Dette er elbil-politikken SV vil forhandle om

 

SV foreslår å skrote regjeringens forslag om ny vektavgift for elbil. Partiet går også imot regjeringens skattesmell for dem som velger elbil som firmabil. Nå skal det forhandles, skriver elbil.no.

 

– SV avviser flere av regjeringens elbilkutt og viser med dette at de tar Norges nye, skjerpede klimamål på alvor, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

Det er snart en måned siden regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett med flere uventede avgiftsøkninger for elbil.

Elbilforeningen kalte det tidenes verste elbilbudsjett:

 

SV sier nå nei til flere av disse forslagene i sitt alternative statsbudsjett.

Dette foreslår SV i sitt alternative statsbudsjett

  • SV sier nei til regjeringens forslag om ny vektavgift for elbil.
  • SV sier nei til regjeringens forslag om å øke firmabilbeskatningen for elbil.
  • Regjeringen ønsket i sitt forslag til statsbudsjett å øke omregistreringsavgiften for elbil. Dette sier SV nei til.
  • SV foreslår at nye forurensende biler blir dyrere. Dette vil styrke konkurransekraften til elbiler.
  • SV foreslår økte kjøpsavgifter for forurensende varebiler for å styrke elvarebilandelen.
  • SV foreslår 100 millioner kroner for å bygge ladestasjoner i distriktene.

– Vi reduserer unntakene fra ladbare hybrider, og utreder å tette skattehullet i leasingmarkedet. Vi vil fjerne omregistreringsavgiften for elbil slik at det blir billigere å kjøpe brukt elbil, sier SV-leder Audun Lysbakken til Bilnytt. (Artikkelen krever abonnement.)

Moms på elbiler som koster over 500.000 kroner er SV og regjeringen enige om fra før. Det vil bli innført fra 2023.

 

Nå skal de forhandle

Hva som ender opp med å bli norsk elbilpolitikk i 2023 er ennå ikke avklart.

Regjeringens budsjettforslag og SVs alternative statsbudsjett kan betraktes som partenes utgangspunkt for budsjettforhandlingene, og nå skal det altså forhandles.

Forhandlingsresultatet og det som blir det faktiske statsbudsjettet vil være klart i midten av desember.

Elbilforeningen mener SVs alternative statsbudsjett lover godt for forhandlingene som starter på Stortinget neste uke.

– Elbilforeningen har advart mot regjeringens forslag til ny vektavgift og økt firmabilbeskatning for elbil. At SV i sitt alternative statsbudsjett foreslår å avlyse disse avgiftsøkningene, er et godt utgangspunkt. Dette bør regjeringen bli med på, sier Berge.

 

Hva skjer med miljørabatten i bomringen?

I dag har elbilister en garantert miljørabatt i bomring, noe som betyr at elbilister skal betale maks 50 prosent av taksten til en forurensende bil.

Regjeringen foreslo i sitt statsbudsjett å redusere rabatten slik at elbiler betaler opptil 70 prosent.

SV nevner ikke miljørabatten i sitt alternative statsbudsjett, noe som kan tolkes som at det ikke vil være et sentralt tema i forhandlingene.

Elbilforeningen ber budsjettpartnerne tenke seg om en gang til:

– Miljørabatt i bomringen har vært et viktig elbiltiltak og gjort at flere har valgt å kjøpe elbil. Det er fortsatt mange som må overbevises om å kjøpe elbil, og da er miljørabatten et viktig tiltak, sier Berge i Elbilforeningen.

 

 

Møller-direktøren: – Viser at SV mener alvor

– Det alternative statsbudsjettet fra SV viser at de mener alvor med elbilambisjonene, sier Ulf Tore Hekneby til elbil.no.

Han er administrerende direktør i bilimportøren Møller.

 

– Husk at det er titusenvis av norske bilkjøpere som allerede har måttet vente lenge på bilen sin, og SV kan hjelpe dem med å unngå en kraftig ekstraregning når bilen utleveres neste år, sier Møller-sjefen.

– SVs forslag unngår å premiere gårsdagens teknologi, og legger heller til rette for at folk flest kan velge nullutslipp.

 

 

(Foto: GRØNNERE: Audun Lysbakken og SV vil gjøre statsbudsjettet grønnere. Foto: Sosialistisk Venstreparti)

 

 

 

Related posts