Samarbeid for utbygging av hurtigladenettverk

Daimler AG, BMW Group, Ford Motor Company og Volkswagen Group, ved Audi og Porsche, kan i dag annonsere et nytt joint venture kalt IONITY, som skal utvikle og implementere et hurtigladenettverk for elektriske biler over hele Europa.

IONITY vil åpne ca. 400 hurtigladestasjoner innen 2020 og med det gjøre det betydelig lettere å reise på lengre turer i Europa som elbilist. Det nye selskapet vil operere fra München og ledes av administrerende direktør Michael Hajesch og Chief Operating Officer Marcus Groll, med et stadig økende team som vil telle omkring 50 ved starten av 2018.

– «Det første pan-europeiske hurtigladenettverket spiller en viktig rolle i å etablere…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Daimler AG, BMW Group, Ford Motor Company og Volkswagen Group, ved Audi og Porsche, kan i dag annonsere et nytt joint venture kalt IONITY, som skal utvikle og implementere et hurtigladenettverk for elektriske biler over hele Europa.

IONITY vil åpne ca. 400 hurtigladestasjoner innen 2020 og med det gjøre det betydelig lettere å reise på lengre turer i Europa som elbilist. Det nye selskapet vil operere fra München og ledes av administrerende direktør Michael Hajesch og Chief Operating Officer Marcus Groll, med et stadig økende team som vil telle omkring 50 ved starten av 2018.

– «Det første pan-europeiske hurtigladenettverket spiller en viktig rolle i å etablere et marked for elektriske biler. IONITY vil levere vårt felles mål om å gi kundene rask lading, enkel betaling og på den måten legge til rette for langtur i Europa med elbil», sier Hajesch.

Opprettelse av 20 ladestasjoner i 2017

I alt 20 stasjoner vil bli åpnet for publikum i år, på hovedveier i Tyskland, Norge og Østerrike med 120 km mellomrom, gjennom partnerskap med «Tank & Rast», «Circle K» og «OMV». Gjennom 2018 vil nettverket ekspandere til mer enn 100 stasjoner og ha flere ladepunkter per stasjon.

Med en kapasitet på opptil 350 kW per ladepunkt, vil nettverket bruke den europeiske ladestandarden CCS, med betydelig redusert ladetid sammenlignet med eksisterende systemer. Den agnostiske tilnærmingen og den europeiske distribusjonen forventes å bidra til at de elektriske kjøretøyene blir mer tiltalende.

Å velge de beste stedene tar hensyn til potensiell integrasjon med eksisterende ladeteknologi, og IONITY forhandler med eksisterende infrastrukturinitiativer, inkludert de som støttes av de deltagende selskapene, samt politiske institusjoner. Investeringen understreker det engasjementet som de deltakende produsentene gjør i elektriske kjøretøy og er avhengig av internasjonalt samarbeid.

– «Med IONITY viser de tyske bilprodusentene at de virkelig mener alvor med sin elbilsatsing. Nyheten er spesielt hyggelig for de 1500 norske kundene som har reservert EQC og som allerede fra lansering i 2019 vil få et vesentlig bedre ladetilbud i Norge og Europa generelt», sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Samarbeidspartnerte, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group, har like store aksjeposter i IONITY, og andre bilprodusenter er invitert til å utvide nettverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen