Continentals berøringsskjerm med 3D-elementer gjør at man kan operere skjermen uten å ta blikket vekk fra veien.
Mange mener touchskjermenes inntog i moderne biler kan ha en negativ effekt på trafikksikkerheten. Det problemet kan løses ved hjelp av Continentals nye 3D Touch Surface-skjerm.
Continental har utviklet en helt ny berøringsskjerm som kalles 3D Touch Surface Display. Den skal løse den store utfordringen med dagens berøringsskjermer i bil – at man må ta øynene bort fra veien for å se hva man gjør.
Ved hjelp av strategisk plasserte forhøyninger i skjermen kan føreren enkelt bruke de viktigste funksjonene uten å flytte blikket. På årets CES-messe i Las Vegas ble nyvinningen tildelt ”Best of Innovation”-prisen i kategorien for lyd og bilde i bil.
– Vår nyeste skjermløsning kombinerer tre elementer: Design, sikkerhet og brukeropplevelse. 3D-skjermen gir mulighet for spennende design samtidig som det gjør bilturen tryggere ved at føreren kan fokusere på veien. CES Innovation-prisene hedrer produkter som viser frem det beste innen design og ingeniørkunst, så vi er veldig stolte av å ha mottatt denne prisen, sier sjef for Continentals avdeling for instrumentering og menneske-maskin-grensesnitt, Dr. Frank Rabe.
Brukernes økte etterspørsel etter nye funksjoner og digitalt innhold gjør at skjermene i biler blir stadig større. Disse er ideelle for å vise frem digitalt innhold på en fleksibel måte, men verken brukervennligheten, sikkerheten eller designmulighetene for bilfabrikantene er optimale. 3D-elementene i Continentals nye skjerm løser imidlertid alle disse problemene ved å muliggjøre merkespesifikt design kombinert med elementer brukerne faktisk kan føle seg frem til. I tillegg kan skjermen utstyres med haptisk tilbakemelding ved berøring – noe som vil gjøre det enda enklere å operere skjermen uten å se på den.
Sjåføren kan bruke de berøringssensitive 3D-feltene på siden til å styre funksjoner som volum og temperatur uten å måtte navigere vekk fra skjermbildet som brukes. I midten av skjermen finner man virtuelle knapper som endres basert på hva skjermen viser, og som enkelt kan brukes uten å flytte blikket. Den haptiske tilbakemeldingen forteller også sjåføren når fingeren har beveget seg fra én knapp til en annen, og sørger dermed for en ytterligere forenkling av betjeningen.