Prestiepris til Hyundai IONIQ 6

 

Euro NCAP leverer det som kanskje er den viktigste sikkerhetsvurderingen av nye biler i verden, og Hyundai har lenge levert svært høy sikkerhetsscore for sine biler. IONIQ Electric ble Best in Class i 2016, og nå er IONIQ 6 kåret til Best in Class i segmentet for store familiebiler.

 

Hvert år tester Euro NCAP et stort antall nye biler etter en rekke krevende sikkerhetskrav. 2022 var organisasjonens travleste år noensinne, og dermed henger Best in Class-prisene for fjoråret svært høyt.

 

IONIQ 6 er den nyeste modellen fra Hyundais elektriske modellportefølje IONIQ, og følger i fotsporene til IONIQ…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Euro NCAP leverer det som kanskje er den viktigste sikkerhetsvurderingen av nye biler i verden, og Hyundai har lenge levert svært høy sikkerhetsscore for sine biler. IONIQ Electric ble Best in Class i 2016, og nå er IONIQ 6 kåret til Best in Class i segmentet for store familiebiler.

 

Hvert år tester Euro NCAP et stort antall nye biler etter en rekke krevende sikkerhetskrav. 2022 var organisasjonens travleste år noensinne, og dermed henger Best in Class-prisene for fjoråret svært høyt.

 

IONIQ 6 er den nyeste modellen fra Hyundais elektriske modellportefølje IONIQ, og følger i fotsporene til IONIQ 5 med sikkerhet på aller høyeste nivå. I Euro NCAPs sikkerhetstester oppnådde IONIQ 6 full score med fem stjerner da den ble testet på tampen av 2022. Nå er det klart at resultatene var så sterke at IONIQ 6 er Best in Class i segmentet for store familiebiler.

 

– Dette er en flott anerkjennelse av våre produkter, og beviser ettertrykkelig at IONIQ 6 i tillegg til å være en svært teknologisk avansert og toppmoderne elbil, er blant de aller sikreste bilene på markedet, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

 

Euro NCAP tester nye biler innenfor sikkerhetskategoriene voksen person om bord, barn om bord, sikkerhetsassistenter og myke trafikanter. Det var særlig i de tre første kategoriene at IONIQ 6 presterte svært godt, men også i sistnevnte kategori fikk bilen god score.

 

Ifølge Euro NCAP oppnådde IONIQ 6 eksepsjonelt høy score i kategorien voksen person om bord.

 

Avansert teknologi

Hyundai IONIQ 6 er utstyrt med syv kollisjonsputer som standard, inkludert en midtplassert kollisjonspute mellom fører- og passasjersetet foran. I tillegg har bilen det aller siste av smart og aktiv sikkerhet som tilbys i Hyundais avanserte SmartSense-førerassistentsystemer. Dette inkluderer blant annet HDA 2, som byr på automatiske filskifter, så vel som filholder og adaptiv avstandsholder.

 

Navigasjonsbasert smart cruise control er et annet avansert system, som er adaptivt og tilpasser farten etter både sjåførens valgte hastighet og avstanden til andre kjøretøyer. Systemet lærer seg i tillegg sjåførens kjørestil og benytter navigasjonsdata for å optimalisere automatisert kjøring. Med kollisjonsassistenten bidrar bilen til å hindre og minske faren for kollisjoner.

 

IONIQ 6 har også assistentsystemer som kollisjonsassistent med kryssfunksjon, en assistent som kan svinge bilen unna ved fare for krasj, smart skiltleser og mye mer.

 

Bilen har i tillegg førerorienterte systemer som tretthetsvarsler som analyserer sjåførens oppmerksomhet og som også gir et varsel om bilen foran kjører av gårde, for eksempel i et kryss.

 

Blindsonemonitor med kameravisning, avansert blindsoneassistent, ryggeradar med nødbrems og en rekke andre smarte systemer bidrar til sikkerheten bakover. For å forebygge potensielle farer når man går ut av bilen, har IONIQ 6 også Safe Exit Warning, som gir et varsel om et kjøretøy kommer kjørende når man er i ferd med å åpne dørene. Et annet avansert system er smart fjernstyrt parkering.

 

Inntil 614 kilometer rekkevidde

Kunder som kjøper en IONIQ 6 får fullt utbytte av Hyundais tunge satsning på avansert batteriteknologi som muliggjør helelektrisk kjøring med lang rekkevidde og lynrask lading. IONIQ 6 er en av de mest effektive elbilene på markedet, og med Long Range-batteripakke, bakhjulstrekk og 18’’ felger har den en WLTP-rekkevidde på hele 614 kilometer.

 

De imponerende ytelsene skyldes i stor grad Hyundais banebrytende elbilplattform E-GMP. Denne legger også til rette for lynlading på 800V, og i IONIQ 6 kan man lade inntil 351 kilometer med ekstra rekkevidde på bare 15 minutter. 10 til 80 prosent kan gå unna på så lite som 18 minutter, mens sømløs støtte også for 400V-lading betyr at man alltid har best mulig tilgang på hurtig- og lynladere.

 

I likhet med IONIQ 5 kan man i IONIQ 6 gi strøm til alle vanlige apparater som kan kobles til en 16A-kurs. Dette takket være bilens innovative V2L-system, som kan gi hele 3,6 kW.

 

IONIQ 6 er i tillegg Hyundais første bil som kommer med støtte for OTA (Over-the-Air/Wireless Updates) av en rekke kontrollenheter. Det betyr at bilen støtter trådløs oppdatering av blant annet elektriske enheter, autonome funksjoner, batteriet og naturligvis navigasjons- og multimediasystemet. Dette for å gi en enda sikrere og enklere bilopplevelse.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen