Europeisk première for I.D. Buzz

Volkswagen viser frem en rekke store nyheter på årets bilutstilling i Genève. For første gang i Europa kan besøkende nå se konseptbilen I.D. BUZZ.

Høsten 2016 viste Volkswagen frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris – I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er det første konseptet fra Volkswagen som viser en selvkjørende…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen viser frem en rekke store nyheter på årets bilutstilling i Genève. For første gang i Europa kan besøkende nå se konseptbilen I.D. BUZZ.

Høsten 2016 viste Volkswagen frem lillebroren til I.D. BUZZ på bilutstillingen i Paris – I.D. Også den er en revolusjon; en kompakt elbil som kommer på markedet i 2020 med en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Det er den første bilen som kommer til å serieproduseres på MEB-plattformen, og den første konseptbilen fra Volkswagen som kan kjøre selv.

Nye I.D. BUZZ er det første konseptet fra Volkswagen som viser en selvkjørende flerbruksbil. Alt som trengs er et forsiktig dytt på rattet, så forsvinner rattet inn i instrumentpanelet og endrer I.D. BUZZ fra et manuelt kjøretøy til et selvkjørende – slik tanken er at det skal fungere i 2025. Nå kan føreren snurre setet sitt rundt og vende seg mot passasjerene i baksetet. Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

I.D. BUZZ lever defintivt opp til Volkswagens strategi med slagordet «We make the future real». Bakgrunnen for strategien er fire innovasjonsområder:

– Nettverkstilkoblet samfunn: Volkswagen kommer i fremtiden til å linke sammen mennesker, biler og miljøet rundt med en egen Volkswagen bruker-ID.

– Intuitivt og brukervennlig: Volkswagen har fokusert på biler som er intuitive å bruke og som er utstyrt med nye display og kontrollkonsepter.

– Selvkjørende biler: Ved hjelp av automatisk kjøreteknikk gjør Volkswagen bilene enda sikrere og mer komfortable.

– Smart bærekraft: Volkswagen intensiverer utviklingen av innovative elbiler for høyvolumsproduksjon.

Volkswagen Arteon
Blant nyhetene som vises frem på utstillingen er en helt ny modell som får navnet Arteon. Det er en moderne gran turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje, og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

Den nye modellen er basert på Volkswagens modulbaserte plattform MQB. Den tverrstilte motoren bidrar til økt innvendig plass, og det samme gjør akselavstanden på 2841 mm. Totalt sett måler Arteon 4862 millimeter i lengderetningen – og kombinert med bredden på 1871 mm og høyden på 1427 mm danner dette grunnlaget for bilens dynamiske proporsjoner.

Gran turismo-konseptet innebærer også i stor grad praktiske egenskaper. I tillegg til det linjelekre utseendet byr Arteon på komfortable sitteplasser til fem personer samt et bagasjeromsvolum på 563 liter som kan økes til 1557 liter ved å legge ned baksetene. Den store bakluken bidrar også til at innlasting er vesentlig enklere enn i en tradisjonell sedan.

Under panseret kan Arteon leveres med seks forskjellige motoralternativer fra 150 til 280 hestekrefter, og alle modellene vil få DSG automatgir som standardutstyr i Norge. Flere av motorene leveres også med 4MOTION firehjulsdrift som standard.

Bilen vil være på plass i Norge allerede til sommeren.

Volkswagen Tiguan Allspace
Tiguan er blant Volkswagens aller mest populære modeller, og hvert år ruller en halv million eksemplarer ut av fabrikkene. I 2016 lanserte Volkswagen andre generasjon av den populære SUV-en, og nå lanserer de en ny variant av bestselgeren.

Tiguan Allspace er en egen versjon som byr på mer plass for familier på tur. Akselavstanden er økt med 109 millimeter og den totale lengden er økt med 215 millimeter sammenlignet med Tiguan. For kunder som har behov for flere seter, kan Tiguan Allspace også leveres som syvseter i en 5+2-konfigurasjon. I Norge vil 7-seter, 4MOTION og DSG være standard.

Modellen leveres med en rekke motorer fra 150 til 240 hestekrefter. Tiguan Allspace kommer til Norge i begynnelsen av november.

Volkswagen e-Golf med lengre rekkevidde
På plass i Genève er også nye Volkswagen e-Golf. Bilen som har vært Norges mest populære elbil de siste årene får nå en vesentlig økt rekkevidde. Batterikapasiteten er økt med mer enn 60 prosent til 35,8 kWt – noe som tilsvarer en økning i rekkevidde fra 190 til 300 kilometer målt etter NEDC-standarden. Forventet reell rekkevidde vil være mellom 200 og 300 kilometer på sommerføre.

Kombinert med det større batteriet vil nye e-Golf få en sterkere motor som yter 136 hestekrefter og 290 Nm. Til tross for de økte ytelser og høyere vekt på grunn av større batterikapasitet vil e-Golf fortsatt ha samme strømforbruk som tidligere.

Nye Volkswagen e-Golf vil koste fra 299.300 kroner i Norge, eks. frakt- og leveringsomkostninger, og de første bilene vil bli levert til kundene i april 2017.

Volkswagens stand på utstillingen befinner seg i hall 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen