Volvo EX30 electric SUV – bilen for «alle»!

Volvo EX30 kan bestilles i tre ulike modellvarianter: Bakhjulsdrevne Single Motor og Single Motor Extended Range, samt firehjulsdrevne Twin Motor Performance. Kort og godt en bil for «alle».

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Single Motor-variantene har en samlet ytelse på 200 kW/343 Nm/272 hestekrefter. Kraftpakken Twin Motor Performance har en ytelse på 428 hestekrefter. Den gjør 0-100 på 3,6 sekunder, og er dermed historiens raskest akselererende Volvo.

Her har man altså mulighet til å velge en bil som passer til eget behov og ikke minst egen økonomi. Startprisen er hyggelige kroner 321 900.

 

Skandinavisk design
Mange velger den rimeligste Single Motor- utgaven med minste batteripakke som bil nr. to, eller hovedbil når barna har flyttet ut.

Siden vi hadde to demobiler å velge mellom denne gang valgte vi å kjøre begge.

Twin Motor Performance-utgaven av nye Volvo EX30 electric ventet vi med til slutt og startet med Single Motor Extended range-utgaven. Bilen var overraskende lettkjørt i trafikken. Lett på rattet i bykjøring med en progressiv servo, som oppleves passe skarp, også på motorveien.

 

Behagelig opplevelse
Det er mulig å justere servo fra berøringsskjerm for ytterligere tilpassing. God styring kombinert med et mykt understell, som absorberte støt fra kumlokk plassert i høyre hjulspor er god oppskrift på en behagelig kjøreopplevelse.
Volvo EX30 electric SUV er liten, med lengde på 4,23 meter, men Volvo har laget et luftig førermiljø og maksimal plassutnyttelse ved hjelp av uttrekkbar midtkonsoll. Detaljer som gir en følelse av at dette er en langt større bil innvendig enn lengden tilsier.

 

Gode seter
Setene har samme minimalistiske tankegang. Gode ergonomiske seter med støtte for rygg, er designet med en smal profil og gir mer plass til beina for passasjerene bak. EX30 har riktignok en rimelig innstegspris, men vi merker likevel, at denne modellen har beholdt Premium-følelsen med god interiørkvalitet. Alt er basert på skandinavisk design.

Stor valgmulighet er det også innen interiør. Designeren har skapt fire interiører. Alle fire er inspirert av naturen. De kombinerer trekk i farger, som passer sammen, og dekor fremstilt av fornybare og resirkulerte materialer. Patrik Müller-Horn har overoppsynet innen design.

Ambisjonen til Volvo, har vært å lage en liten bil med smarte oppbevaringsløsninger i kombinasjon med et miljøvennlig avtrykk. Pine-interiøret er således et godt eksempel.

 

Performance-utgaven
Bilen mangler startknapp og aktiveres via telefon eller brikke. Oppvokst med bilnøkkel, savner man mulighet til å starte og ikke minst låse selv. Det er snakk om tilvenning.

I bykjøring merker vi en godt lydisolert kupe med lydløs fremdrift fra elmotoren. Du behøver ikke å bruke bremsen, kraftig regenerering kan stoppe bilen via e-pedal om man ønsker dette systemet aktivert.

Med elmotor bak, og et tungt batteri i bunn av bilen, ligger Volvo EX30 electric Single Motor godt på veien og vi setter pris på, at bilen er komfortabel og lettkjørt.

 

Behagelig komfort
Twin Motor Performance-utgaven, med 428 hester, er en bil som akselererer fra 0-100 på 3,6 sekunde. Bilen har et stramt understell, og da er man faktisk over i sportsbil segmentet med raskere akselerasjon enn for eksempel Porsche 911 med sine 4,2 sekunder.

Volvo EX30 electric Twin Motor Performance overrasker med samme komfort som Single Motor-utgaven. Bilen har naturligvis den samme behagelige komforten.

 

Volvo=sikkerhet
Bilen ligger klistret på veien i svingete partier og føles helt riktig med tanke på balanse. Med minus åtte grader, og saltede veier som er i ferd med å fryse, føler vi oss trygge. Bilen oppfører seg nemlig som forventet uten overraskelser, selv med de enorme kreftene vi har til rådighet.

Volvo er synonymt med sikkerhet, og fabrikken har programmert antispinn uten mulighet til å deaktivere funksjonen. Du kan kun redusere den. Akkurat denne mulighet savnet vi i Volvo EX30 electric.

 

Avansert teknologi
Siden vi er inne på elektronikk, finnes utstyr som vanligvis ikke er tilgjengelig i de minste modellene fra konkurrenter. Oppdatering on-air av programvaren via 5G er på plass sammen med Googles raske operativsystem, hvor også stemmestyringen fungerer meget godt.

Dette er viktig siden bilen har få fysiske knapper.

På plass er også batteriforberedelse for rask lading. Det er fullt mulig å koble bilen i hurtigladestasjonen med riktig batteritemperatur og motta maksimal ladehastighet. Denne teknologien er ikke vanlig i småbilklassen, og det er mulig at denne fordelen medfører at mange velger den miste batteripakken. Ladetiden blir i praksis redusert med forvarming av batteriet.

 

Konklusjon
Med tre forskjellig utgaver og fire interiørfarger har Volvo dekket et bredt behov. Den absolutt morsomste utgaven er selvsagt Twin Motor Performance med 428 hester. Volvo har faktisk laget en bil som ufører 0-100 på 3,6 sekunder uten å lage et stivt understell.

 

Fakta Volvo EX30 electric

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 428 hk
  • Moment: 543 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 449 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,75 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.960 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Lengde: 4,23 m
  • Bredde: 1,83 m
  • Høyde: 1,55 m
  • Akselavstand: 2,65 m
  • Utstyrsnivå: Twin Motor Performance Ultra
  • Bagasjeroms volum: 318 liter
  • Pris fra: Kr 321,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 480,100. –

 

Volvo benytter få fysiske knapper og nærmest alt av betjening er å finne på berøringsskjermen, inkludert hastighetsmåler, jeg savnet et head-up display med hastighet og navigasjon i synsfeltet, håper dette blir et tilvalg senere.
Ønsker man å aktivere one pedal drive finnes aktiveringsknapp i hurtigmeny.
Bakhjulsdrevne Single Motor har nærmest de samme kjøreegenskapene som toppmodellen.
Selv om SUV-en er Volvos minste, har den et romslig bagasjerom med lagringsplass på hele 318 liter, inkludert 61 liter under gulvet. Frunken er på 7 liter.
Det er vanskelig å se at denne bakken er meget bratt på bildet, men vår Volvo EX30 med 4×4 tok seg enkelt opp
Vi likte meget godt interiøret i vår demobil, interiøret er laget av resirkulert materiale og er skinnløst.
Panorama soltak forsterker en luftig kupe med lys ovenfra.
Rent og luftig førermiljø, men personlig ønsker jeg meg fysiske knapper til de mest benyttede funksjonene.
Liten Volvo, likevel har bilen et romslig bagasjerom med lagringsplass på hele 318 liter, inkludert 61 liter under gulvet.
Gode myke seter med riktige justeringsmuligheter.
Uttrekkbar midtkonsoll medfører et luftigere førermiljø.
Tors hammer i frontlyktene er enda et bevis på inspirasjon fra nordisk design og norrøne guder.
Vi er ikke opptatt av liter i bagasjerommet, viktigere at vi har et nesten flatt gulv med nedfelte seter.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen