Prisene på kinesiske biler blir høyere?

Onsdag 5. juni er det ventet at EU-kommisjonen vil legge fram sin avgjørelse om hva man skal gjøre med den høye importen av kinesiske biler til lave priser. Avgjørelsen kan føre til prishopp på alle typer biler fra Kina, Japan og Korea.

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan brygge opp til en handelskrig mellom Asia og Vesten.

Firedoblet avgiftene
USA har allerede firedoblet tariffene på alle typer kjøretøy fra Kina. I tillegg har USA doblet avgiften på halvledere.

Kina produserte 30 millioner enheter i 2023 og er verdens største bilprodusent. EU har lenge ment at kinesiske myndigheter subsidierer bilproduksjonen, og det er bakgrunnen for lave priser.

-Prisene på kinesiske biler er kunstig lavt og ødelegger det europeiske Markedet, sa EU-president, Ursula von der Leyen (bildet) i fjor, og dermed gikk startskuddet for undersøkelsene. Det er resultatene fra denne granskningen mange venter på nå.

Uenighet innad
Europa er Kinas største bilmarked utenfor landets egne grenser.

Per i dag har Europa en avgift på 10 prosent på biler. Dobles denne, får de asiatiske produsentene en total utgift på en milliard dollar.

Det er uenighet innad i EU i det aktuelle spørsmålet. Tyskerne vil ikke at EU skal øke avgiftene, for Kina er et stort marked for tyske biler. 17,8 prosent av alle tyske biler selges i Asia. Spesielt Mercedes Benz er et populært merke.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen