Slik blir nyheten ID.7 Tourer

The still-camouflaged ID.7 with hatchback.

 

De første bildene av Volkswagens fortsatt lett kamuflerte stasjonsvognutgave av ID.7 blir nå offentliggjort, sammen med modellens nye navn. Volkswagen ID.7 Tourer treffer norske veier i 2024.

 

Volkswagen offentliggjør det ferdige designet i løpet av de kommende månedene, samtidig som den første og helt ferdige utgaven av Volkswagen nye toppmodell ID.7 ankommer Norge allerede om få uker. Det er en firedørs coupé med stor bakluke.

– Stasjonsvognutgaven av ID.7 blir en fantastisk tilvekst til en allerede bred elbilportefølje. Samtidig ser vi at den store innvendige plassen og det fantastiske designet til coupé-utgaven appellerer sterkt til norske barnefamilier og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

De første bildene av Volkswagens fortsatt lett kamuflerte stasjonsvognutgave av ID.7 blir nå offentliggjort, sammen med modellens nye navn. Volkswagen ID.7 Tourer treffer norske veier i 2024.

 

Volkswagen offentliggjør det ferdige designet i løpet av de kommende månedene, samtidig som den første og helt ferdige utgaven av Volkswagen nye toppmodell ID.7 ankommer Norge allerede om få uker. Det er en firedørs coupé med stor bakluke.

– Stasjonsvognutgaven av ID.7 blir en fantastisk tilvekst til en allerede bred elbilportefølje. Samtidig ser vi at den store innvendige plassen og det fantastiske designet til coupé-utgaven appellerer sterkt til norske barnefamilier og andre med ønske om en stor elbil med lang rekkevidde, sier Rudi Sand, produktsjef for Volkswagen ID.7 i Harald A. Møller AS.

 

Han legger til:

– ID.7 blir den nye toppmodellen vår, og samtidig en fullelektrisk erstatter for Passat som går ut av porteføljen vår når vi kun skal selge elektriske personbiler fra nyttår.

 

Stasjonsvogn for fremtiden

Volkswagen har en lang og stolt historie med stasjonsvogner. I over 60 år har merket produsert de praktiske bilene under navnene Variant eller Shooting Brake. Med den nye ID.7 Tourer gir Volkswagen et første innblikk i hvordan stasjonsvogna skal utvikles videre inn i en fullelektrisk tidsalder.

– Det er åpenbart at vi har tro på ID.7 Tourer for det norske markedet. Men vi har grunn til å tro at det blir en forholdsvis jevn fordeling mellom denne utgaven og firedørs-coupéen. Det skyldes også at sistnevnte har så stor innvendig plass at den nærmest kan karakteriseres som en sportslig stasjonsvogn, sier Sand.

 

Sofistikert design og lav luftmotstand

Det aerodynamiske designet er en forutsetning for den lange rekkevidden. Coupé-utgaven av ID.7 kommer spesielt godt ut her, med en Cd-verdi på lave 0.23. ID.7 Tourer er bare et lite knepp opp, med 0.24. Selv med de kamuflerte trekkene er det sportslige og elegante designet tydelig for den elektriske stasjonsvogna fra Volkswagen.

 

ID.7 Tourer byr på rause 545 liter bagasjeplass, selv med fem passasjer i bilen (målt med last opp til kanten på baksetet). Legges baksetet ned, byr den neste to meter lange lasteplassen på hele 1714 liter. I likhet med de øvrige modellene i ID.-familien, er ID.7 bygget på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Den modulære plattformen med lang akselavstand legger godt til rette for utformingen av et rommelig interiør.

 

I likhet med coupé-utgaven av ID.7, skal ID.7 Tourer produseres på Volkswagens anlegg i Emden. Etter ID.4, ble ID.7 den andre MEB-modellen som produseres på dette anlegget nord-vest i Tyskland. Nå er de første ID.7 straks på plass i Norge.

– Planen er at kundene våre kan se og oppleve den nye toppmodellen vår ID.7 hos sine forhandlere i løpet av november, og vi som har fått prøve den forventer at en allerede stor interesse skal bli enda større straks vi åpner for prøvekjøring om kort tid, sier Sand.

 

Volkswagen ID.7 Pro kommer med en effekt på 286 hk, og en netto batterikapasitet på 77 kWh som gir en WLTP-rekkevidde på 616 km på den modellen som nå kan bestilles. Den kan hurtiglades med inntil 175 kW, noe som kan lade batteriet fra 10 til 80 prosent på under en halvtime. ID.7 kommer med en lang liste over standardutstyr, som blant annet inkluderer 19’’ lettmetallfelger, en ny og 15‘’ stor infotainment-skjerm, adaptiv cruisecontrol, navigasjonssystem, 3-soners Air Care climatronic, ID. Light, AR Head-up Display, ryggekamera og elektronisk justerbare luftdyser.

 

ID.7 blir nærmere fem meter lang, og blir 17 cm lengre enn Passat og 30 cm lengre enn ID.4. Akselavstanden på 296 cm er 17 cm lengre enn Passat. Høyden er 153 cm og bredden uten speil er 186 cm.

 

Volkswagen ID.7 er nå i oktober, og i en begrenset periode, tilgjengelig for en ekstra gunstig kampanjepris i Norge.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen