BMW doblet salget av elbiler

 

Til tross for et utfordrende år ble BMW Group nok en gang verdens ledende premium-bilprodusent i 2022. Globalt ble det levert 2 399 636 nye biler fra BMW, MINI og Rolls-Royce i året som gikk.

 

I et år preget av alle bransjers møte med motvind og flaskehalser i leveransekjeden, Kinas mange pandemiske nedstengninger og krigen i Ukraina, ble resultatet for BMW Group til slutt 4,8 prosent færre leverte biler enn året før. Likevel beholdt det tyske selskapet sin posisjon som nummer 1 i det globale premiumsegmentet.

 

Nedgangen skyldes først og fremst færre mulige leveranser i det…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Til tross for et utfordrende år ble BMW Group nok en gang verdens ledende premium-bilprodusent i 2022. Globalt ble det levert 2 399 636 nye biler fra BMW, MINI og Rolls-Royce i året som gikk.

 

I et år preget av alle bransjers møte med motvind og flaskehalser i leveransekjeden, Kinas mange pandemiske nedstengninger og krigen i Ukraina, ble resultatet for BMW Group til slutt 4,8 prosent færre leverte biler enn året før. Likevel beholdt det tyske selskapet sin posisjon som nummer 1 i det globale premiumsegmentet.

 

Nedgangen skyldes først og fremst færre mulige leveranser i det første halvåret av 2022. I andre halvår normaliserte situasjonen seg noe og i fjerde kvartal kunne BMW Group notere seg en økning på 10,6 prosent sammenlignet med året før.

 

Totalt rullet 215 755 elbiler ut fra selskapets fabrikker rundt om i verden i fjor. Det er mer enn dobbelt så mange som i 2021 og nå ruller det over en halv million elbiler fra BMW Group på verdens veier. I 2023 forventes det at 15 prosent av det globale salget vil være elbiler.

 

Neue Klasse – nye standarder for elektrifisering og digitalisering
I 2023 lanseres det flere nye elektriske modeller fra MINI, Rolls-Royce og BMW. Innen utgangen av året vil BMW Group ha minst én elektrisk modell på veiene i omtrent 90 prosent av sine nåværende markedssegmenter.

I løpet av de neste ti årene planlegger BMW Group å selge totalt rundt ti millioner elektriske biler, sterkt drevet av Neue Klasse.

 

Neue Klasse vil kjennetegnes på tre måter; en helt redefinert IT- og software-arkitektur, en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier, samt en radikal ny tilnærming til hele bilens livssyklus. Disse vil utgjøre grunnlaget for en ny tidsalder, hvor selskapet skal sette nye standarder for elektrifisering og digitalisering – selvsagt kombinert med typiske BMW-manerer. BMW har allerede sagt at de første modellene som lanseres i Neue Klasse vil være en sedan i 3-serie-segmentet og en sportslig SUV.

 

For 2022 oppsummeres året til BMW Group slik:

 

BMW: Størst i det globale premiumsegmentet og historisk tredjeplass i totalmarkedet i Norge
BMW solgte 2 100 692 nye biler på verdensbasis i 2022. BMW ble dermed det største premiummerket i verden. Salget av elektriske biler, inkludert plug-in hybrider, økte med 35,6 prosent.

Totalt ble det registrert 174 239 nye personbiler i Norge i 2022. 14 037 av disse hadde en BMW-logo på panseret. Det gjorde BMW til det tredje mest solgte bilmerket her til lands og størst av de tyske premiummerkene.

Over 92 prosent av fjorårets registrerte BMW-er i Norge var elbiler. SUV-en BMW iX var den mest registrerte modellen, etterfulgt av BMW i4, BMW iX3, BMW i3 og nylig lanserte BMW iX1 og BMW i7. I 2023 utvides det elektriske sortimentet ytterligere med BMW i5.

 

BMW M: Nok et rekordår
177 257 nye biler med bokstaven M i modellbetegnelsen rullet ut på verdens veier i 2022. Det er en økning på 8,4 prosent sammenlignet med 2021, og dermed ble det nok et rekordår i BMW M GmbHs 50 år lange historie fylt med lidenskap og sportslig kjøreglede. 2022 var også året for den globale lanseringen av de første elektriske BMW M Performance-modellene, BMW i4 M50 og BMW iX M60. I 2023 kan BMW M by på nyheter som BMW XM, BMW M2 og BMW i7 M70. Dessuten har de første nye BMW M3 Touring nettopp rullet inn på norsk jord.

 

MINI: Ny elektrisk kjernefamilie på vei
MINI leverte 292 923 nye biler globalt i 2022, hvorav 43 744 elektriske MINI Cooper SE. I Norge ble registreringstallet 601 nye MINI i fjor.

I år, når MINI kan feire 110 år, starter lanseringen av den nye elektriske kjernefamilien til MINI. Fremover vil den elektriske familien inkludere en ny 3-dørs modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Fra 2030 og utover vil MINI kun lansere elektriske modeller.

 

Rolls-Royce: Historiens høyeste salg i merkets 118 år lange historie
6 021 håndbygde og luksuriøse eksemplarer av Rolls-Royce kjørte ut fra fabrikken i England i 2022, en oppgang på 7,8 prosent fra året før. Den ærverdige bilprodusenten satte dermed nye rekorder i en rekke regioner.

Hver kunde betalte i snitt over en halv million euro for sin unike Rolls-Royce i 2022. I år lanseres selskapets første elektriske modell, Spectre. Fra 2030 vil også Rolls-Royce kun lansere elektriske modeller.

 

BMW Motorrad: Beste år noensinne
2022 går inn i historien som det beste året i BMW Motorrads historie. 202 895 nye motorsykler og scootere ble levert til nye kunder verden over. Det gir en oppgang på 4,4 prosent fra 2021.

 

Det ble registrert 11 282 nye lette- og tunge motorsykler i Norge i fjor, hvorav 1 073 BMW Motorrad. Utvalget av BMW-er på to hjul har vokst kraftig de siste årene og dekker stadig nye segmenter; fra den elektriske scooteren BMW CE 04, via supersportmodellen BMW M 1000 RR, til den største motorsykkelen i heritage-segmentet, BMW R 18 Transcontinental.

 

En global aktør
BMW Group har et av bilindustriens mest fleksible produksjonssystemer, med lokasjoner over hele verden. I dag produseres og monteres det biler på 31 fabrikker fordelt på 15 land. Flere nye energieffektive og smarte fabrikker er allerede under konstruksjon rundt om i verden.

BMW Group leverte i 2022 biler til mer enn 140 markeder verden over. De største markedene var Europa (877 369 nye BMW og MINI, hvorav 252 087 i Tyskland alene), Kina (791 985 nye biler fra BMW og MINI) og USA (361 892 nye biler fra de to premiummerkene).

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen