Helt ny BMW iX2 er her

 

BMW Group fortsetter sin offensive lansering av elektriske modeller. Innen utgangen av 2025 er målet å ha mer enn to millioner elektriske biler rullende rundt på verdens veier. Siste tilskudd, i den stadig voksende elektriske familien, er helt nye BMW iX2 – en kompakt og distinktiv SUV med særegne linjer.

 

BMW har aldri vært redd for å gå nye veier, og mang en gang har andre bilprodusenter vist seg å følge etter i samme hjulspor. Tilbake i 2008, var BMW X6 den første premium-SUVen på markedet med en coupélignende silhuett. Den samme silhuetten ligger til grunn for det…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

BMW Group fortsetter sin offensive lansering av elektriske modeller. Innen utgangen av 2025 er målet å ha mer enn to millioner elektriske biler rullende rundt på verdens veier. Siste tilskudd, i den stadig voksende elektriske familien, er helt nye BMW iX2 – en kompakt og distinktiv SUV med særegne linjer.

 

BMW har aldri vært redd for å gå nye veier, og mang en gang har andre bilprodusenter vist seg å følge etter i samme hjulspor. Tilbake i 2008, var BMW X6 den første premium-SUVen på markedet med en coupélignende silhuett. Den samme silhuetten ligger til grunn for det yngste medlemmet i X-familien, som nå kommer i helt ny og elektrisk drakt.

 

Ekstroverte linjer og dimensjoner
Helt nye BMW iX2 har, naturlig nok, flere likheter med sitt søsken BMW iX1 som ble lansert i fjor høst. Likevel skiller designen de to modellene kraftig fra hverandre. Der BMW iX1 har det tradisjonelle SUV-formatet, har helt nye BMW iX2 den samme coupéaktige silhuetten og de distinkte linjene man for eksempel kjenner igjen fra storebror BMW X6.

 

Sammen med de iøynefallende LED-frontlyktene, den karakteristiske BMW-nyregrillen og den skrånende frontruten, fremhever linjene i panseret bredden på bilen. Om ønskelig, kan helt nye BMW iX2 leveres med BMW Iconic Glow – da lyser konturene av den nesten hexagonale grillen i mørket.

 

De markante hjulbuene og den kraftige skulderlinjen forsterker sideprofilen, mens de helt særegne baklyktene sørger for å gi bakenden en egen og ny karakter.

 

Sammenlignet med forrige generasjon BMW X2 har helt nye BMW iX2 vokst i lengde, bredde og høyde. Den har blant annet blitt over 19 cm lengre og måler nå 455,4 cm, mens bredden måler 184,5 cm og høyden 159 cm. Den økte akselavstanden og sporvidden kommer også fører og passasjerer til gode. Bagasjeromsvolumet er 525/1400 liter. For BMW iX1 er volumet henholdsvis 490/1600 liter. Godkjent tilhengervekt er 1200 kg.

 

BMW iX2 xDrive30
BMW iX2 xDrive30 er det fulle navnet på det nyeste familiemedlemmet. Med en elektrisk motor på forakselen og en elektrisk motor på bakakselen, koblet sammen som xDrive-firehjulsdrift, er den godt skodd for den typiske BMW-balansen mellom komfort og sportslighet.

 

Samlet effekt i BMW iX2 xDrive30 er 230 kW/313 hk med et dreiemoment på 494 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t.

 

Det kombinerte elektriske forbruket oppgis fra 16,3 til 17,7 kWh/100 km, avhengig av utstyr og vekt. Det gir en rekkevidde fra 417 til 449 km i henhold til WLTP-syklusen. Med den nye MAX RANGE-funksjonen kan rekkevidden ved behov økes med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner.

 

Nettokapasiteten til høyspentbatteriet er 64,7 kWh. Ladesystemet har en effekt på 11 kW AC som standard, men om ønskelig kan bilen også leveres med en ombordlader på 22 kW AC. Med DC-hurtiglading er maks effekt 130 kW. Under optimale forhold lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter. En ladeøkt på 10 minutter kan gi 120 km rekkevidde.

 

Dersom ruteveiledningen i bilens navigasjonssystem har planlagt et stopp ved en hurtiglader, vil høyspentbatteriet i bilen automatisk forvarmes når bilen nærmer seg for å sikre at ladeøkten blir så effektiv som mulig. En slik forvarming av batteriet kan også startes manuelt når ruteveiledningen ikke er aktivert.

 

Helt nye BMW iX2 deler den avanserte programvaren for optimalisert lading med den innovative BMW i5. Denne oppdaterte programvaren gir økt effektivitet, spesielt ved å muliggjøre raskere ladefart ved stadig økende State of Charge (SOC). Videre tilbyr den en mer jevn og avrundet ladekurve, spesielt når batteriet nærmer seg fulladet, for en forbedret ladeopplevelse.

 

Sammen med helt nye BMW i5, er helt nye BMW iX2 blant de første modellene i BMW sin elektriske modellserie som kan ta i bruk Plug&Charge-teknologi. Alt kunden trenger å gjøre er å koble ladekabelen til ladeporten på bilen – og nødvendige data vil automatisk flyte via ladekabelen i tillegg til selve strømmen slik at bilen autentiserer seg selv.

 

Nytt infotainmentsystem og nytt interiør
Helt nye BMW iX2 xDrive30 leveres med det nye infotainmentsystemet BMW Operating System 9, som tilrettelegger for et bredere spekter av digitalt innhold for informasjon og underholdning, raskere oppdateringssykluser for over-the-air-funksjoner, samt optimert tilgang til flere spesifikke nettjenester og ytterligere muligheter for personalisering. Et av høydepunktene er muligheten for såkalt «in-car-gaming», hvor passasjerene bruker smarttelefoner som spillkonsoller og spiller mot hverandre på bilens sentrale skjerm.

 

De nyutviklede setene i den kompakte og distinkte SUVen understreker det sportslige snittet i interiøret. Ønsker man å kaste ekstra lys over den innvendige atmosfæren, kan BMW iX2 leveres med et panoramasoltak som strekker seg over 70 cm i både lengde og bredde og elegant smelter inn i takdesignen.

 

Verdenspremiere nå i oktober – lanseres i mars 2024
Helt nye BMW iX2 xDrive30 får sin verdenspremiere på Japan Mobility Show nå i oktober og lanseres i mars 2024. Sommeren 2024 får den også selskap av en annen elektrisk variant.

 

Det nye familiemedlemmet vil bli produsert i Regensburg, Tysland, hvor den blant annet deler samme produksjonslinje som BMW iX1. Denne fabrikken produserer opptil 1000 nye biler hver dag.

 

Norske forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid. Basert på dagens gjeldende avgiftssystem, får BMW iX2 xDrive30 en startpris på kr. 520.000, ekskl. levering. Som for en rekke av BMW’s elektriske modeller tilbys også ulike utstyrsnivåer, med mulighet for ytterligere individuelle tilvalg:

  • BMW iX2 xDrive30 «Charged», fra kr. 544.900 inkl. levering
  • BMW iX2 xDrive30 «Charged Plus», fra kr. 579.900 inkl. levering
  • BMW iX2 xDrive30 «Fully Charged», fra kr. 619.900 inkl. levering

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen