Ford Transit Custom er, med denne kombinasjonen, en etterlengtet nyhet. Med 4×4 er man godt skodd for neste sesongs vinterveier.
Ulike varianter
Flere nyheter er på plass i årets modell. Ford Transit Custom har denne gang gjennomgått en omfattende serie forbedringer både når det gjelder plass, kapasitet, kjøreegenskaper og mye nytt utstyr, og ikke minst en helt ny plattform.
Transit Custom kommer nå også i flere forskjellige utstyrsvarianter som blant annet Sport og Trail.
Fire motoralternativ er tilgjengelig fra 110 hesters innstegsmotor til vår demobil med største tilgjengelige 170 hk motor, automatgir og 4×4. Alle motoralternativene blir 2-lites EcoBlue dieselmotorer, hvor tilhengervekten ligger på 2 500 kg til 2 800 kg.
Slankere modell
Ford Transit er et kjent merkenavn, og nå har Transit Custom blitt enda mer moderne med et stivere karosseri og 100 kg lettere enn forrige generasjon. Akselavstanden har også økt med opptil 200 mm, avhengig av modell for å gi maksimalt med plass.
Luftmotstanden er blitt redusert med opptil 13 prosent sammenlignet med den forrige generasjonen, noe som gir et positivt utslag på drivstofforbruket.
For å tilpasses lave parkeringshus, er høyden redusert til under to meter, og med det er bilen lavere enn forgjengeren. Man har igjen forbedret nye Ford Transit Custom på en rekke punkter, selv om 4×4 og nytt 8-trinns automatgir er største nyhet.
Bilen innvendig
Innvendig er det lett å få øye på flere nyheter fra førerstolen: Startknapp er på plass sammen med girvelger på rattet, som etter vår mening har riktig girmønster med «park» på enden av hendelen.
Bilens 5G-modem, muliggjør rask trådløs oppdatering av bilen. Det finnes mer ulike30 moduler, men du trenger altså ikke å besøke en forhandler. Det samme gjelder integrasjon med SYNC4-skjermen på 13-tommer, som forøvrig er tilkoplet trafikkdata fra Sttatens veivesen.
Trådløs tilkobling
En stengt vei i forbindelse med trafikkulykke blir varslet til bilen, og dermed kan man velge en omkjøringsvei istedenfor å bli sittende fast i kø. Stemmekontroll er også blitt standard på alle utstyrsvarianter, samt trådløs tilkobling av Apple- eller Android-smarttelefon.
Ford har også satset på å forbedre plassutnyttelsen, innfelt koppholder og det er enkelt å finne flere skjulte oppbevaringsrom.
Vår demobil med Limited utstyrsnivå, var utstyrt med to seter og dermed også god plass til å oppbevare fotobagen mellom setene. Du kan også velge tre seter, en eller to skyvedører, sidehengslet eller topphengslet bakdør osv.
Nye Transit Custom kommer som standard med 3 år/45 000 km fri service – inkludert en årlig tilstandskontroll.
Lett på rattet
Det første man legger merke til er at bilen er meget lett på rattet på parkeringsplass og at kantene med is vi kjører over, gir minimalt utslag på rattet. Dette har vi savnet på nyttekjøretøy, som ofte brukes til å kjøre frem varer på trange steder og hullete anleggsområder.
Denne bilen kan man nærmest bare kan legge håndflaten på rattet og «sveive» bilen inn på plass. Da er det også praktisk at bilens ryggekamera oppleves oversiktlig med god oppløsning.
Som en SUV
Tett skillevegg reduserer støy fra bakhjulene effektivt, lasterommet bak er naturligvis ikke støyisolert slik som bilens kupe. Fra førersetet minner kjøreopplevelsen om en høyreist SUV siden Ford Transit Custom er utstyrt med uavhengig fjæring bak og dermed en helt annen kjørekomfort enn biler med stiv bakaksel.
Motormagazinet prøvekjørte med tom bil og som vanlig vil man merke en enda bedre kjøreopplevelse med vekt i lasterommet. Vi la også merke til at det ikke var vindsus fra speil eller vindu i motorveishastighet og vi likte den store lysstripen i bunn på speilene, som ga et meget godt varsel når biler passerte på utsiden.
4×4 er smart
På islagte, humpete veier, hvor 4×4 systemet jobber, er det en rekke kjøreprogram tilgjengelig, inkludert et eget program for å kjøre med henger/ tauing.
Forsøket med kjøreprogram for glatt underlag, og med stoppe i en bratt bakke for en utfordrende bakkestart, fungerte fint. 4×4-systemet fordeler dreiemoment mellom akslene via en elektronisk kontrollert kopling. Denne endrer kraft-fordelingen på under 20 millisekunder og du merker faktisk hvordan bilen skyver krefter over til hjulet med best feste.
Transit Custom tok seg greit opp i løssnø med is i bunn. Det er enkelt å forstå hvorfor flesteparten av kundene velger modellen med 4×4 med tanke på fremkommelighet.
Konklusjon
Ford har vært blant de ledende på nyttekjøretøy i mange år og forbedret sine modeller årlig. Ford Transit Custom gjennomgått en markant forbedring med lavere luftmotstand, lettere bil, mer teknologi og ikke mint kombinasjonen av 8-trinns automatgir og 4×4.
Ford Transit Custom L1 4×4
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 170 hk
- Moment: 390 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: Ikke oppgitt
- Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,76 l /mil
- Co2 utslipp: 219 g/km
- Egenvekt: 1.946 kg
- Tilhengervekt: 2.800 kg
- Lengde: 5,05 m
- Bredde: 2,14 m
- Høyde: 1,96 m
- Akselavstand: 3,10 m
- Utstyrsnivå: Limited
- Lastevolum: 5,8 m3
- Pris fra: Kr 477,734. – eks. MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 602,964. – eks. MVA