Motormagazinet har testet VW ID.4 med bakhjulsdrift ved lansering. Det er på tide å kjøre ID.4 GTX med 4×4.
ID.4-serien komplett siden en stor andel sverger til firehjulsdrift. Dette betyr i praksis langt flere valgmuligheter for kundene. En anelse kortere rekkevidde med 4×4, men alt i alt flere fordeler.
Unik MEB-plattform
Begge utgaver av VW ID.4 er bygget på den nye unike MEB-plattformen, som dedikert elbil med alle de plussfaktorene dette innebærer. Elmotorer har langt mindre plassbehov enn bensin/dieselmotor og får utnyttet innvendig plass langt bedre.
Rent praktisk vil VW ID.4 oppleves en bi-klasse større innvendig i forhold til bilens lengde, god innvendig plass og likevel smidig i bytrafikk med snu diameter på 11,6 meter. En annen fordel er at ved å bygge en bil fra bunnen av med blanke ark, er at man har mulighet til å forbedre kjøreegenskapene betraktelig ved å bruke batterienes plassering til å senke tyngdepunkt og perfekt vektfordeling.
Prisgunstig firehjulsdrift
Det er nesten det samme hvilken utgave av VW ID.4 man velger, for alle utgaver er bygget over samme lest, men utstyrsnivået er et individuelt valg.
«Vår» VW ID.4 GTX spekket med ekstrautstyr, faktisk alt tilgjengelig utstyr var på plass for å gi kundene en mulighet til å prøve og velge hva man egentlig behøver. Demobilen vil dermed virke forholdsvis dyr, de aller fleste velger utstyr slik at pris stopper i underkant av 500.000kroner for VW ID.4 GTX.
Prisdifferansen opp til GTX, med firehjulsdrift fra standardmodell, er heller ikke avskrekkende. 46.000 kroner opp, men siden Matrix helautomatiske frontlys og metallic lakk er standard på GTX, vil prisdifferansen i praksis bare utgjøre ca. 27.000 kroner.
Rekkevidde
Fokus på rekkevidde burde dempes siden de fleste moderne elbiler har rekkevidde på over 30 mil. Det burde holde for de fleste. Den nye ID.4 GTX er oppgitt med elektrisk rekkevidde på inntil 478 km, effekten er på 299 hk. 0-100 på 6,2 sekunder.
Med 4×4 og hengervekt på 1 200 kilo blir ID.4 GTX en velfungerende modell for norske forhold.
Mange er opptatt av ladehastighet, men den er som alltid avhengig av en rekke forhold, ID.4 GTX er laget slik at den beskytter batteriet for at det skal vare lengst mulig. En smart løsning innebærer at nye ID.4 GTX kan forhåndsprogrammeres med kjørerute og ladestopp. Når du nærmer deg planlagt ladestasjon, vil bilen være forberedt på lading ved å justere batteritemperatur slik at bilen tar imot så høy effekt som mulig.
Liten forskjell
Det er faktisk ganske liten forskjell mellom to og firehjulsdrift på veien. Raskere akselerasjon siden 0-100 går på 6,2 sekunder, men hvordan bilen oppfører seg på veien under normal kjøring er nesten lik. ID.4 GTX fremstår som forbausende godt støydempet, svært lite sjenerende dekkstøy finner veien inn i bilen til tross for feite 21″ felger. Bredere og større dekk øker alltid støynivået.
Det er under glatte forhold man merker fordelene med 4×4, som for eksempel våt veibane dekket med løv. Bakhjulene skyver, og forhjulene trekker deg frem i den retningen man styrer. Bilen fordeler også drivkreftene fra motoren på alle fire hjul etter behov.
En smart løsning
Et eget kjøreprogram med navn Traction er også tilgjengelig. Programmet er laget for å gi dere bedre veigrep og stabilitet på løst og glatt underlag. Man skal være forsiktig med å anbefale hvilken utgave man bør velge, men prisdifferansen opp til ID.4 GTX fremstår ganske lav. VW ID.4 GTX er utvilsomt toppmodellen med alt man kan ønske av en typisk «Norgesbil».
Vi nevnte en smart løsning som forbereder bilen på å ta imot lading tidligere, vi skal ikke se bort fra at denne bilen vil få enda flere nyttige oppgraderinger av programvaren i årene som kommer. Det betyr at en ID.4 GTX forbedres kontinuerlig, oppdateringer «over-the-air» (OTA) via 4G gir deg nye funksjoner, bedre og raskere programvare uten at man må oppsøke verksted for oppdateringer. Teknologien i bilen vil fornyes gjennom hele livsløpet.
Konklusjon
Med VW ID.4 GTX får man en god bilpakke. Lang elektrisk rekkevidde, 4×4, 1.200 kilo hengervekt og den særnorske ski luken er på plass. Prisgunstig er den også siden prisedifferansen opp fra vanlig ID.4 er lav, man får i tillegg langt mer krefter, raskere akselerasjon og ikke minst bedre forbikjøring potensiale. Samme gode kjøreegenskaper, men GTX gir deg langt bedre framkommelighet til for eksempel fjellhytta vinterstid.
Fakta VW ID.4 GTX
- Elektrisk
- 0-liter
- 299 hk
- 446 Nm
- Automat
- 6,2 sekunder
- 180km/t
- 478 km WLTP
- 1,84 kWt /mil
- 0 g/km
- 2.149 kg
- 1.200 kg
- 4,58 m
- 1,85 m
- 1,63 m
- 2,76 m
- GTX
- 965 – 1. 734 liter
- Kr 456.560, –
- Kr 569.660, –

Med sportspakke + senkes bilen 15 mm og sammen med 21 Tomms Alu Narvik felger gir VW ID.4 GTX et sporty inntrykk.

Plass til å lade mobilen er nærmest en selvfølge i nye biler, intet unntak på VW ID.4 GTX.

Matrix hovedlys og metallic lakk er standard på VW ID.4 GTX.

Typisk norsk utgave med ski luken på plass.

Sportssete med ut fellbar sittepute gir deg en sportslig følelse.

Pianolakk på døren medfører fingermerker og er utsatt for riper fra ring eller klokke.

Sport er kjøreprogrammet man foretrekker på svingete partier, men man kan også programmere en helt egen innstilling.

VW-logo i fronten skjuler et lite kamera, under plasten finner vi også radar og parkeringssensor.

Todelt ryggekamera gir fører god oversikt over omgivelsene.

Matrix frontlys er standard, kamera i frontruten ser det samme som deg og tilpasser lysene for deg, sett lysbryteren på auto og bilen tar seg av resten.

Sporty er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha testet VW ID.4 GTX på svingete partier, nesten 300 hk sammen med lagt tyngdepunkt blir aldri feil.