Jeep Avenger ble lansert i Sarpsborg

 

Tittelen årets bil i Europa henger høyt. Norge har også en erfaren biljournalist ved navn Fred Magne Skillebæk med i juryen. Jeep Avenger fikk totalt 328 poeng under avstemning og 21 av jurymedlemmene hadde Avenger på topp. Mandag ble bilmodellen lansert hos Sarpsborg Bilsenter.

 

Det er lenge siden vi har sett så mange mennesker på plass for en avduking av en ny modell, men flere av tilskuerne hadde allerede kjøpt bilen usett og ventet spent sammen med undertegnede som stiftet bekjentskap med Jeep Avenger for første gang.

 

Markedssjef for Jeep meldte om et meget godt salg selv…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Tittelen årets bil i Europa henger høyt. Norge har også en erfaren biljournalist ved navn Fred Magne Skillebæk med i juryen. Jeep Avenger fikk totalt 328 poeng under avstemning og 21 av jurymedlemmene hadde Avenger på topp. Mandag ble bilmodellen lansert hos Sarpsborg Bilsenter.

 

Det er lenge siden vi har sett så mange mennesker på plass for en avduking av en ny modell, men flere av tilskuerne hadde allerede kjøpt bilen usett og ventet spent sammen med undertegnede som stiftet bekjentskap med Jeep Avenger for første gang.

 

Markedssjef for Jeep meldte om et meget godt salg selv om dette bare er andre gang bilen blir vist frem. Den første var i Trondheim og nesten 250 har kjøpt bilen usett før den store norgesturneen med visninger starter for fullt. Produksjonssjef fra importøren var på plass med et lite foredrag om bilen før selgerne fjernet duken som dekket bilen.

 

Annerledes i virkeligheten
Bilen i fargen Sun Yellow med sort tak gir et helt annet inntrykk i virkeligheten enn på bildet. Gulfargen virker mer diskré og inntrykkene av bilen forsterkes når vi endelig kan stifte nærmere bekjentskap med den.

 

Kompaktbilen Jeep Avenger er liten med lengde på 4,084 meter, likevel har ingeniørene utnyttet innvendig plass maksimalt.

 

En passasjer med 1,80 centimeter i førersetet og undertegnede på 1,88 i baksetet: Det gikk helt greit plassmessig. Faktisk har vi lårstøtte helt frem på sitteputen i baksetet takket være den dype brønnen til føttene.

 

Dyp brønn finner man vanligvis ikke på elbiler siden batteriene opptar den plassen i bunn av bilen. God takhøyde og 4 – 5 cm avstand fra vårt kne og frem til seteryggen, dermed tar denne korte bilen steget opp i klassen fullverdig familiebil med tanke på plass.

 

Jeeps DNA er også på plass i form av beskyttelse av plast rundt bilen for å redusere parkeringsskader, disse småbulkene forår skallet av uforsiktig omgang med dører koster ofte opp til kr. 10.000, – kroner å utbedre.

 

Prøvekjøring
Det ble ingen prøve kjøring på Motormagazinet denne gang. Demobiler ankommer senere. Dette hindret ikke deltakere på arrangementet å tegne kontrakter etter første møte med Jeep Avenger. Frederik Günther derimot kjøpte bilen usett og vi spurte om han kunne oppsummere sitt første møte med Jeep Avenger.

 

– Jeg ble overasket over god plass, langt bedre en bilen ga inntrykk av fra bilder på nett, gode seter med riktig sittestilling til min kropp må trekkes frem samt at bilen har et steintøft utseende. Mange kule detaljer trekker også opp, men jeg valgte ikke den gule fargen på utstillingsbilen siden jeg er svak for sort bil.

 

-Jeep Avenger vil passe perfekt til mitt bruk med opptil 40 mil rekkevidde og et lavt strømforbruk, det er viktig siden jeg pendler ni mil til jobb hver dag. Ved å lade på jobb vil driftsutgiftene bli langt lavere enn bil med forbrenningsmotor avslutter Günther.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen