-Både personbiler og tungtransport kan ta med seg grus og småstein i dekkene, spesielt vinterdekkene, enten fra anleggsområder, grusveier eller i disse tider vanlige asfaltveier som har grus og sand liggende etter vinteren. Når dekkene varmes opp og hastigheten økes for eksempel på E 6, kan en stein løsne og smelle inn i frontruta til bilen bak. Noen skader lar seg reparere, men det hender også at frontglasset må skiftes. Skjer det siste er det en egenandel, kan vi reparere blir det gjort kostnadsfritt, forteller daglig leder Geir Strand hos Riis Bilglass i Sarpsborg.
Kalibrering av ruta
-Nye biler har førerassistansesystemer med kameraer og sensorer montert i frontruta, så nye frontruter som monteres må kalibreres for å fungere optimalt. Riis Bilglass, som er Norges største bilglasskjede, har kompetansen. Vi har riktig utstyr og erfaringen som skal til for å utføre dette arbeidet, og vi gjennomfører kalibrering i henhold til bilfabrikantenes spesifikasjoner og krav.
Tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge viser at det ble meldt inn drøye 309 500 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023. Dette er en økning på 13,1 prosent fra 2022. Skadekostnaden kom på rundt 2,1 milliarder kroner, en økning på ca. 20 prosent fra 2022.
Riis Bilglass samarbeider med alle forsikringsselskaper i Norge og ordner alt av papirarbeid for kundene.
Røtter tilbake til 1950
Bedriften har fem ansatte, virksomheten har holdt hus i Olav Haraldsonsgate siden 1980. Virksomheten har røtter tilbake til 1950. Geir Strand er tredje generasjons glassmester.
-Vi har godt med jobb både med ruteskift og glassreparasjoner på bil og med tradisjonell glassmestervirksomhet i det private markedet. Den lange erfaringen i bransjen blir satt pris på av kundene, sier Geir Strand.
-Vi har miljøfyrtårnsertifikat, og forplikter oss til å minimere miljøbelastningen så mye som mulig med til enhver tid å ha fokus på miljøet, forteller Geir Strand, som har vært daglig leder i 34 år.