueHDI 180 hk-motoren, som er eksklusiv for GT-modellen, er nå koblet sammen med en ny 8-trinns automatgirkasse EAT8. Den nye girkassen byr på jevn respons og Stop&Start-teknologi fra 20 km/t.
Peugeot er blant de første bilfabrikantene som tar hensyn til den nye Euro 6.c-standarden. Det er i tråd med PSA-gruppens ønske om at kundene har tilgang til uavhengig og versifisert informasjon om reelt drivstofforbruk under vanlige kjøreforhold. Fra september 2018 må RDE (Real Driving Emissions) ikke overstige 2,1 ganger forbrukstallet som brukes til sertifisering.
Nye Peugeot 308 tilbys med et utvalg effektive bensin- og dieselmotorer som er et ideelt kompromiss mellom ytelser og lavt forbruk.
Den tresylindrede bensinmotoren har fått en stor oppgradering med mer omfattende utslippskontroll som sørger for lavt forbruk og enda mer effektiv reduksjon av utslipp. Det presise innsprøytningssystemet i PureTech 130-motoren bidrar til mer effektiv forbrenning før eksosen går gjennom en katalysator og et partikkelfilter. En ny sekstrinns manuell girkasse sørger for at man kan dra nytte av denne effektive motoren på best mulig måte.
Den nye modellen er også den første i PSA-konsernet som blir utstyrt med den helt nye BlueHDI 130 dieselmotoren. Den 1.5-liters firesylindrede motoren har også et totrinns system for reduksjon av utslipp, og forbrenningseffektiviteten er forbedret takket være et patentert forbrenningskammerdesign som allerede har vist sine styrker under det legendariske 24-timersløpet på Le Mans.
Nye Peugeot 308 kan blant annet leveres med følgende assistentsystemer:
Ny 7’’ kapasitiv berøringsskjerm
NAC navigation 3D
Adaptiv cruisekontroll
Tretthetsvarsling (Advanced Driver Attention Alert)
Active Safety Brake med avstandsvarsling
Aktiv filskiftevarsling
Aktiv blindsonevarsling
Ryggekamera med 180° visning (Rearview camera + image of the area behind the vehicle on the navigation screen)
Fjernlysassistanse
Skiltgjenkjenning av fart og fartsanbefaling
Park assist med 360° visning