Nye Kona Electric klar for produksjon

 

Hyundai Motor har startet produksjonen av helt nye KONA Electric ved sin toppmoderne europeiske fabrikk i Tsjekkia.

 

Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) skal bygge mer enn 20 000 KONA Electric i løpet av året. Utviklingen er et vesentlig steg på Hyundais vei mot å kun selge nullutslippsbiler i Europa innen 2035.

 

Andre generasjon KONA Electric er fullspekket med avanserte sikkerhets- og nyttefunksjoner, og byr på klasseledende rekkevidde på inntil 514 kilometer. Som et ledd i selskapets akselererte elektrifiseringsstrategi fra mars 2022, er helt nye KONA Electric utviklet som elbil fra bunnen av. I henhold til strategien vil…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Hyundai Motor har startet produksjonen av helt nye KONA Electric ved sin toppmoderne europeiske fabrikk i Tsjekkia.

 

Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) skal bygge mer enn 20 000 KONA Electric i løpet av året. Utviklingen er et vesentlig steg på Hyundais vei mot å kun selge nullutslippsbiler i Europa innen 2035.

 

Andre generasjon KONA Electric er fullspekket med avanserte sikkerhets- og nyttefunksjoner, og byr på klasseledende rekkevidde på inntil 514 kilometer. Som et ledd i selskapets akselererte elektrifiseringsstrategi fra mars 2022, er helt nye KONA Electric utviklet som elbil fra bunnen av. I henhold til strategien vil Hyundai lansere elleve nye elbiler innen 2030.

 

Dedikert til det europeiske markedet

Med tsjekkisk produksjon fortsetter Hyundai sitt dedikerte arbeide for europeiske kunder. Første generasjon KONA Electric ble den første elbilen fra Hyundai som ble produsert i Europa i 2020, og det ga kraftig reduserte leveringstider for kunder i Europa. Helt nye KONA Electric fortsetter i samme spor, og er produsert i Europa for Europa.

 

I tillegg har ekspertene fra HMMC hatt en signifikant rolle i utviklingen av den helt nye modellen for det europeiske markedet, helt fra første blyantstrek. Denne nye utviklingsprosessen har gitt fabrikken muligheten til både å bidra til utformingen av bilen, men også å utvikle produksjonslinjen på et svært tidlig tidspunkt.

– For Hyundai er Europa et kjernemarked, og det reflekterer vi i dedikasjonen til kunder på tvers av kontinentet. Derfor produserer vi mer enn 70 prosent av våre modeller, som for øvrig er designet med tanke på europeiske kunder, i Europa, sier President og toppsjef i Hyundai Motor Europe, Michael Cole.

– I møte med økende etterspørsel etter våre elektriske modeller i hele regionen, og med fokus på raskere levering, er det å produsere en av våre viktigste elbiler i Europa en bekreftelse på viktigheten av det europeiske markedet.

 

Produksjon i Tsjekkia

Innen slutten av 2023 vil KONA Electric representere 15 prosent av den totale produksjonen ved HMMC, delvis fordi bilen vil leveres til ytterligere 20 markeder utover de nåværende 22 eksklusive europeiske eksportmarkedene. Innen utgangen av året vil 21 000 helt nye KONA Electric være produsert, og neste år skal fabrikken produsere 50 000 KONA Electric.

 

Blant de nye markedene for KONA Electric produsert i Tsjekkia er venstrekjøringslandene Storbritannia, Irland og Kypros. Nye eksportland inkluderer også Tyrkia og Israel, så vel som øymarkedene Reunion og Guadalupe.

 

Den tsjekkiske fabrikken skal produsere begge drivlinjealternativene for helt nye KONA Electric, og begge varianter er vesentlige oppgraderinger fra forrige generasjon. Med Long Range-batteripakken på 65,4 kWt får bilen en klasseledende rekkevidde på inntil 514 kilometer (WLTP). Standard Range-versjonen har en batteripakke på 48,4 kWt og en rekkevidde på inntil 377 kilometer (WLTP).

 

Battericellene i helt nye KONA Electric er produsert av LG Energy Solution i Wroclaw i Polen. Batteripakkene bygges og monteres på en dedikert produksjonslinje hos HMMC.

 

Skaper ren mobilitet

Europeisk og global etterspørsel etter elektriske og elektrifiserte biler vokser raskere enn forventet, og dette ser man tydelig ved HMMC. Andelen hybrider, ladbare hybrider og elektriske biler har vokst til 40 prosent i år, og stiger jevnt.

 

Fra 2035 vil Hyundai kun tilby nullutslippsbiler i det europeiske markedet, og i tråd med dette vil porteføljen av elbiler produsert av HMMC fortsette å vokse de neste årene.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen