Fra bruktimport til brukteksport

 

Gretland Bil har i alle år importert bil fra utlandet. Nå er markedet snudd på hodet, og bruktbilforretningen i Sarpsborg satser mer enn noen gang på eksport av biler.

 

-Brukteksporten utgjør nå ca. 20 prosent av vår totale omsetning. Det har gitt oss et nytt inntektsbein å stå på, forteller innehaver og daglig leder av Gretland Bil, Sondre Gretland til Motormagazinet.

 

Selskap i Strømstad
Sondre Gretland har etablert et selskap i Strømstad sammen en kompanjong. Bilene sendes fra Norge til Sverige, for deretter å havne i andre EU-land.

-Det at vi eksporter så mye bil, gir…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Gretland Bil har i alle år importert bil fra utlandet. Nå er markedet snudd på hodet, og bruktbilforretningen i Sarpsborg satser mer enn noen gang på eksport av biler.

 

-Brukteksporten utgjør nå ca. 20 prosent av vår totale omsetning. Det har gitt oss et nytt inntektsbein å stå på, forteller innehaver og daglig leder av Gretland Bil, Sondre Gretland til Motormagazinet.

 

Selskap i Strømstad
Sondre Gretland har etablert et selskap i Strømstad sammen en kompanjong. Bilene sendes fra Norge til Sverige, for deretter å havne i andre EU-land.

-Det at vi eksporter så mye bil, gir også kundene våre et fortrinn. Vi kan ofte gi bedre priser på innbyttebiler enn andre siden vi kan selge bilene videre i et annet marked, der prisene er høyere enn her hjemme.

 

Får refusjon
Bileksporten fra Norge har økte mye det siste året. Mange tusen ganske nye biler er sendt ut av landet. For biler som er registrert etter 2014 refunderes nemlig engangsavgiften. Ved utgangen av juli i år, er det eksportert biler til utlandet for 684 millioner kroner, viser tall fra Skatteetaten og Norges Bilbransjeforbund. I hele fjor ble det eksportert biler for 390 millioner. Dette beløpet er altså grundig slått allerede.

 

Den svake norske krona er også en annen årsak til at det er lønnsomt å eksportere biler. Forholdsvis nye norske biler har som oftest lav kilometerstand sammenlignet med biler i andre land. Det trigger markedet.
Primært er det bensin- og dieselbiler som sendes ut av Norge.

 

Prisene har gått opp
-Den noe spesielle situasjonen som har oppstått, har bidratt til at prisene på bruktbiler i Norge har gått opp. Siden det selges mindre nybil, så bidrar også det til endringer i bruktbilmarkedet, understreker Sondre Gretland.

-Er det vanskelig å få tak i tilstrekkelig med brukte biler?

 

-Vi har noe færre enheter i salgshallen enn tidligere, men det er langt fra noen krise. Samtidig merker vi at det er tøffere konkurranse om bilene på auksjoner., men vi er godt fornøyde med utvalget og salget vi har.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen