Det kan brygge opp til en handelskrig mellom Asia og Vesten.
Firedoblet avgiftene
USA har allerede firedoblet tariffene på alle typer kjøretøy fra Kina. I tillegg har USA doblet avgiften på halvledere.
Kina produserte 30 millioner enheter i 2023 og er verdens største bilprodusent. EU har lenge ment at kinesiske myndigheter subsidierer bilproduksjonen, og det er bakgrunnen for lave priser.
-Prisene på kinesiske biler er kunstig lavt og ødelegger det europeiske Markedet, sa EU-president, Ursula von der Leyen (bildet) i fjor, og dermed gikk startskuddet for undersøkelsene. Det er resultatene fra denne granskningen mange venter på nå.
Uenighet innad
Europa er Kinas største bilmarked utenfor landets egne grenser.
Per i dag har Europa en avgift på 10 prosent på biler. Dobles denne, får de asiatiske produsentene en total utgift på en milliard dollar.
Det er uenighet innad i EU i det aktuelle spørsmålet. Tyskerne vil ikke at EU skal øke avgiftene, for Kina er et stort marked for tyske biler. 17,8 prosent av alle tyske biler selges i Asia. Spesielt Mercedes Benz er et populært merke.