Utfordrermerket CUPRA stjal showet med trippelseier i den prestisjetunge kåringen «Det gylne ratt» tirsdag kveld. Nye og elektriske CUPRA Born ble kåret til vinner i klassen «små og kompakte elbiler» i den internasjonale kåringen.
Troen på CUPRA i det norske markedet er ytterligere styrket etter at de første tilbakemeldingene er begynt å komme for merkets første elbil, CUPRA Born. Kåringen «Det gylne ratt» (Das Goldene Lenkrad) ble etablert av Axel Springer, Europas største mediehus, i 1976. Prisen har lenge vært etablert som den viktigste bransjeprisen i Tyskland, der kombinasjonen av stemmer fra lesere og en ekspertjury gjør kåringen ekstra prestisjetung.
– Mange nordmenn har bestilt Born usett, og når vi ser de første glødende testresultatene fra journalister og dessuten internasjonale priser allerede nå, forventer vi enda mer interesse fremover. Vi har biler i produksjon, og mange nordmenn kan glede seg til CUPRA Born på nyåret, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS.
I tillegg til Born-seier i sin klasse, vant CUPRA Formentor i SUV-klassen og Leon i klassen «små- og kompaktbiler».
– Racing er en del av CUPRAs DNA, og det tar vi med over på den elektriske plattformen med våre kommende elektriske modeller: CUPRA Tavascan i 2024, og CUPRA Urban Rebel i 2025. Trippelseieren, med tre gylne ratt, viser at CUPRA ikke er noe «one hit wonder», sier Wayne Griffiths, direktør for CUPRA.
Beste SUV
Konkurransen var sterk i SUV-klassen. Leserne av Auto Bild hadde i utgangspunktet 17 biler fra 12 ulike merker å velge blant i første del av kåringen. De tre beste gikk videre til finalen på Lausitzring, en bane i nordøst-Tyskland.
Her imponerte den mest kraftfulle modellen fra CUPRA til nå, med en femsylindret motor på 2,5 liter, 390 hk (287 kW), og maksimalt dreiemoment på 480 Nm. Designet, interiøret, sikkerheten og de tekniske løsningene bidro også til at ekspertjuryen kåret CUPRA Formentor VZ5 til vinner.
Beste bil i kategorien «Små og kompakte elbiler»
I denne kategorien var det bare fem biler, men til gjengjeld var alle sterke kandidater fra anerkjente konkurrenter.
Den første helelektriske bilen fra utfordrermerket CUPRA har emosjonelt design og kontante ytelser.
– Vi mener at elbiler ikke skal være kjedelige. Derfor har vi utviklet en bil med en sterk CUPRA-karakter. Den viser at elektrifisering og ytelser er en perfekt mach, sier dr. Werner Tietz, visepresident for forsking og utvikling hos CUPRA
– CUPRA Born er vår første elbil, og den er en ny impuls i elbilmarkedet. Vi ser på den som en «gamechanger»; miljøbevisst, samtidig som den er tvers gjennom dynamisk og engasjerende, fortsetter Tietz.
Beste bil i kategorien «Små- og kompaktbiler»
Leon var den første bilen med CUPRA-merket, og har satt nye standarder i sin klasse. Den ble stemt fram blant 11 konkurrenter til finalen på Lausitzring, der ekspertjuryen kåret den til vinner.
– Sammen med Wayne, er jeg en av de som var med på å etablere CUPRA. De siste tre årene har vært en heftig reise, der vi har inspirert verden fra Barcelona, sier Antonio Labate, direktør for strategi, forretningsutvikling og drift hos CUPRA.
– Her representerer vi CUPRA-familien, en gjeng av rebeller med progressivt tankesett, som elsker å utfordre det etablerte. Da kan utrolige ting skje, fortsetter Labate.
Det gylne ratt
I kåringen gjør redaktørene det første utvalget av kandidater. Så stemmer leserne av «Auto Bild» og «Bild am Sonntag» fram de tre finalekandidatene. Disse finalistene blir testet og vurdert av ekspertjuryen på Lausitzring.