Alle forhold som er relevante å se på og sjekke, for å finne årsakene til en ulykke, kan sjekkes med en svart boks.
Hensiktsmessig boks
-Høres positivt ut. Det letter jobben som må gjøres etter for eksempel en alvorlig ulykke. Myndigheten går jo inn i dag også, og henter nødvendig data etter en ulykke eller når de må av andre årsaker. Men det tar tid, mye må plukkes fra hverandre. En svart boks er mer hensiktsmessig, sier leder for NAF-sentrene i Østfold, Fredrik Aune.
Det blir ikke krav om ettermontering av svarte bokser. Men EU har altså bestemt at de skal sitte i alle nye biler fra 7. juli 2024. Dataene i boksen overskrives kontinuerlig av nyere data. Ved en ulykke, vil sensorer oppfatte dette, og de nyeste dataene lagres automatisk i boksen.
Ikke misbruk
Dataene som lagres skal bidra til å kunne finne årsaken til alvorlige ulykker. Intensjonen er at det settes i verk tiltak for å unngå ulykker i fremtiden. Her ser EU for seg at boksen kan si mye om hva som skjer med bilen ved en kollisjon, noe som bilprodusentene også kan dra nytte av i ettertid.
Dataene i den svarte boksen kan ikke uten videre leses av politiet eller forsikringsselskapet. EU-reglene slår fast at det først må foreligge en rettslig kjennelse for at data kan lastes ned fra boksen.
-En slik boks, vil sikre oss enda bedre i trafikken. Jeg er ikke bekymret for misbruk på noen måte. Tror dette går veldig fint, og at boksen er til hjelp, sier Fredrik Aune.
