Nå skal Kina-importen granskes

 

Elbiler fra Kina oversvømmer det europeiske markeder. Nå har EU bestemt seg for at importen av elbiler fra Kina skal granskes.

 

Det var under en tale i Brüssel midt i forrige måned, at EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen varslet at subsidieringen av kinesiske biler skulle sjekkes nærmere.

 

Elbiler viktig
-Elbilproduksjonen er viktig for Europa, men markedet oversvømmes av billige kinesiske elbiler. Prisene holdes kunstig lave ved hjelp av statlige subsidier. En anti-subsidiegranskning rettet mot bileksporten i Kina kommer, sa von der Leyen blant annet.

 

Den europeiske bilindustrien er utfordret av Kina, som har en…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Elbiler fra Kina oversvømmer det europeiske markeder. Nå har EU bestemt seg for at importen av elbiler fra Kina skal granskes.

 

Det var under en tale i Brüssel midt i forrige måned, at EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen varslet at subsidieringen av kinesiske biler skulle sjekkes nærmere.

 

Elbiler viktig
-Elbilproduksjonen er viktig for Europa, men markedet oversvømmes av billige kinesiske elbiler. Prisene holdes kunstig lave ved hjelp av statlige subsidier. En anti-subsidiegranskning rettet mot bileksporten i Kina kommer, sa von der Leyen blant annet.

 

Den europeiske bilindustrien er utfordret av Kina, som har en stadig større markedsandel i Europa når det gjelder elbiler. Land som Tyskland, Frankrike, Italia og Spania er hardt rammet av dette.

 

BYD selger bra
Ser vi i det globale perspektivet, så selger kinesiske BYD veldig godt. Tesla og BYD har de sju mest solgte merkene i verden. Volkswagen ID.4 kiler seg inn først på en åttende plass.

 

I juli hadde elbilsalget en markedsandel i verden på 16 prosent. Dette gjelder kun nye biler. Biler fra Kina er godt representert på salgsstatistikkene, ikke bare i Europa, men i hele verden.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen