Hyundai KONA electric oppgraderes

Hyundai KONA electric har vært en formidabel suksess siden lanseringen i 2018, og både i Norge og Europa har etterspørselen langt overgått enhver forventning. Bilens suksess kan tilskrives flere ting, og bilens kombinasjon av rekkevidde, pris, design og utstyr har appellert til en omfattende og allsidig kundegruppe.

Hyundai Motor Company ligger imidlertid ikke på latsiden av den grunn, og allerede fra 2020-modellen av KONA electric introduseres den som oppgradert modell.

KONA electric får fra neste modellår 11kW-trefas ombordlader, slik at man kan lade bilen enda raskere hjemme. Ved å erstatte dagens 7.2kW-enfas ombordlader reduserer man ladetiden med opptil…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundai KONA electric har vært en formidabel suksess siden lanseringen i 2018, og både i Norge og Europa har etterspørselen langt overgått enhver forventning. Bilens suksess kan tilskrives flere ting, og bilens kombinasjon av rekkevidde, pris, design og utstyr har appellert til en omfattende og allsidig kundegruppe.

Hyundai Motor Company ligger imidlertid ikke på latsiden av den grunn, og allerede fra 2020-modellen av KONA electric introduseres den som oppgradert modell.

KONA electric får fra neste modellår 11kW-trefas ombordlader, slik at man kan lade bilen enda raskere hjemme. Ved å erstatte dagens 7.2kW-enfas ombordlader reduserer man ladetiden med opptil 23 prosent fra minimum 9 timer og 35 minutter, til minimum 7 timer og 25 minutter.

I tillegg får bilen Hyundais helt nye infotainmentsystem med 10,25’’ skjerm, som har full støtte for telemetri med Blue Link® og eCall. Med Blue Link® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. KONA electric-eiere vil i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Blue Link®-appen. Man kan naturligvis også sjekke batteristatusen fra smarttelefonen sin, så vel som å styre lading og eventuelle planlagte ladeperioder.

Nye KONA electric er også Hyundais andre modell som lanseres med eCall, og følger dermed nye IONIQ electric. Nødanropssystemet eCall sørger for at bilen automatisk ringer 112 om airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

I tillegg til disse tjenestene er LIVE services inkludert i biler med navigasjonssystem. Med LIVE services har man alltid tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikk, fotobokser (der dette er tillatt), parkering, forhandlere i nærheten, vær, samt live interessepunktsøk. Som om ikke det var nok får navienheten på 10,25’’ støtte for skybasert talestyring på seks språk. Støtte for Android Auto og Apple CarPlay er standard uansett om man har navigasjon eller ikke, og bilen har støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig.

– Med tilkoblede nullutslippskjøretøyer som KONA electric viser Hyundai at selskapet ikke bare er en pioner innen miljøvennlig teknologi, men at vi også jobber kontinuerlig for å møte behovene en stadig større kundemasse har for mer miljøvennlige biler, sier Hyundai Motor Europe-topp Thomas Schmid.

Nye KONA electric får dermed en oppgradering og en rekke utstyrselementer som vil gi kundene en enda bedre brukeropplevelse. Dette vil medføre en prisøkning som foreløpig ikke er kjent. Kunder som allerede har lagt inn ordre på dagens KONA electric vil i utgangspunktet få levert bilen de har bestilt.

Mer informasjon og priser er ventet sommeren 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen