Kia Motors passerte i dag 400.000 solgte biler i Europa hittil i år, og er foran salget for hele 2015 som var på 384.790 biler. Markedsandelen er nå på 2,9 %*, men målet i år er å nå 3%.
Introduksjonen av flere nye modeller har vært med på å øke salget betydelig i 2016.
Kias nye crossover, Niro, har hatt en meget bra start siden lanseringen i juli med over 23.000 bestillinger. Litt senere i sommer ble flere nye Optima-modeller introdusert; stasjonsvogn, sedanen som Plug-in hybrid, samt flere GT-varianter.
Salget av Optima har økt med 214% sammenlignet med samme periode i 2015, og stasjonsvognen står for nesten to tredjedeler av salget i Europa. Nye Sportage er fortsatt en av bestselgerne i Europa, og salget har økt med 35% sammenlignet med fjoråret.
Hyppig introduksjon av nye modeller har bidratt til at Kia har hatt en utrolig vekst også på det norske markedet de siste årene.
Bestselgeren i Norge er Kia Soul Electric, men nylig lanserte Niro og Optima stasjonsvogn er spennende nyheter.
«Hybriden Niro har fått en veldig bra mottagelse. Siden lanseringen her i august har vi fått om lag 1230 bestillinger. Niro har en design som faller i smak hos norske kjøpere. Når den i tillegg har mye utstyr, mulighet for tilhengerfeste, hybrid drivlinje og 7 års garanti, er dette en bil som treffer godt», sier Irene Solstad, adm.direktør for Kia Bil Norge.
*Source: ACEA, EU + EFTA countries