Hyundai IONIQ 6 gikk seirende ut av konkurransen om «Årets bil i verden» med hele tre priser: Årets bil, årets elbil og årets bildesign i kåringen, som ikke må forveksles med «Årets bil i Europa».
Hyundai IONIQ 6 følger i fotsporene til IONIQ 5 som vant i 2022. Verdens biljournalister har tydeligvis falt for utgaven vi har prøvekjørt. I Norge har både privat- og bedriftskunder blitt imponert over lang rekkevidde, kombinert med korte ladestopp på langtur sammen med lavt strømforbruk.
Opptil 614 km rekkevidde
Disse tre kriteriene er viktig for nordmenn på langtur.
Hyundai IONIQ 6 kommer med 800 Volt batteriteknologi, som vi forbinder med de dyreste Premium-merkene. Takket være 800 Volt, vil et ladestop på 15 minutter øker rekkevidden med hele 351 km. Dermed passer Hyundai IONIQ 6 meget bra til de som kjører langt. En annen fordel er den lave luftmotstanden som er ekstra viktig ved kjøring i høy hastighet på motorvei.
Hyundai har benyttet en rekke avanserte aerodynamiske løsninger som dørhåndtak i flukt med karosseriet, hekk-spoiler, aktive luftspjeld foran, luftkanaler ved hjulene, reduserte hjul bue åpninger, luftavledere og vindavvisere ved hjulene. Dette for å oppnå resultatet på lave 0,21. 614 km rekkevidde gjelder Long range-utgaven med bakhjulstrekk.
Perfekt bil
4×4-utgaven har litt kortere rekkevidde siden 4×4 og større felger, bidrar til at man får et lavere tall.
En annen fordel med å redusere luftmotstanden, er at bilen møter mindre motstand i motorveishastighet. Dermed senker man forbruket på motorvei betydelig i forhold til elbiler med kasseform.
Nye IONIQ 6 fremstår perfekt til langkjøring med tanke på rekkevidde og tidsbesparelse ved ladestasjonen.
God rekkevidde var ikke første tanke når vi stiftet bekjentskap med Hyundai IONIQ 6, men et tøft og elegant design som minner om en spesialdesignet GT-utgave, som «pynter opp» enhver gårdsplass.
Bedre plass
Innvendig har IONIQ 6 langt bedre plass enn biler i samme størrelse med forbrenningsmotor, siden motorene og el komponenter krever mindre plass. Dermed er det plass til de behagelige førersetene som kan legges bakover i hvilestilling. Det er bare å trykke på knappen, så kan du slappe av mens batteriet lades.
I baksetet er det god beinplass. Plass har vært viktig i designet av bilen, derfor har Ingeniørene strukket bilens kupé for- og bakover, for å oppnå høyest mulig komfort både i forsetene og i baksetet. Enkelte med meget lang rygg kan får problem med takhøyden bak, men stort sett er dette uproblematisk.
Valgmulighet
Vi liker biler som har en høy gjenkjennelsesfaktor. Det betyr nemlig at man kan bytte inn i en ny modell av samme merke og likevel kjenne seg igjen. Slik er det også i nye Hyundai IONIQ 6.
Knapp for kjøreprogram er riktig plassert nede til venstre på rattet. Knapp for filholderassistent på rattet er fint plassert. Det samme med de fleste av knappene vi bruker til daglig er på rett plass og vi kjenner igjen plasseringen fra andre modeller. Kundene har altså et alternativ til konkurrenter, hvor alle funksjoner må programmeres fra berøringsskjerm. Enkel og oversiktlig betjening lik andre modeller i Hyundai-familien trekker opp helhetsinntrykket.
Bakhjulsdrift
Denne gang valgte vi ikke ut toppmodellen med 4×4, men bakhjulsdrift. Litt rimeligere i pris og bedre rekkevidde.
Bilen er likevel ingen sinke med 218 hester. Vi har testet i by, på landevei og på motorvei. Hyundai IONIQ 6 gir deg en spesiell tilbakemelding. Lavt design, men likevel sitter man høyt med god oversikt over trafikken samtidig som bilen føles annerledes på veien enn alle de mer høyreiste bilene vi vanligvis prøvekjører.
Bilen er meget stabil på veien, nesten uberørt av sidevind på motorvei og en skikkelig milsluker uten at man har satt opp et for stramt understell. Steintøft utseende, likevel meget komfortabel, er en god kombinasjon. Drift på bakhjulene er også en fordel siden elmotoren ofte drar i rattet ved full akselerasjon i sving på forhjulsdrevne elbiler. Hyundai IONIQ 6 oppfører seg akkurat slik du ønsker den skal gjøre når man kjører aktivt.
Konklusjon
Hyundai IONIQ 6 gode rekke vil nordmenn vil sette pris på. 800 volt batteri medfører meget rask lading og lav luftmotstand, som gir et lavt strømforbruk. Det er heller ingen ulempe med et design, hvor fotgjengere stopper opp når man passerer.
Hyundai IONIQ 6
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 228 hk
- Moment: 350 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,4 sekunder
- Toppfart: 185 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 614 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,43 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.985 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,85 m
- Bredde: 1,88 m
- Høyde: 1,49 m
- Akselavstand: 2,95 m
- Utstyrsnivå: Premium
- Bagasjeroms volum: 401 liter
- Pris fra: Kr 476.900. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 522,369. –










