smart kommer til Norge i 2023

 

Den kompakte premium-SUVen smart #1 vil være merkets første modell ut, og har forventet markedslansering i løpet av første halvår av 2023.

 

– smart sin nye elektriske satsing vil distribueres gjennom agentmodell i Norge. Bertel O. Steen har tegnet en avtale med smart Europe, og det er forventet oppstart i løpet av første halvår av 2023, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

 

Helt nye smart etablerer sine fysiske salgspunkter slik at man dekker de største regionene i landet. Lokasjonene som skal tilby smart i Norge blir følgende:

  • Bertel O. Steen Lørenskog
Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Den kompakte premium-SUVen smart #1 vil være merkets første modell ut, og har forventet markedslansering i løpet av første halvår av 2023.

 

– smart sin nye elektriske satsing vil distribueres gjennom agentmodell i Norge. Bertel O. Steen har tegnet en avtale med smart Europe, og det er forventet oppstart i løpet av første halvår av 2023, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

 

Helt nye smart etablerer sine fysiske salgspunkter slik at man dekker de største regionene i landet. Lokasjonene som skal tilby smart i Norge blir følgende:

  • Bertel O. Steen Lørenskog
  • Bertel O. Steen Ullevål
  • Bertel O. Steen Drammen, Lier
  • Bertel O. Steen Rogaland
  • Bertel O. Steen Bergen, Åsane
  • Bertel O. Steen Sarpsborg
  • Motor-Trade Trondheim

 

Når det gjelder distribusjon og kundereise står ambisjonen om bruk av omnikanal sentralt. Kundene skal enkelt kunne velge om de vil søke informasjon og kjøpe bil digitalt eller fysisk.

 

– I arbeidet som nå pågår med etableringen av smart er vi veldig glade for å kunne meddele at merkesjef for smart nå er ansatt. Christian Siljan Halvorsen (42) er rekruttert fra Bertel O. Steen sine egne rekker, og kommer fra rollen som senior forretningsutvikler. Det blir en veldig spennende reise vi nå skal ut på med etablering av helt ny forretningsmodell, og ikke minst helt nye produkter. Sammen med agentnettverket gleder vi oss virkelig til å få nye smart til Norge neste år, fortsetter Kjetil Myhre.

 

#1 introduserer en helt ny generasjon helelektriske modeller fra smart
Første modell ut er den nye smart #1, som ved lansering leveres i utgavene Pro+ med bakhjulstrekk og BRABUS med firehjulstrekk. Førstnevnte har en toppytelse på 272 hestekrefter, mens BRABUS-utgaven har hele 428 hestekrefter. Den kompakte SUVen vil være i stand til å lade vekselstrøm (AC-lading) fra 10 til 80% med 22 kW i løpet av 3 timer. Med hurtiglading på 150 kW vil dette kunne oppnås på under 30 minutter.

Modellen har et fremtidsrettet eksteriør og progressive elementer som skjulte elektriske dørhåndtak, rammeløse dører og flytende tak. Den nye smart #1 er 4,27 meter lang, og har en akselavstand på 2750 mm. Baksetene er justerbare i lengderetning og har en 60/40 fordeling med gjennomlastingsluke som standard.

 

Godt utstyrt
Pro+-utgaven er godt utstyrt fra start med 360-graders kamera, panoramasoltak, LED lys med automatiske fjernlys, elektriske seter med minnefunksjon, elektrisk bakluke og et godt utvalg kjøreassistansesystemer. BRABUS-utgaven har firehjulstrekk og elementer fra BRABUS, i tillegg til Beats Soundsystem, premium ambient lighting, CyberSparks LED+ og trådløs lading for mobiltelefon.

 

smart #1 setter brukeren i sentrum med et dedikert appmiljø og et brukergrensesnitt som kan tilpasses. For å møte brukernes behov når det gjelder mobilitet i stadig endring, er den nye smart #1, og alle tilkoblede produkter og tjenester, fra et sammenhengende, intuitivt og tilpasningsdyktig økosystem. En sentralisert dataarkitektur sikrer dynamiske «over-luften»-oppdateringer (OTA).

 

– En bil med leken og frisk appell i et mindre SUV format, med valg mellom tohjulsdrift eller firehjulsdrift, er vi overbevist om at er veldig aktuell for mange norske kunder, avslutter Kjetil Myhre.

 

Tekniske spesifikasjoner

 

Drivlinje og ytelser

Pro+ BRABUS
Motor Elektrisk motor (PMSM) Elektrisk motor (PMSM)
Drivlinje Bakhjulstrekk Firehjulstrekk
Effekt 272 hestekrefter (200 kW) 428 hestekrefter (315 kW)
Maksimalt dreiemoment 343 Nm 543 Nm
Akselerasjon 0 – 100 km/t 6,7 sekunder 3,9 sekunder
Toppfart 180 km/t 180 km/t

 

Lading og forbruk

Pro+ BRABUS
Batteriarkitektur NCM batteri NCM batteri
Batterikapasitet 66 kWh 66 kWh
Rekkevidde (WLTP) 420 km 400 km
Forbruk 17,0 kWh / 100 km 17,9 kWh / 100 km
Lading AC: 7,4 kW DC: 150 kW AC: 22 kW DC: 150 kW
Ladetider AC: 10 – 80% <7,5 timer
DC: 10 – 80% <30 min
AC: 10 – 80% <3 timer
DC: 10 – 80% <30 min

 

 

Mål og vekt

Pro+ BRABUS
Lengde / bredde / høyde 4270 / 1822 / 1636 mm 4300 / 1822 / 1636 mm
Akselavstand 2750 mm 2750 mm
Bagasjevolum 323 (411*) liter 313 (401*) liter
Frunk 15 liter 15 liter
Vekt 1800 kg 1900 kg
Tillatt totalvekt 2225 kg 2325 kg

*med baksetene justert 13 cm fremover

Artikkelen fortsetter under annonsen